Nudging i praktiken – hur kan organisationen göra det lätt att göra rätt?- Intervju med Ida Lemoine

Nudging i praktiken – hur kan organisationen göra det lätt att göra rätt?- Intervju med Ida Lemoine

Alexander har fått möjligheten att intervjua Ida Lemoine. Ida är VD och medgrundare till Sveriges första beteendebyrå och arbetar dagligen med att metodiskt tillämpa nudging och beteendeekonomi i praktiken, både inom den privata och offentliga sektorn. Hon är även en av Sveriges främsta föreläsare inom i nudging och har tillsammans med sitt företag Beteendelabbet författat handboken ”Nudging i praktiken: Så gör organisationen det lätt att göra rätt”, för Natur och Kultur. Ida har tidigare utsetts till en av framtidens 99 mäktigaste av TCO Sverige och medverkat som beteendeexpert i bland annat Sveriges Radio, DN och SvD.

 

 

 

[00:00:03] Med teknik är varsågoda. [00:00:10][6.3]

[00:00:14] Så jag hoppas att vi liv här igen. Ibland blir det så att tekniken bara inte är med. Men nu är det förhoppningsvis med gester över mer än så. Vi ska ju prata mer om matchen och som sagt vi tar lite repetition igen. Vi var lite mittemellan men ni har möjligheten att vinna när jag med att vinna två böcker så skriv en bra fråga om Nanjing så har ni möjlighet att förkovra sig i den här boken. Men som sagt nu har vi med oss i dag. Jätte jätte kul att du är med här och vi började inleda innan man gick ner här så började jag ställa frågan vad börjar det här för dig. [00:00:56][41.7]

[00:00:57] Ja precis. [00:00:58][0.8]

[00:01:00] Jag började ju för mig två tusen egentligen 13. [00:01:04][4.3]

[00:01:05] Långt tillbaka i att jag såg det i samband med min utbildning i att jag har en bakgrund som beteende ekonom och att det var ett otroligt spännande sätt att jobba tillämpad beteendevetenskap och insikter in ekonomisk styrning och Nanjing kom ju ut att popularisera Lotta genom tiderna Kazans bok som kom ut och sedan har det bara tagit fart därifrån. Du fick ett Nobelpris som 17 år senare publicerades en rad olika typer av publikationer och rapporter och annat. Men jag och mitt beteende i labbet såg ju tidigt potentialen 2015 började vi jobba som praktiker och har gjort sedan dess. Därav också att vi har skrivit en bok. Vi har varit ut och arbetat som praktiker i både offentlig och privat sektor. Hur kan man jobba med den i praktiken. [00:01:55][49.4]

[00:01:58] Nyckeln super spännande tänker när du säger 2008. Du sade namnet lite väl fort. [00:02:04][6.9]

[00:02:05] Vad var det som myntade uttrycket precis uttryck i allt det omtvistat huruvida nörd stödjer någon form av lättsmält knuffas och översätter det till svenska beteende i sats har också varit ett ord som har sagts från politikernas sida. Men Kazans stil är två stycken figurer som skrev forskare i fältet som skrev den här boken Nancy är pudelns kärna Babels Hus Happiness Q Taylor fick Nobelpris 17 så det blev väl en tydlig etablering och acceptans för att jobba mer med beteende vetenskapliga principer och rationalitet kanske snarare den nya regeln än rationella beslutsfattande i ett fält som verkligen bubblar där man utmanar klassisk ekonomi. [00:02:58][53.6]

[00:02:59] Kort och gott Spännande spännande och Kingdom om man bara får ta liksom coach Course i vad uttrycket är för definierar Per på kartan tydligt. [00:03:12][12.4]

[00:03:13] Till synes kommer ett sådant här populärt slagkraftigt exempel som dyker upp som kanske på något sätt kan fånga essensen av vad laddningar var. [00:03:21][8.1]

