Stark kultur på distans med Ritualer & Storytelling! – Intervju med Sebastian Wettemark

Stark kultur på distans med Ritualer & Storytelling! – Intervju med Sebastian Wettemark

Alexander har fått möjligheten att intervjua Sebastian Wettemark, de pratar om många intressanta frågor som tex, kan man bygga starka grupper utan att ses? Vilka är byggstenarna bakom starka kulturer och hur kan du använda dem i ditt team? Hör kulturexperten dela med sig av några nycklar kring hur vi kan skapa tillhörighet och gemenskap på distans. Sebastian har djup erfarenhet i forskning och praktisk erfarenhet från några av Sveriges största företag. Han är föreläsare, entreprenör & beteendevetare. Sebastian är även VD och grundare för Wildfire där deras program har hjälpt över 100 000 medarbetare, 10 000 chefer och mer än hälften av Sveriges största företag att bli bättre som lag.

 

 

 

 

 

[00:01:10] Nu är det ju dags, nu är det ju dags. Hallå alla vänner! Hallå alla härliga människor! Nu är det dags igen för en ännu en plansch, en lögn. Hoppas hoppas ni har ska lägga om grejjer gång mobil sådär. Pröpa lite. Hoppas ni haft en bra post. Kunde hoppas haft en fantastiskt bra påskafton. Lugn och skön och super härlig posk. Hoppas ni har haft det likadant. Nu är det dags för ännu en Langen lön den här måndagen. Jag hoppas ni peppade. Kul att se alla ni nio som checkar in. Vad har ni gjort? Har ni gjort nåt roligt i påsk? Kan det någon skriva vad ni har gjort i påsk? Det vore kul att höra. Själv har jag fyllt 40 POSK och fick 1 1. Bastu tält som förstås Besant. Det var den bästa förstås presenten den här förstoringen någonsin skulle kunna få. Jag älskar kommer nu kombinationen av värme och kyla så har ni hittat på en kul post. Har ni våga vågade skriva att ni har varit i en skidort så skriv det. Det vore kul och se var vad ni har varit någonstans om jag har hunnit spendera lite tid med era härliga familjer. Idag så har vi en riktigt intressant och härlig gäst. Vi kommer att prata om kultur och lite av mystik. Figuera kulturen ni som ni vet ni så känner om ni nya denna kanalen. Med vi här intervjuar jag både föreläsarna, installations, föreläsarna för glassarna, praktik gärna forskarna och jag älskar i praktiken L7. Så våra teorier, men de som också är det ut och praktiserar här på riktigt. Så för er som som är nya i den här kanalen så så veten lite bara här handlar om. Idag kom jag pratade med Sebastian Vettel Mark om att av misstag fira kultur. Alla pratar kultur, alla pratar värdeord. Alla pratar om hur viktigt det är och det kan nog skriva under på att kulturminne jättehet är viktig oavsett om du driver ett bolag eller en organisation. Eller? Eller ja, men om man tittar på en ännu större nivå i ett land så är viktigt att en kultur håller samman människor. Men här kommer basen också ge nycklar till hur man skapar här och kanske till och med skapa en sekt för utifrån. På väl många kulturnatt så ser det ut att vara en sekt och den upplever sin kanske nya havsområdena på insidan. Men också när man tittar utifrån in i ett bolag eller en organisation så kan den nästan bli sektliknande. Vad är det som skiljer här och vad är det? Vad är det för verktyg som kyrkan och maffian eller som San Sebastian skreva Klarna använder för att bygga kultur? Det här kommer jag att prata om. Så jag tänkte är det väl lika bra att liksom kasta in Sebastian redan nu på en gång? Så välkommen upp på scenen, Sebastian! [00:04:06][176.5]

[00:04:08] Härligt! Tack! Tack så mycket! [00:04:10][1.9]

[00:04:12] Kul. Super kul att du har superkul. Riktigt, riktigt roligt. Och idag ska vi ju. I dag ska vi ju prata. I dag ska vi prata kultur. Vad är kultur då? Vad är nivå och vad smartare någonstans för dig? Innan vi satte igång Asjchabad ska Band undersöka lite tekniken. Vi hade lite Grün teknik. Saker har passerat. Den laggar lite på på AM på sändningen här. Men är ni med oss i tjatter får ni jättegärna skriva så att ni har oss och ser oss bra. Ibland blir det så många olika källor och samtidigt här. Så vi vann inte. Stort tack armbindlar för för. Grattis i efterskott, det uppskattas enormt. Min bil har fryst så jag vill kolla med kontrolltornet här och vi är Arby om några öppna [00:05:11][59.2]

[00:05:11] ibland så är. Alexander. [00:05:12][1.0]

[00:05:14] Okey, då kanske bara är på minnessida som som strular så kan och en gammal [00:05:20][5.7]

[00:05:20] kontrolltorn fungera bra. Perfekt, men det är lite kul, Alexandar. Alltså så är jag en hejare på Stanfield lakrits genom nått. Här ser jag en skjuter bilder. Sebastian Marcus tur har jag aldrig varit krisår bilder under från vattring. Men det kommer säkert captcha nya FFFare check. Nu ska jag göra på ett skojaren. [00:05:51][31.0]

[00:05:52] Är det bra? Stort tack Peter för att vi är för att vi är här och trots mycket tid i stallet är jätte ett roligt Updike och även online. Så vad ska vara Kotur och börja bara här? [00:06:06][14.3]

