En nyckelfaktor när ni väljer ut kunder till era testimonials är att de är relevanta för den marknaden ni vill växa på.

Ofta vill vi stoltsera med våra största kunder, förutom att större bolag har en stramare policy kring branding så kanske de inte heller är signifikanta för den kundgrupp där ni har störst tillväxtpotential. För vissa mindre bolag kan t.o.m. stora kunder verka avskräckande.

Samma sak gäller bransch, om du visar en film med ett byggbolag så känns det inte alls lika relevant för ett IT-bolag. Risken blir att de INTE väljer er för de har fått uppfattning att ni är proffs på byggbranschen.

Mitt tips är att man ska tänka ICP, Ideal Customer Profile och Buyers Personas så dina kundvideos kommunicerar med hyper-relevans till nästa potentiella kund utifrån:

✔ Roll (är det fler beslutsfattare, spela in fler roller på samma bolag, det skapar även dynamik i filmen)
✔ Branch
✔ Storlek
✔ Problemet ni har löst
✔ Effekt

👉Har du några fler bra tips om hur man skapar relevanta kundvideos? Skriv nedan!

👉Vill du har mer insikter och inspiration kring ambassadörskap, referensförsäljning samt kund- & medarbetarfilmer? Connecta med mig på LinkedIn!