[00:03:22] Att man placerar dem i problem med spill på en toalett på en flygplats i Amsterdam. Placerar man en liten fluga på insidan av svaren på toaletten så minskade man spill med 80 procent. Och det blir alltid ett sånt symboliskt för lite trivialt och fånigt men det handlar kort och gott man kan förändrar Architecture och beslutsam miljö. Det kan både vara digitalt eller fysiskt där man helt enkelt ska förenkla det mer önskvärda beteendet utan att använda förbud eller regler och lagar. Det handlar om att jobba mer medvetet med våra beslut miljön för den påverkar oss hela tiden. [00:04:02][39.7]

[00:04:04] Det gäller liksom att förstå hur vi människor funkar. Om du nu vill ta tillbaka till den här svaren som jag tyckte var bra. Enkelt men ändå lite roligt exempel. Då handlar det ju om vad du får. Vad sa du. Du körde in i Skins fluga så att alla står och siktar på den här frågan om vi nu ska vara hela grejen. Det tyckte jag var kul. Så därför har man en stor säkerhet som kallas för då har man ett mål. [00:04:29][25.0]

[00:04:30] Är det så alla grejer som skett beror som en stor del av den här enkla ja eller Du ser du klistrade länge på slutspel klistrar du bara klistermärken på insidan och tycker det här är lika mycket. [00:04:44][13.8]

[00:04:45] Du kan alltså bli jobbar med väldigt små subtila förändringar av vad du skickar ut vaccination Sjöblad till och du skriver på påminnelser för deklarationen till hur du lägger upp din bil när du ska pensionsspara till alltså att det ganska subtila små ändringar ibland som kan ha stor effekt på vårt beslutsfattande flugan på något sätt sammanfattar väl det på något sätt att man får ta bra måste vara. [00:05:12][26.8]

[00:05:14] Då är det mycket du vann. Vad har jag i din yrkesroll där man ut då. Det är mycket nästan det förstår jag. Så det måste vara hypotes och Bethesda måste vara säkra någonstans. [00:05:25][11.0]

[00:05:27] Jag brukar säga att vi liksom beteende labbet och jag som har bakgrund och beteende steg med nån form av det fysiska rummets utväxt designers att det handlar jättemycket om att analogt testa saker i fysisk miljö. Vi jobbar ju liksom inom vården byggsektorn och bank och men det handlar om att absolut kan du jobba med arbetet i digital miljö men du kan också göra en implementering ett bostadshus och sedan har du inget i några andra och så testar du effekter. Så det handlar verkligen om att jobba med fältstudier i den fysiska verkliga världen. [00:05:58][31.4]

[00:06:02] Spännande. [00:06:02][0.0]

[00:06:05] Du har gjort en del nu för lite större framför allt du jobbar ju med offentlig sektor och ganska stora globala bolag och vad är det för typ av oss och hur. Hur upptäcker de en man eller det att det är Nanjing som behövs i de här fallen menar han. Har du ett behov av att här ser man ett beteende kanske som inte är önskad ett identifierat att det här beteendet bör förbättras eller hur någonstans är det där man då kommer in. Nu blir det match eller hur. Hur tänker man måste man Nongchang är som vi bör jobba. Var börjar det sin grund i problematiken någonstans och på vilken nivå oftast. [00:06:42][37.6]

[00:06:43] Vad är din erfarenhet systemet. Det kan se lite olika ut men framför allt så är det i de lägena när det är så att man har testat väldigt mycket saker. [00:06:51][7.8]

[00:06:51] Alla förutsättningar för beteendet finns och man märker att man inte får till den förändring som man egentligen vill. Det handlar allt om att öka olust rapportering i byggbranschen och få vårdpersonal att följa Green rutiner eller få sina kommuninvånare att gå till sin vaccination i tid så att det handlar om när alla förutsättningar finns. Det kanske till och med finns en ganska hög benägenhet att göra beteendet. Det är en viktig faktor när man jobbar med sådana här mjuka insatser kan man kalla dem som insatser är att det finns en vilja och det finns förutsättningar där jag kan göra beteendet då tycker folk att spännande organisationer. Vad är det som händer i det psykologiska vilja till handling gapet. [00:07:37][45.3]