[00:06:08] Amen med precis det ska vi snart prata om. Du du är lite du bör kan du enligt lite kyckling gul? [00:06:14][6.0]

[00:06:16] Jag vet, jag har liksom matcha in när jag håller kvar påsken året om. Det är lite nya äventyr. [00:06:21][5.3]

[00:06:23] Jag tycker det här är snyggt och det är att sätta en tydlig identitet i en del av en kultur, inget sätt att mötas. Ritualer är en del av en kultur inom påsken har ju liksom blivit gått från att vara en religiös vaktel till att vara 0 1, liksom ett sätt där vi träffas och visar att vi liksom känner tidens tand, tidens gång. Om alla de här sakerna är ju en del av en kultur Viv som som företags konsult, så vill man hjälpa företaget att jobba med att bli bättre som lag, att sälja bättre att samarbeta, bättre att att nå sina mål och må bättre att nå sina mål på ett bättre sätt. Man kanske kallar de här sakerna för jättemånga olika saker, men i slutändan så är det bara en sak vi jobbar med. Hur kommer det sig att om vi sätter en person i vissa förutsättningar och så väljer den personen att prestera under vissa förutsättningar? Den personen presterar på en viss nivå och vi sett en annan person exakt samma situation som den personen och prestera på en annan nivå. Hur kommer sig? Kan mekanismerna bakom? Kan vi hjälpa individer att bli mer av det ena? Mindre av andra kommer så att de lägger tryck på de här två personer som är den ena och höja sin prestation och sänka sin lön så kan vi hjälpa individer att bli mer av det ena mindre av det andra kan vi också hjälpa organisation att få mer av det ena mindre. Och ännu intressant kan vi dra det, visa att vi är den här typen av organisation där vi beter oss på det här sättet och då dra till sig en viss typ av person så att kultur är i organisations värld. Avgörandet är hur vi gör inom organisationen, för det är en sak vad man säger. Alla kan säga saker. Vi kan säga att vi ska ha en plan att vi ska göra. Men men kulturen själva avgörandet och det tycker jag är otroligt intressant och spännande. Har alltid varit intresserad av varför människor gör som de gör det här. Det här. Det här intresset. Jag tror att det val som du dök upp hos mig jätte tidigt gör. Mitt första minne av Leksand. Varför är det så? Det kom väldigt tidigt på mellanstadiet. Skolan är på mitten av åttiotalet. I slutet på 80 talet, men då du var en hamburgare fick man biljetter. Två biljetter för två hamburgare. Alla andra dag fick man äta hur mycket som helst. Parse Varför var det så? Varför man inte flygar det? Det var hans när han att jag har jag det, liksom nyckeln till hur människor fungerar, vad ett behov efterfrågan är. Hur attraktivt när det finns få om någonting ska Excite och hur man kan driva beteenden med hjälp av detta. De började fundera på. Någon var där på mellanstadiet och det har redan då funnits med mig. Så jag har liksom pluggat, pluggat och arbetat med marknadsföring, försäljning, beteendevetenskap in de senaste femton åren på ledarskap och kulturhus. Hur visst skapar det här varumärket och den här försäljningen inifrån med hjälp av Betel och kultur? [00:09:45][202.7]

[00:09:47] Om att ta kultur som ett exempel handlar om hur lång tid tar att bygga en kultur och två frågor. Den första är hur lång tid det tar att bygga. Frågan om 1 2 Det här är vad jag hört. Du får rätta mig med fel, för det här är ditt spätts ämne. Men den längst levande kulturen är samuraj. Kulturen är hjälten. Två frågor där jabbar ena liksom bara är har jag är rätt. Thelle har rätt. Om somrarna kan vi börja där kanske. Vi ska nu titta bakåt först när vi tittar fram, [00:10:20][32.1]

[00:10:20] men Phille får Sommaröarna. [00:10:22][1.5]

[00:10:23] Asså jobb. Nu har juldagens [00:10:25][2.0]

[00:10:26] före Kristus liksom måste jag [00:10:28][1.5]

[00:10:28] av Harju far exakt [00:10:30][1.3]

[00:10:31] det, absolut. Återigen ett två tusen år före Kristus. Då skulle de liksom ligger säkert. I topp finns ett antal säkert nunâ kultur alltså, säger han. 1. Vad är det som gör samuraj kulturen? Att de kan säga att en levande kultur, men den har den har vissa vanor, vissa beteenden. Den har vissa element, vissa trosuppfattningar. Sak är samma som det var för några tusen år sedan. Att vi säger att om det här är en levande kultur. Det finns förväntningar på hur man är när man kommer in i den här gruppen. Det finns nycklar som gör att man förstår att man ska bete sig på det sätt som den här kulturen som lever styr hur människor tänker och agerar när de kommer in i gruppen. Det styr vilka som får vara med och vilka som inte har det samma som sattes att ta med dem ändå. De är nog i topp på längst levande kulturhistoria, och [00:11:36][65.0]

Alexander: [00:11:36] det är som de säger. De har ju vissa. Visst, antal sätt som man ska göra för att de ska. Den speglar en viss kultur och sättet vi gör saker och ting vi kommer gå in med ännu mer på det här. Jag tänker så många nu. Nu kanske jag bara gå händelserna i förväg, men det är många som som är med oss idag. Som vi har 15 stycken i Tjatte. Jättekul att ni är med som säkert är på bolag och sitter på positioner där man försök att vara med och bidra. Alla bidrar ju till en kultur, men vissa kanske till och med är kulturbärare. Hur lång tid tar det enligt dina erfarenheter som ändå har jobbat med det här på bord, på bred front? Med så många både olika chefer för organisationer i så många år, vad skulle säga liksom det att, liksom vad vad behöver, hur lång tid behöver det ta, för att kan en kultur uppstå på en kvart liksom? Ja det kan det göra. [00:12:19][43.0]

Sebastian: [00:12:24] Ja det kan det? Ja skulle säga så här, hur långt ett snöre, det är ju väldigt svårt eh och svara på rent generellt. Men om vi säger att du är en helt ny grupp av människor, ingen känner någon och du slängs in i en situation i ett rum där ni är tvungna att förhålla er till varandra, så kommer det uppstå en kultur instinktivt och på direkten. Kulturen är förväntningar, kulturen är alltid förväntningar på hur vad andra gör i gruppen och vad dem kommer förvänta sig av dig och vad som kommer krävas av dig för att vara en del av gruppen. Vi har ju, man har ju sett genom dem senaste tjugo åren, genom sådana hära MRI-scanningar, att den, att kulturen det är en reflex, en grupptillhörighet reflex som vi inte kan egentligen stänga av, utan den är instinktivt, den finns alltid i våra hjärnor och vi kommer alltid förhålla oss till hur andra beter sig, för att vi vill vara en del av gruppen. Om dem, eh om vi inte får vara en del av gruppen så mår våra hjärnor riktigt dåligt och det här gör då att när vi kommer in i nya situationer så anpassar vi vårt sätt att prata, bort beteende, vårt sätt att tänka, baserat på hur andra beter sig. Vissa gör det mer, andra gör det mindre. Men eh kommer vi in i en grupp där vi har varit länge, där vi känner oss ganska trygga, där vi vet vad uppgift, vi har en idé om vad, vi har en förväntan på vad uppgiften är och vad gruppen är till för och vad vi ska göra. Ja men då kommer ju, då är ni inte lika känsliga för att anpassa oss, för att vi har redan en ganska tydlig uppfattning om vad det är som gäller i det här sammanhanget. Kommer vi istället in i miljöer, en grupp, i ett sammanhang där vi inte förväntar oss saker och ting. Vi vi har, vi vet inte riktigt vad vi ska förvänta oss, ja då kommer vi titta väldigt mycket på hur andra gör och tänker, åh anpassa vårt sätt efter dem. Och då blir det liksom, då byggs kulturen mycket snabbare. Så att det är svårare att att förändra en kultur i en miljö där medlemmarna har en en, av olika anledningar starkare uppfattning om vad, var, vad uppdraget är och vad gruppen är till för och så. [00:14:29][125.5]

[00:14:31] Och så är det därför det är väldigt, väldigt svårt när man har jobbat med genom åren. Mer sitter på sin bänkar, men ändå pratat med många år eftersom man försökt fusionera. Man köper bolagsköp liksom oorganiskt eller man genom att köpa och så. Växer in i organisationen man man i princip ska fusionera två organ i två kulturer och hur svårt det är att, liksom i synnerhet om kulturerna är väldigt, väldigt stora eller i proportion till varandra, kanske är 50/50 i storlek är det man ser dorma krockarna som säger att de här systemen har förväntningar redan på plats, att det är väldigt svårt att börja stöpa om dem här. [00:15:11][40.3]

[00:15:13] Du är inne på två saker. Det ena hur starkt än sitter i hjärtat och hur stark den sitter i kulturen eller strukturen. Det finns ju bolag som inte har gett det Messi kultur. De har egentligen inte en stark kultur i den mån att den berör medatt. Den har inte någon stark koppling till medarbetarnas identitet. Den uppstår den kulturen som finns som en, liksom en passiv reflex på de system som finns. Ta en kommun till exempel. Inte så att jag liksom brinner för att jag är Fagersta och bara Fagersta. Men jag beter mig. Jag kan träna sitt som det är Fagersta Jasika. Jag gör vissa att jag har en tydlig, har en tydlig kultur, men den är liksom inte inte driven av att jag känner mig som en medlem av den här stammen själv. Att vara tydlig det utan eller driven av att det finns en viss struktur på plats som jag förhåller mig till där så har vi en kultur. Då kan jag ändra på strukturen i och och bygga den här tydliga idén om vad vi ska göra på det sättet. Slå ihop Fagersta och någon annan kommun i närheten och det kan fungera smidigt. Men om den sitter starkt i hjärtat, då måste man ersätta den här berättelsen på ett bra sätt. Föreställ dig att du ska slå ihop Hammarby och avgå. Den sitter passiva supportrarna om. Men det finns inte det, inte strukturen som gör att kulturen blir som den blir, utan det är en mening i berättelsen. Identifikation så att om du är medarbetare i två olika bolag som har väldigt stark identifiering och som man identifierar sig som som bolaget tro på seger som en del av det här bolaget, då kommer det bli en väldigt smärtsam sam’s. Kolliderar det som jag inte har slagit ihop? Jag jobbat med ett bolag, internationellt bolag, tio olika länder. När du börjar jobba med nosparti, olika bolag. Vi har inte ens pratat om att jobba någonstans, men det kan vi komma in på. Men men, jag jobbar på ett konsultbolag som bygger kultur med Alfa och jobbar med lite större företag. Och om vi jobbade med ett bolag de hade tio olika bolag som hade köpts upp, jobbade separat från varandra i tio olika länder. Michael Duff flera länders Per. Uppdraget var att skapa en gemensam kultur. Spännande är och det har gått det manure de dubbelt mer, nästan dubbelt så stora, och de fortsätter växa av tydlig som VX ambition. Baban har en speciell process för hur man om båda nya företag med nya medarbetare Indien är i det nya. [00:18:11][177.9]