[00:07:39] Vi jobbar mycket i allt. Vad är det som hindrar det kan både vara fysiska hinder ibland men också logiska. Vad är det att se nyttan långt bort i tid är att ingen annan gör det att man bara judiska in i den kontext som personer är i. Och vad kan vi i så fall göra för typ av förändring som målsättning och röjer undan alla hinder. [00:07:58][19.7]

[00:08:00] Jag skulle säga att jag är sur. Jag fastnade i det du sa olycksfall i byggbranschen som ett exempel jag aldrig jobba i byggbranschen. Men jag tänker ta byggbranschen som ett exempel och nu är det i chatten som Tänk att jag är ute och cyklar och är ute på djupt vatten när jag tänker mig i byggbranschen så finns det också en del arbetare som också jobbar i andra branscher så inte bara bygg men det kan finnas olycksfall som till exempel lärare svart byggjobbare. Där blir det ju en problematik eller en krock direkt. Kan tänka mig. Där blir motståndet i väldigt väldigt stort av ekonomiska Slash. Jag vet inte staff Messi platsar. Man vill få fram om man vill göra det men då och då emot kraften tänker rätta nu snarare. [00:08:52][51.9]

[00:08:52] Jag vet inte riktigt in i. Vi har gjort ett handfast projekt som handlar om att öka rapportering. [00:08:57][4.6]

[00:08:59] Sen så är det en byggarbetsplats i dagsläget har ju så mycket under kontrakterade leverantörer så otroligt många nationaliteter och folk från hela världen ibland på byggarbetsplatser. Så det var där vi jobbade handfast praktiskt med det. Jag tror att det här kan vara till nytta på många andra delar var det ett roligt ansträngande att göra det här beteendet. Har man massa förändringsarbete Man vill ju ha en verksamhet och det inte är människor centrerat eller använda centrerat som vi använder så har det förmodligen en större sannolikhet i att beteenden sker så att vi gjorde om ett helt system runt omkring yrkesarbetande där vi tog hänsyn till att de hade olika nationaliteter. Vi tog hänsyn till att de ville göra beteendet direkt till arbetsplats miljön så det handlar om att använda design som ett verktyg. Är väl också en viktig faktor i att jobba med rätt form av ordval med rätt typ av design lösning ute i miljön. Jag vill inte att jag springer iväg lite från i Norge final fråga kanske men jag tror det är det här som gjorde att vi lyckades öka på tv med upp mot 90 procent i det projektet för att vi gjorde det mer fokuserat och koncentrerat kring dem så ska jag bete mig nästan fantastiskt. [00:10:09][70.3]

[00:10:11] Nu kommer det lite frågor i chatten. Jätte jätte kul fortsatt ställa era frågor så tänkte jag summera det mot slutet. Stort tack till stort. Fredrik Jag har ju 13 14 15 personer i chatten så släng in en fråga vi kommer att välja två stycken som får får boka ensam skickad till sig har förkovra sig ytterligare. Så passa på ställer era frågor så väl ut. 2 2 frågor i slutet. Men okej jag kan att de här projekten som jag får granska. Nu valde vi ju ganska ganska stora bolag eller är det ni delar eller hur kan jag. Hur kan jag använda dig om man inte lite mindre bolag eller vad ni förstår de här projekten är ju stora där för att de är ganska omfattande i Nanjing som tar bygget av projektet. Jag vet inte hur långt är ett sådant projekt från ax till limpa ungefär. Jag har ingen aning. [00:11:02][51.8]

[00:11:03] Lägger man till fler delar däri att jag tror ett krasst svar lämpar sig faktiskt att Nanjing har alltid lämpat sig mer för bolag som kanske har kontakt med stor kundbas större med subtila medel skapa förändring hos en större grupp av människor. Kan ju såklart alltid tillämpa ekologiska insikter när det jobbar i att skapa starkare TI kultur förändringar men insatser har varit väldigt mycket isär. Hur går du in gör subtila förändringar och skapar stor stor förändring gap att du förmodligen har ganska stor mål. Många i din målgrupp som på många sätt var den andra. [00:11:44][40.4]