[00:18:14] Man bör vara lite dessa detaljer givna, men med din mycket, så himla fantastisk. Sedan fångar upp dina dina dina händer på bordet. Exakt att Häggsjön Subirats och lyssnar. Det är bra att man har bra Mikas så får man vara vaksam för alla intressanta och unga besökarna. [00:18:32][18.6]

[00:18:33] Blomqvist om man har bra nickar och lite H.D. I händerna så att [00:18:37][3.8]

Alexander: [00:18:38] det går ibland inte ihop. De två kulturerna går inte ihop ibland. Alla var kul att se att det funkar, och med de här tio stycken bolagen att man dem verkligen får det att funka, för det är där jag tänker. Om man ska ta tillbaka då till lite mer extremer som jag tycker att vi, vi inledde det här med, där dem här sekterna. Vi pratar maffian, vi pratar kyrkan, vi pratar oavsett ja om organistarioner. Vad är det, vad är det för nycklar som får det här att fungerade, du har ju varit inne lite på det, men jag tänker så här, vad har vi för konkret du ser som är så tydligt för dem här som gör att dem hänger samman över årtionden och århundraden, till och med? [00:19:11][33.1]

[00:19:13] Ja men jag tycker att det är extra intressant idag, för vi pratar ju om, vi möter många HR-chefer som, som brottas med det här, hur bygger vi kultur nu när vi inte kan träffas och vad är det liksom, hur, hur skapar vi en samhörighet i vår organisation trots att vi inte är på kontoret och så där. Åh då är det intressant, eh vi har sen många år tillbaks använt oss av en verktygslåda som man hittar inom socialantropologi, inom beteendevetenskap för hur grupper skapar sig en bild av vilka vi är, vad vi tror på och vad det är som håller ihop oss. Och den här verktygslådan ser likadan ut och har sett likadan ut i tiotusentals år. Vi mänsklig, mänskliga hjärnan fungerar ju som jag sa instinktivt, den tittar väldigt snabbt för, är det här en fiende eller är det en vän. Läskig funktion som mäniskan har, det gör att vi snabbt pek, försöker identifiera är det här en motståndare eller en vän, det har hjälpt oss överleva på olika sätt. Men det är, och skapar också, det har också kastat oss in i massa konflikter runt jorden. Så det är en, det är en funktion som kan vara både en brist och en möjlighet. Men, men vi skannar av nya grupper, är dem här med oss eller är dem emot oss, eh är det en fiende eller en vän. Och vi tittar efter, det finns några olika saker som vi kan använda för att skapa gemenskap, åh den starkaste och viktigaste det är ju en tydlig idé, tydlig gemensam idé om vad, vad vi tror, vilka vi är och vad vi ska uppnå. Det är den, det är det som start, i grupper skapar det starkaste bandet. Sen kan vi, har vi storytelling, storytelling är ett jätteviktigt verktyg för att lyfta exempel på vad vi tror på, vad vi arbetar med. Motståndare, att att peka ut någon, det kan vara en sak man försöker att förändra i världen, det kan vara ett tillstånd, det kan vara en grupp, eh ja men vi är ju el, liksom vi är, ett tag så var Telge Energi för dem bara liksom el, 100% gröna bolag, mot dem andra jättarna så där, ah kan vara ett sätt att man liksom pekar ut några jättar på det sättet. [00:21:31][138.8]

Alexander: [00:21:32] Diversifiering alltså om man ska va.. [00:21:34][1.4]

[00:21:34] Ah men så där att vi har, vi har liksom, vi har en grupp motstånd, vi har en motsåndare. Men vi jobbade med en, en bensinkedja, då var det en bensinmacks staion, macks chef som liksom, han pekade på den andra kedjan i byn och liksom, ah men den macken där borta, dem är duktiga, så vi brukar åka dit åh åh fika ibland och titta, vad är det dem gör, vi vill slå dem, vi vill vara ännu bättre. Det behöver inte vara, liksom elak motståndare, utan det kan vara med en viss beundran av fan dem gör det jävligt bra, men vi ska göra det ännu bättre. Det är någonting man känner, när man pratar om den så kände man att fasen, åh det sluter ihop oss. Eh man kan se det här, om man tar det här till familjen, ja vet inte, har du barn Alexander? Jajemen [00:22:16][42.2]

[00:22:19] två stycken. [00:22:19][0.3]

[00:22:20] två stycken. Vad hette din fru Sara när ni åker när ni åker? Hälsar på något annat? Familj Hur gamla barnen [00:22:29][8.5]

[00:22:29] är 11 och 9. [00:22:30][0.6]

[00:22:31] Om ni åker till någon annan familj och så åker ni därifrån. De som sitter med bilen och de har liksom hastiga stökiga ungar har nu Stöcke ungar. [00:22:40][8.6]

[00:22:43] Fast man brukar ju säga nej. De andra Emeka, vi är starka med det är Hafat man älskar. I dom lite mindre amatörmässiga vadade [00:22:48][5.3]