[00:11:44] Hur lång tid och hur lång tid skulle du säga att ett sådant här projekt kan vara. Jag förstår att det låter snarare men ungefär vad är digniteten. [00:11:51][6.8]

[00:11:53] Vi har ju ett projekt projekt inom vården nu på grund av pandemin och ska man söker säkra äldreboende mot sex månader men byggprojektet så hade vi 18 månader baslinjen mätning och sedan över 18 månader implementering. Och det är därför det blir politik om man vill mäta beteende förändring i projekten. Vi gjorde ett projekt med stor ICA i 26 livsmedelsbutiker då var vi igång sju veckor och mätte så det handlar mycket om hur mycket data kan man få in varför insatser man skapar. Vill man ha data över ett helt år. Hur länge vill man se effekt och förändring. Så svaret är att det beroende på var du har finns. Att lära av insatsen var ville förändra precis. [00:12:41][48.3]

[00:12:43] Och sedan är också spännande någonstans. Du sa att det var två stycken perioder där var lite nyfiken. Det lät som någon typ av person sa något typ av möte. Kan du utveckla dig. [00:12:51][8.3]

[00:12:53] Alltså det finns olika sätt och jag tror att det här blir en av hela nöjesfältet handlar ju mycket om att testa och se. [00:13:00][6.7]

[00:13:00] Du kan alltid ha någon form av god hypotes så grundat på massa smarta insikter om mänskligt beteende men att faktiskt gå ut och testa småskaligt. Så det handlar om att vi hade en period på bygget där vi tittade på rapportering nivån och sedan hade vi en implementering period i den här stora studien och tillsammans med Ikea hade vi sju veckor implementering och då delade upp butikerna i två olika. Vi hade en del av butikerna fick insatser och den andra fick ringa och så mätte vi tid. Det är också ett sätt att kunna avgöra var insatserna och inte att någon polis politiker eller någon stor kalender fick påverka Neustadt så det handlar om man signum. [00:13:44][44.1]

[00:13:45] Jag har ju en del en del av mina kunder och många många som tittar på när alla vet att jag jobbar i bolag så där och har liksom där jag vetat nu är ni mer fysiskt men hur nyttjar man fick jag vet att när du vill få människor att med plattformar oavsett om det är appar för hälsa eller om det är appar för för dina kontakter eller vad det än må vara. Hur hjälper ni till där liksom jobbar ni även där i den tekniska plattformen. [00:14:18][32.6]

[00:14:19] Ja så beteende design och så ser du ju verkligen. [00:14:22][3.5]

[00:14:24] Det är stora techbolag som jobbar med insikt från Psykologin när de utvecklar digitala tjänster och produkter. Vi jobbar tillsammans med en stor techbolag som inom hälsa som inte lyckosam. Där satt vi tillsammans med deras tillsynes så skapar kanske en tidig kontakt med det fysiska rummet och det digitala rummet. Om vi ska jobba med en viktminskning. Vilka insikter är viktiga att känna till i vardagen. När ska appen prata med dig. Vid vilka tillfällen och hur kan vi jobba med det i designen. Digitalt verktyg så att det behöver vara två världar som gifte sig mer frekvent och det är där beteendet strateg och det vi gör går in och hjälper till att pusha till sig kanske passar vi det här tillfället. När jag ska med barnen och borstar tänderna är det då jag ska göra armhävningar. Hur kan man jobba med van beteenden som en app ska uppmuntra till men också får det att faktiskt lira med min faktiska vardag. [00:15:18][54.8]

[00:15:22] Finns det något baksidor på det. Hur tänker jag. Jag tänker skriva i en positiv anda. Men det man gör och det är klart att det har du tänkt på och säkert fått frågor kring förut men de har påverkat andra människor att putta. Vad ska man säga beteendet i en viss riktning. Det behöver ju inte alltid vara bra eller hur. Du har säkert exempel på Per är inte bra eller vad finns det att fara med tänker jag. [00:15:47][25.3]

[00:15:48] Ja precis. Det här är ett hett debatterat del i synfältet ett stort forskningsfält men samtidigt också ett praktiker fält är att man har myntat det begrepp som ett slags gör att man vill särskilja när man pushar konsumenter till att fatta beslut som kanske inte är så fördelaktiga för dem. Jag kanske stannar upp på ett avtal som är i kris svart och grönt överallt och jobbar pussas i ett val. Jag kände att jag behövde verkligen inte ha det här erbjudandet. [00:16:17][28.9]

[00:16:18] Då börjar man röra sig in i att manipulera folks val där man kanske inte har hjälpt dem att faktiskt gå från sin intuition till vilja. Man landar är något man verkligen vill ha själv precis. [00:16:30][11.4]

[00:16:31] Det är mer bottom line som styr liksom en ny design eller sättet att forcera där snarare än att tänka på människan in i det individuella valet. Att drivkrafterna där är det måste ju ändå ny vara. Det måste ju ändå ny någonstans känna igen. Vad ska man säga. Värderingar och sättet att njuta och jobbar. Var går gränsen. Jobbar ni liksom för att säga. Har ni något att säga. Ett bolag som säljer en produkt kan man ta tobaksbolaget. Skulle ni låta tobaksbolaget pusha sina produkter och hjälpa dem med spelbolag eller bara en. Jag inte jag gör ingen bedömning om de är en bransch där jag bara om de är bra eller dåliga för är de ju dåliga uppenbart i andra branscher också om du råkar prata med beteende Lambert från ursprung och ursprung cd:n och kärnan i vad vi gör är att vi jobbar främst för hållbar utveckling. [00:17:35][64.6]

[00:17:37] Det finns absolut aktörer som hjälper dig att utveckla ett casino system som ska vara beroendeframkallande men där såg inte vi att vi ville lägga krutet och nyttan. [00:17:46][9.0]

[00:17:47] Vi jobbar väldigt mycket mot att främja en positiv förändring och det behöver inte alltid vara bara klimathotet det handlar också om hjälp. Det finns ju otroligt mycket positiva känslor produkter och lösningar som individer kanske har jättestor nytta av att vi såg potential och jobbade med de frågorna och jag har en god hälsa och sparande så att det finns massvis av spännande frågor där vi har otroliga utmaningar framöver där vi behöver jobba med beteende och vetenskap mer frekvent. [00:18:19][32.4]

Alexander: [00:18:20] Där har vi i alla fall med andra ord så kan vi välja bort sådana branscher som inte kan ske som är gränsfall helt enkelt, eh. Om om man tar såhära, om man är nu ett lite mindre bolag och hon är nog ett lite mindre bolag och då kanske man, många utav dem som ser på den här kanalen åh åh ej ju såklart, alltifrån små till mellanstora, till stora bolag, men även små mellanstora bolag där man kanske både också äger och driver det själv. Har du några tips så där som, för vi hade det lite i inledning innan vi körde igång här. Det var ju lite. Vad är det som, vad kan man ta med sig? Du pratade lite om principer, att det finns vissa såhär principer, finns det några, har du några tips så där som vi skulle kunna skicka med till, till dem som, till dem som lyssnar, om man vill börja använda och tänka på hur ska komma igång med ”nudging” i min egen verksamhet. [00:19:04][44.0]