[00:22:49] arbetsytan som har kvar väluppfostrade barn. De andra sviker mig i byn där jag insåg att de inte fick lyxvara. De fick inte springa från bordet när de vilda var tvungna att sitta kvar hela tiden. Mamma snackade skit. På vägen därifrån på ett snällt sätt om gamla paret och hur dom gör och hur de andra utvecklar och drar på ett annat sätt. Ett sätt att med hjälp av att peka ut en motståndare på det sättet skapa en enighet kring vad vi tror om varför det görs och på ett visst sätt. Och så det är jätte jätte tydligt exempel på hur man på ett vänskapligt sätt använder motståndare för att skapa gemenskap som är ett annat verktyg. Just. Ledarskapet är jätteviktigt. Sen har vi mina två favoriter som liksom svär mystiska, men kul. De ritualer är ritualer är ju större återkommande händelser som säger någonting om vad vi tror på som blir en. 1. Firandet manifesteras av att vi hör ihop, att vi gör någonting, men det kan vara som på kommunens. Så klockan 3. Psyket är väldigt rituellt. I vissa bolag så har man liksom Sälen klockan bli väldigt rituell inom inom min familj, min fru, min fru och mina barn, mina killar. De är ungefär lika gamla. Vårt. Vår. Vår helg. Frukost är rituell. Det är alltid lätt. Den ska vara stekt på ett visst sätt. Inte så att den liksom en pet double botten, utan det måste vara liksom det klubbslag. Och så ska då ha Negar oss mycket skit, starkt. Och så satt jag. Min fru stirrar vara managerna och den som först bryter svettdroppar. Den har förlorat många g manisk dryck. Det ska varenda helg. Så ska vi dö. Varför då? Ett fat som vi gillade en stund. Att vi har ena stunden säger någonting om att vi tycker om varandra bör liksom då vi träffas. Staden sedan CBSs vaktar är körlektioner, om de nu fysiska ting, saker som syns kan vara en gul jacka som visar att Mauritsson tror och tro på någonting står småaktigt. Tekniken omkring kan vara miljökontor. Andra saker som skickar en signal om att en annan typ av grupp jag står hade vid Mariatorget där vi har kontor och där finns det Supertramp psyk som inte på oss tid på sig. Postgatan där de killarna som jobbar där har väldigt mycket tatueringar och ringare i armen och skidskola är ju världens godaste basinger. Men det är liksom hur vi ser ut, hur de ser ut. Hur är det? Du skapar en idé om ommixad känsla för vad de står för och hur det gick. [00:25:44][174.8]

[00:25:44] Det som barn frågade varför är det så mycket bra tipsar? Det ena är ju om vi tar den liksom senast först nu. Om du tar jackan han nu eller vara de symboler, så symbolvärdet, alltså det vi vi kan både se, lukta, känna bara i lixom yttre. Eller så är det med blotta ögat och [00:26:06][21.8]

[00:26:06] skickar en signal om att vi är lite annorlunda. Vi står för någon vi på mig exakt. Och sen kan du laborera på olika sätt [00:26:13][6.6]

[00:26:14] och sätt att tänka roende en till del. Tillbaka till det här med rutiner eller eller eller vanor eller sånt. Då kommer min fråga här. När man då gör alla de här fina värdering sodan på på sin arbetsplats, om man skriver engagemang och professionalism och dittan vatten allt möjligt, så bakar man in det här nånting som är ganska luddigt och liksom tar på din rekommendation och kanske går hem som är förbi ändå. Men att spara och. Rätten till professionell transparens används varje måndag klockan åtta så bara pratar vi. Exakt vad som har hänt om allting högt och lågt och så blir det en rutin vi av varje måndag klockan åtta. Det spelar ingen roll var nånstans i världen du är. Du checkar in på den här länken eller du fysiskt här. Som omsätter det. Den rutinen och den rutinen. Och kanske två till rutiner dom som visar. Där har vi liksom vår grej och vi börjar göra är jag lite förstått, det rätta och omsätta den här fina? Ja, vad ska man säga? Fina ordet. Någonting som faktiskt att ni [00:27:15][61.1]

[00:27:16] väl är ministrar. Men vi gjorde en sådan stor studie för några år sedan där vi såg att nya typers har ett havār. Vi kan slå få Zamzam som lever upp till 2:10 eller får de att betyda någonting vad människor använder dem i. Så för sju partier så när man sitter på en konferens de allra flesta medarbetare har hetat. Nu sitter vi på konferens där någon från hoar som pratat lite grann har orden vi pratar lite grann vid de runda bord. Men sedan går vi tillbaks och gör det som vanligt att prata om, liksom att prata om vissa saker blir ibland att använda orden innan man har haft dialogen om vad vi tror på. Varför blir inte bra det bättre att prata om de svåra situationerna, vad vi tror på, vilka vi bör vara. Och sen kan vi skratta. För att beskriva vilka vi använder de orden. Men det står för högt tro på att börja prata om var man står och varför. Snarare än att bara prata och svenska så kan man använda ritualer. Symbolerna för att förstärka det känns att det fysiska exemplet i vardagen kring. [00:28:29][73.4]

[00:28:32] Då jag frågade är just att ta reda på vem är vi då? Driver en resa som vi alla gör individuellt också, både på den yttre sidan men också den inre resan med. Men mässan som organisation då är det är lite postas och Vilhelmine vision att ta bort liksom, samt vara vi inte ha det svårt att veta vad vilja göra om en dag, kanske lättare att ta reda på. Vad vill jag inte göra? Alla vi nu mycket [00:28:59][27.1]