Ida: [00:19:08] Alltså ett, jag tror boken som vi, vi har inte helt sagt vad den handlar om, men det skulle verkligen vara ett tips i att man tittar in i boken för det är en, framförallt så första delen är mer teoretisk, men andra är ju en arbetsprocess som heter ”beteenderesan” som hjälper praktiker att steg för steg ta sig igenom att göra, ja men jobba med beteendeorienterade projekt. Jag skulle säga att, ett du behöver ju ha någon form av utmaning som du inte får till en förändring inom. Den ska gärna ha en koppling till människor och beteenden, det är då det börjar bli relevant och framförallt också om du har faktiskt läge där du har testat väldigt mycket, du och beteendet går att göra, du har all infrastruktur på plats, det går att göra beteendet, det är en god utgångspunkt om du märker att du fortfarande inte får en förändring. Om det handlar om timrapporteringar på ett företag eller minska sjukskrivningar, vad det än har att göra med så är det bra utgångspunkt och även om det finns liksom en vilja. Vi sa det infrastruktur och vilja, åh sen också verkligen bryta ner det till att bli konkret. Vi jobbar ofta så här, vi ska skapa en säker byggarbetsplats eller vi ska minska smittospridning, att man behöver bryta ner ofta till väldigt konkreta beteendenformuleringar, som innefattar vem som ska göra beteendet och vad för beteende dem ska göra, så man ska bli otroligt specifik. Då har man god potential att lyckas med ”nugeinsatser”, eh så att man, man kan inte skjuta för brett när man jobbar med sådana här lösningar utan man behöver verkligen gå ner på detaljnivå för att röja undan rätt form av hinder, på rätt plats. [00:20:41][93.1]

[00:20:43] Tips som andra bara får ställa följdfrågor på det handlar väldigt mycket om att verkligen förstå det lilla den lilla de små förändringarna och titta på kanske en sådan liten förändring och mäta den i alla fall i stället för att kanske ta ett övergripande Emmental som sagt. Redovisning eller vad sa du tids redovisning. Det är ju ett ganska stort ämne så det kan vara enkelt att säga men det kan vara ganska stort och komplext på ett stort bolag. Vem ska rapportera till hur nära var vilka dokument ansvar ska rapporteras. Men du menar att då ska man verkligen skäl eller sägs skala läka så att man verkligen kommenterar till vilket beteende det du verkligen vill förändra och vad Super Super skarp blir. Det är bara den lilla även om det finns omkring beteenden som vi kanske borde få med. Tycker du egentligen om jag uppfattar att man kanske man ska skita i de rent krasst att börja med det första och bara se där. Eller. [00:21:38][55.0]

[00:21:39] Alltså det är alltid en avgränsning i vilket beteende vi slutar men vi kan jobba på flera nivåer. [00:21:46][6.2]

[00:21:47] Du kan jobba mot en plats chef du kan jobba mot arbetaren ute i fält. Du kan jobba upp på ledningsnivå så att bara du är överens om att du vet vem användaren är. Vilket beteende nu vill att den gör. Då kan du jobba parallellt med alla de beteenden. Men du kan inte sätta en lösning som berör fem olika målgrupper och tre olika beteenden. För då kommer du förmodligen inte att lyckas med förändringen. [00:22:09][22.1]

[00:22:10] Då blir det för komplext fattar du. [00:22:14][3.5]

[00:22:14] Nu har jag två frågor här jag skulle jag ställa Fredrik i chatten. [00:22:17][3.2]

[00:22:18] Hon är varken tokig coach och hon undrar hur jag ska tänka kring Nanjing har sökt efter den rätta knuffar när jag tänker hon rollen. Om jag har formulerat rätt att skriva i chatten som jag tolkar i alla fall så är det så att jag. Är någonting hon kan liksom i formatet åka tåg. Kort sagt finns det någonting där hon kan göra eller tänka på som kan påverka liksom hennes person. [00:22:50][32.9]

[00:22:51] Kort sagt det är så jag behöver be i det läget i eftersom jag jobbar inte så mycket med boken. [00:22:57][5.5]

[00:22:57] Vad är det som handfast coachning. Jag behöver nästan veta vad det går. [00:23:03][5.6]

[00:23:04] Då gör vi så här då låter vi kunna försvara den. Och mer specifikt hon jobbar sig och. Så tänkte att tiden med att svara nej till Fredrik som man vara i form av en regel eller är resultatet av Nat King alltid frivilligt val. [00:23:23][19.2]

[00:23:25] Det är det de vilar på i att det ska inte vara regler eller lagar. [00:23:29][3.9]

[00:23:30] Det är därför det finns ju absolut andra verktyg man kan använda sig av men det handlar om att sätta frukt i ögon höjd eller lägga sallad vid liksom restaurang linjen när jag ska beställa mat inte förbjuda skräpmat förbud och regler kan vara jätte effektivt mellan något men när det handlar hela tiden om att jobba positivt riktat i beslut göda att framhäva de val man vill att folk ska göra och det kan man göra genom att jobba med positiv återkoppling kring det också om man vill få folk att tvätta händer jag har ett sådant case att det är så man fick väldigt fina effekter på vad man hade haft övervakningssystem innan det är sjukhus miljön men det som fick en stark effekt i slutändan sedan var att man satte upp digitala skyltar som talar om hur hela avdelningen presterade och sa att bra jobbat. Nu har du presterat bra på skiftet. Det gav fina resultat så det här är ett sätt att hur man förstärker beteenden när man vill med positiv återkoppling snarare än att säga att det är en regel eller den övervakning man gör. [00:24:36][66.0]

[00:24:38] För då är det egentligen så har man väl kan man misslyckas med navigeringen då och då har man antingen varit för snabb och inte är antingen inte identifierat själv vad man vill åstadkomma. Och sedan är man lite för snabbt kanske lite för röd då man ska säga vad han menar med att jag måste skapa en regel eller system som sedan tar bort det här är det för att man är för snabb liksom Varela eller vad skulle du säga om vändningarna till varför då regler ska komma upp eller inlägg eller att vissa saker kan du inte ge bort. Det är bara så att du måste ha regler. [00:25:08][30.0]

[00:25:09] Absolut jag sade det är inget universellt verktyg utan ser det som ett komplement till ekonomiska incitament till lagar och regler ibland så sa sade att när det lämpar sig kanske han lagar regler och annat är otrolig låg benägenhet till att vilja göra något beteende. Då kan det verkligen finnas poäng i att använda kanske någon form av böter och liknande. En sådan handling ska ses som ett komplement till befintliga sätt att påverka beteenden. Kanske har det med positiv orientering inte jobbar så mycket med att skuldbelägga och bestraffningar utan kanske mer om att röja undan hinder och underlätta och förändra för beteende förändringen är bra. [00:25:51][41.8]

[00:25:54] Tina förlåt Tina skrev i alla om coaching men att de är ute och går och jag är här i Luleå och kunden tar en promenad hem. Kanske bor i Stockholm. Så min fråga är hur potentiella kunder skulle vilja köpa min coach. Det var svår. Det är svårt att få människor att komma till att boka och köpa min tjänst. Jag förstår lite mer utifrån kanske finns det någonting i matchen där man kan vända liksom sälj. Kan jag tänka. Det är väl det. [00:26:26][31.9]

[00:26:27] Tina ut efter det första Tina i när du tittar på den. 1 så skulle jag nog ta reda på verkligen eller mycket så här utifrån om det är kunder som ska mätas upp och göra så att det pågår en tackling. Vilka hinder är det som gör att man inte dyker upp. Allting handlar om en arbetsinsatser. Jag kan inte bara ge fem tips på hur du ska lösa det utan att om du kartlägger varför hinder handlar om avståndet om pandemi. Då får man ju börja skapa förutsättningar utifrån. Tjänsten ser ut som gör att du känner mig trygg och gör exempelvis att man inte har upplevelse för hur långt avstånd. Ska man skapa en tydlig karta för vilken promenad vill du ta sätt synliggör och visa vägen för hur en sådan turist skulle se ut. Svaret är att verkligen förstå kund. Alltså det här med kund centrerat och centrerat att få reda på allt som de tycker är härligt med det och allt som kanske är jobbigt och utveckla funktionen och tjänsten därifrån. Om det är ett problem att få ombord folk det är ju lite speciellt när det är en pandemi också. [00:27:33][65.8]

[00:27:34] Ja verkligen. Det är många som får tänka om till fallet och just när vi vill prata om prata om innan. Vad var det som hände. Det var inte en tidig studie däremot sa du. Du nämnde någonting och vad var det jag tyckte det var lite kul att vår skönhetsoperationer hade stuckit i USA. Var det USA. Det återigen ingen empiriskt. Har det bara inte det här som någonting som kommer ifrån från dig utan du har bara prata om ditt namn jag tyckte att det var kul. [00:28:04][30.6]