[00:28:59] tydligare och mycket attraktiva, säger han. Vi är inte en organisation som gör det här vi inte en organisation som vi kan säga. Vi kommer absolut inte göra här. Det blir liksom genast spännande. Det är kul och snygg. Det brukar vara en är en rekommendation vi kallar en ny regering. Att säga att vi inte är [00:29:22][22.9]

[00:29:25] den där känns liksom många gånger man pratar om Wilder och om jag vill göra. Jag vill bli det här. Ja, jag vill satsa, men det är jävligt svårt för dig. Så mycket saker i dag som vi faktiskt kallar. Möjligheten till att göra som han blev går nästan vilse i sin egen tanke. Men när man börjar prata om vad man inte vill, då kommer man ganska snabbt fram till en ganska klar i vad man gör. Men det är samma sak. Det var därför jag bara slängde upp den här bollen, liksom hur ofta som som chef jobb jag märker. I många organisationer man pratar om pratar man om man vill och vad man vill förmedla, vad man vill kommunicera. Men man pratar sällan om vad man inte vill kommunicera för att liksom spetsa till att man inte sandu än en fråga. Ett naturområde som vi horgen på topplatserna. Er som följer kanalen vet som på mathjälp ju bolag till att skapa ambassadörer vi håller på att identifiera vällt ofta de viktigaste människorna i och omkring organisationers, liksom viktigaste människorna i omkring organisationer framför artistes biståndsorganisationer. Skitsamma. Komma till var bara en del av den forskning som vi grundar allt mycket vår. Vår metod och det på den namn och fredas Ong, liksom en lite nördig examen och där ni kan söka på remmen enligt Robin. Dagen var det här finns ju forskning kring, liksom hur vår prefrontala cortex liksom vi är utvecklad eller kanske inte så utvecklad, eller har liksom inte hängt med. Men EU sa Vi vill precis som vi var inne till med kulturer, [00:30:50][84.7]

[00:30:51] migrationer utlöparna, men hade något utan de hade hängt med, [00:30:55][3.6]

[00:30:56] eller hur? Då hade Ørjan har så här gigantiskt med alla våra sociala medier som vi behöver hantera. Någonstans konkret komma till Ealing som att det robotar bara förstått det man har sett i forskningen att vår hjärna, vårt prefrontala cortex, kan bara hantera ungefär hundrafemtio individer i relationer. Liksom det här är ju superintressant, tänkte jag nu kommit till kultur och kultur. Arbete liksom. Alltså, om vi inser att många som står begränsning för handlingssätt hos vissa bolag snart skulle få flika innan det blir lång, liksom. Men får du ens komma till poäng? Men går tex till exempel delat upp sina i sina exempel? Lager och hantering är till maximalt. Jag vet att de har hundar 35 individer, för de ville liksom lasrar och testat med väldigt. Ett bra utfall är straffat, de förstår att när en organisation blir som tiotusen tvåhundratusen människor, det blir bara som en myrstack, och vi vet inte bara vem som är vem vet. Moderna havlek har liksom din feedback på det jag upplevt det också i organisationer som bara är hundar, 200 300 personer. Slutsats Folk orkar inte ens hälsa på den nya killen eller tjejen. Vi springer så mycket människor i så att man kan liksom inte Manatí kraften. Hur? På den stora [00:32:11][75.3]

[00:32:12] allt kan man fråga någon annan är en intressant aspekt är ju. Vad kan tillhörigheten till den övergripande organisationen göra för att tro för tillit och tillitsfull att samarbeta? Och är det så att vi ställer höga krav på dem som kommer med i den här organisationen bestäms generellt sett höga krav på dem som som kommer här betyda du som individer. Den här organisationen kan lita till de andra som är med. Vi respekterar inte, tolererar inte att man inte hjälps åt mot övergripande syftet. Det gör att du kan räkna med att den du kommer sträcka ut handen till kommer att försöka hjälpa dig med sitt uppdrag. De kanske har andra saker också, men utifrån de förutsättningar annars kommer de försöka hjälpa dig på bästa sätt. Den typen av kultur vi har emmental med, till exempel. Jag har en kollega som som har jobbat ganska mycket inom han kan komma. Han kan ju hamna i olika miljöer runt om i världen om var någonstans. Det tar inte fem minuter innan han har hittat någon annan, som som Oksa. Debar slumpar sig så att han sitter och pratar med någon annan som har Batina armen någonstans, och de sitter och resonerar. De har ett kring saker och ting oberoende. Lät han på barer så kan det finnas ett förtroende eller Dicker förtroende beroende på vad de känner till om varandras arméer och hur logiken och kulturen är i de länderna. Jag tycker att det här är ganska intressant, ett sätt att se på, liksom organisations tillhörighet. Sedan är det så att den Marstal, den dm 750 personer som du kan liksom ha en relation till och lära känna dig beroende av i någon mån och kunna hjälpa i någon mån. Var liksom investerad i relation på många sätt. Ja, jag tror att du kan. Det finns bevisat att du liksom genom tillhörighet till en organisation kan skapa förtroende för att jag vet just vem du är. Men jag vet, jag litar så pass mycket till de som där. Den här Brithen, namnet på Per kepsarna, brickan säger det. Det får mig att veta saker om redan. Trots att du inte vet vem du är så vet jag att du i alla fall ställer upp på de här sakerna som jag också ställer upp på. Det gör att jag kan lita på det. [00:34:42][150.2]

[00:34:44] Amen. Fantasin är alltid först i frågan. Kom upp några till gång, så [00:34:48][4.7]

[00:34:50] vi bygger ju. [00:34:50][0.5]

[00:34:51] Vi bygger kluster, kulturer lite överallt och det ser man ju separat på jobbet, en del som vi pratar om. Sedan har du säkert. Jag vet inte om man gillar att spela bowling eller padda. Eller ja, man är Harju Damas aktigt. Bäcks många byggt en paddel liksom klöste kulturkrig padel där det ämnet är eller är man överallt någonstans. Jag köper det du säger att man man någonstans köper in sig i den kulturens vissa värderingar, sätt att vara förenklad det sättet. De var kanske inte applicerbart på det satta. Jag tycker ändå, liksom [00:35:24][32.7]

[00:35:26] åtminstone Hanergy, sätt att tänka och det blir jag tror det blir det blir en utmaning med stora organisationer där man inte. Det blir det väldigt lätt att blir grupperingar. Om man inte aktivt försöker är det vår inneboende funktion drar oss dit, drar oss mot subkulturer inom en organisation så att vi måste aktivt motverka den öst. [00:35:52][25.8]

[00:35:54] Jag tänker som en liten måste under tiden gå fortare. Jag tänker i många som är med här i kanal också, jobbar ju i omkring organisation och med kundrelationer. Hur ska man tänka där om man betänker kulturer och kunde relationer för tillväxt? Orienterade Avalanche avlönas som jag har här. Kanske ska det [00:36:14][20.4]

[00:36:15] gå hur lång tid som [00:36:16][0.9]

[00:36:17] vd talar om minuter? [00:36:18][0.8]

[00:36:19] Jo, visst, vi snackade innan du funderade tygeln kring att prata om innan. Kanske kan man ha en kultur i en kundrelation? Ja, som när man tar ut som en kund. Är det inte så att vi kommer liksom sitta runt på en konferens? Skapa värdort? Men kommer vi ha en kultur? Om man utgår från att kultur är förväntningar om? Då, då är det alldeles uppenbart tydligt att ja, vi kommer ha förväntningar på varandra och vi kan hamna i en relation där förväntningarna blir rådande om en kundrelation där vi känner oss lite fast. Det blir då kan det bli en dålig relation med det här avtalet, eller? Vi har haft konstant Costel nånting där. När man känner sig låst i relationen som leverantör eller som kund amado, då kan det bli gnäll och konflikter, och det är en viss typ av kultur, och det är det. Det är intressant. När man tänker så här [00:37:18][58.4]

[00:37:19] tycker jag att det sätter på det där sättet, men jag tycker superfint. Fabolous säger av de tidigare. [00:37:24][5.4]

[00:37:25] Man tar tag i hotellbranschen de senaste åren. När det havlek som blev ljust de senaste tio åren så har han burit djurisk som tagit fart ordentligt. Och de är väldigt, väldigt viktigt. Inte får ryus så att är ett tal som varit pissat. Alltså måste man vara underdåniga så här. Gästerna kom och lagade någonting. Man liksom nästan lär ungen att de kan sätta i system, i alla fall vissa kunder, att de kan klaga och då kan ha fått kunderna att det minsann är det. Det blir liksom en förväntan från kunden att de kan klaga och få någonting tillbaka som förväntas. Men miss dålig relation. Ingen är ärlig. Schysst relation där man utnyttjar utan Demmin underdåniga relation och det fiffiga med det här, men går in som jag tycker är intressant om man går in beteendet och skapar att människor faller ju in i de förväntningar du har. Om du själv känner ett underdånig och är lite orolig den här relationen och behandlade på det sättet du kom, du bjuder in till att bli utnyttjad, är det här ju läskigt i skuggan, heter det på ett avsnitt som Kraby. Men det är gå instinktivt och snabbt att människor känner av hur och tappar in behandlare på det sättet, så som du själv ser på dig. Och här finns det många mellanstora små företag som som vill slå väl sina kundrelationer. Men det slår lite snett för att man man gör lite för mycket och hamnar lite efter och så får man lite dåligt samvete så vill man mer och så blir det. Man lär kunden att klaga nästan en [00:39:01][95.5]

[00:39:02] slant för att de är för att de alltid är då i den stunden där. Då får de igenom sin vilja, för de vet att de fick den förra gången. Så därför igen och igen så sätter de det system. Och så har man liksom ingenting som backar upp dörrar. Jag förstår precis och framför allt just nu det du säger som jag tycker suspects antydda med liksom sursee, rebounds eller resorts och prucha så är blev just på nätet och så där som vi vet att det finns en mycket svart marknad kring den också. Men det ska vi gå in här för. Då och då kan vi jaga bort oss. Men just det här sociala trycket dånar. Har liksom femtiotusen liksom bra adios. Men åtta stycken dåliga kan stjälpa hela din affär, därför att de syns lika mycket och har 50 tusen bra, ja då är de ju bra. Men har man åtta dåliga vecka, vilket av oss sitter kolla igenom för femtiotusen? Bra de objekt [00:39:49][46.8]

[00:39:50] Aleister Crowley bra skråla om du ju blåst mot den negativa [00:39:53][3.3]

[00:39:54] nu sagda Dice. Det är farligt liksom. På något sätt för att de, precis som du är inne på då blir visad. Men då måste vi göra alla till lags. Men då kommer fortsättar i system med tror vi att vi är alla så att vi är så jävla satt att här kan vi liksom kliva högst upp i domen, anser Arkin. Och stå slå neråt är vi alla att det är tillfälligheter som gör tjuven. [00:40:16][22.1]

[00:40:17] Inga till både personliga och tveksamheten. Men att man blir nyfiken på vad är alternativet och hur ska man göra för man inte om be kunderna dra åt helvete heller? Men vad är det bra? Kulturen? Kundrelation? Hade vi hade en kille som på ett seminarium om 18/6 om avskrivit mycket har varit nu. Han pratade om liksom bra och därmed var min Karlebys med port bakparti när man knytkalas. Du tar med det här också med det här vi göra tillsammans. Hur märkligt det än vill fixa Dojima du engagemanget. Men vi göra tillsammans där och så får han ett med biotit fjädrar. Och så där. Man enas kring ett gemensamt Michela. Om man tänker på varumärket som en vän så är det så man väntade. Gör gör att din kompis är tillsammans. Vi ska baka på någonting ihop. Vi gör det här tillsammans så att bra kund kulturer i kundrelation. Det handlar om att tydliggöra att vi har ett gemensamt mål. Ju mer vi gör det här ihop nu. Nu enas vi kring hur vi ska skapa något ihop och det kanske inte bli jätte tydligt om städbolag. Men, men om du är liksom blev att höra bitit i systemen något annat. Du kan förtydliga. Förstärka. Vi har vi gör någonting ihop. Vi har ett gemensamt Michell. Vi har olika roller i det här. Kan tydligare om rollerna är snart det blir. Lättare för kultur blir bra och sedan också tredjedelarna och det är att vara stolt, trygg och stolt i leverera. Levererar du skickar en signal att dom kan vara trygga och stolta med det som du levererar. Vi är liksom vi två kompetenta partner i den här resan vi ska göra. [00:41:59][102.6]

[00:42:01] Jag trodde jag bara super bra. Det får avsluta tror jag. Är tidigt in i på många år, men det där var ju fantastiskt och jag tycker den dimensionen med att faktiskt prata kulturer i kundrelation när jag inte sätter på det sättet, även om jag har känt avdelar. Olika typer av kundrelationer speglar sig på olika sätt också mycket, precis som du sa. Hur kommunicerar man vad man är och vad man är på väg? Är man otydlig där så kan liksom kulturen gå i diket lite eller relationen gå i diket. Just Amanda är en superbra artikulera på bekämpats [00:42:38][36.5]

[00:42:38] som gör att jag hade en kungavald mina, liksom betala för korv. Men Fortlöpa har alla haft den typen av kunder, men om man är trygg när man har stannat här är det det här. Leverera bra saker. Det kommer Kraby inte för alla. Vi gör vi det. Vi har ett urmoder kommit. Krävde Conker ställa krav på dig som kund också, men resultatet du kommer få? Är det här så är det här rätt för dig. Då är det här helt rätt. Då tror jag att man kan faktiskt ta det attraktivt att ställa krav på sina kunder om man har ett gemensamt Michell för att kommer ut då kunden vet att de kommer ställa krav på dem, och då är det bättre att liksom att man är tydlig blir tovar när man byter med det. [00:43:22][43.3]

[00:43:23] Super bra som har skandinav får avsluta som mötte sista han nu, var hittar man dig? Jo, man vill veta mer. Man vill utforska här med kultur ytterligare och vända sig till ett proffs. Vad är lättast att infästning? [00:43:37][13.7]

[00:43:37] Kan man surfa in på den? Där har vi en del rapportern på en Peiper som slår ut filmer som Man kan Corassani om man tycker snö eller riktkurserna. [00:43:46][8.4]

[00:43:47] Då tar vi det. Men man kan också knektar med dig på ännu. Hur ser jag? Tycker ni som vart mer connecta med Sebastian i smartness, som inte connecta med mig eller connecta med mig? Och då säga tack till dig Sebastian, så tar nomen ut till Hermia publiken med stort tack för den här gången som han belagts med karln. Hörs vi hörs så många är kvar här. Stort tack för att ni var med på den här landsdelarna. Som sagt, vi kör ju varje måndag klockan 12 i ämnen som Harrer tillväxt är och jag slår han ett slag för den sjätte maj. Vi har flyttat. Det är datumet som egentligen skulle vara nu. Den här veckan. Men jag flyttar in till sjätte maj. Då kan du vara med på ett roundtable för er som intresserar nu gick lite in på retsam små Sebastian som handlar om om varför snabeln. Men framförallt hur identifierar man de viktigaste människorna i omkring djuraffär? Det kommer vi ta upp den sjätte maj och då kommer vi visa på hur du kan driva ut ambassadörer som ger ni nya affärer, både utifrån perspektivet där nya affärer men också attrahera nya talanger. Hur nyttjar man då människorna i omkring denna affär för att göra er intresserade och här kommer få metoden och forskningen bakom det i en halvtimme? Det finns 15 platser och det är kostnadsfritt, så är du intresserad så import och Swatch är temat. Till nästa gång har du bäst tar hand om er och var försiktiga nu. Vi är fortfarande en pandemi som vi får hålla oss på bra avstånd. Än så länge så att vi får snabbt komma ur oss på riktigt. Tilas har West. [00:43:47][0.0]

[2478.3]