[00:28:06] Det var vad det är när man ser sig själv så frekvent just nu i alla som vatten den olika widgets. Fast tycker om att vi har skapat en större medvetenhet om vi ser ut att vara på industri bästa. [00:28:21][14.5]

[00:28:22] Kanske ligger sanningen är att vi vet inte vad de gör de frågar oss vad. Sen är det viktigaste för att organisationen ska lyckas med implementeringen och få rätt resultat av sin lansering men framförallt ha en väldigt tydlig kompass och riktning i början. [00:28:39][17.3]

[00:28:40] Man kan falla pladask om man har en för stor bred front att man har en utmaning som bryter ner tydliga beteenden utmaningar har en avsatt grupp med människor som är relevanta inom hela verksamheten. Det blir ett klassiskt svar när man ska jobba med förändringsarbete. I den aspekten. Men att sätta upp och skapa de förutsättningarna och veta att ni kommer åt användarna om ni ska påverka beteendet hos att ni kan accessoar dem och få deras insikter och att ni kan ha kontakt med miljön ni ska påverka och det digitala eller fysiska förutsättningar att implementera och testa dem det ska ses hur viktiga förutsättningar att jobba väldigt koncentrerat kring en tydlig fråga så att man inte sticker iväg. Och handboken och arbetsprocessen är faktiskt ett väldigt bra sätt att slå i och hitta stöd och hjälp i hur man konstruerar ett beteende projekt från början till slut egentligen. [00:29:34][54.5]

[00:29:37] Superbra Per. Men är det verkligen rätt att vi pratar i telefon så är vi super bra kunde alltså skriva att det var jätte bra ett jätte bra tips verkligen. Sedan är Peter Lundberg frågar om det finns en länk till det här. Ja det kommer att finnas om du inte applicerar och jag antar att det är okej för dig att sprida. Men det går fort att hålla kul och det drar ju iväg nu så där. Var hittar man dig beteende. Tittar man på det hela [00:30:05][28.7]

[00:30:07] precis beteende. Vi skriver ju också en blogg som varje månad med framför allt beteende. [00:30:13][6.1]

[00:30:14] Brevet kan man väl gå in och följa Absolute tips vad gör man då på samma hemsida. Hittar man in på vår hemsida så kan man gärna upp för att följa beteende i brevet men framför allt så kan man ju också tjäna in på det blir ju åttonde till det nu det ligger på vår hemsida så håller vi ett seminarium för hållbar konsumtion så där har vi massa handfasta exempel på hur vi jobbat med att skapa beteende förändring både inom att minska matsvinnet och öka återanvändning och så är man intresserad av det så kan man ju hoppa in i 30 minuter och kika för bra enormt perfekta näsor. [00:30:50][36.3]

[00:30:51] Vilken tid var det. Det är nästan i åttonde omgången men det blir jättebra super bra och jätte tack för din tid. [00:31:04][13.3]

[00:31:05] Idag har jag ju säkert 20 30 frågor till bara så jag behöver inte skriva ner dem som kommer upp Per och poppar upp men jag får börja tänka att jag tacka för den tiden de har varit med och som har varit i chatten superkul att ni har varit med. Vi kommer att ha två stycken böcker till er så kör vi ett Dark Messiah. Så se till att vara kollektivt med mig. Ni som har varit med i chatten är noga med att se till att korrekta och även med dig eller hur du finns. [00:31:33][28.4]

[00:31:36] Absolut. Bara om man tyckte det här var ett spännande sätt arbetar på och vill veta mer så är det bara hör av sig. [00:31:42][6.4]

[00:31:44] Tycker jag låter verkar inte vara så fantastiskt. Säga tack till dig i dag och till er som är kvar än en sista 20 sekunder. Stort tack för att du varit med i ett rally tabell. Den 15:e april för er som är intresserade av hur bygger man ambassadörer och djur. Vi har ju en del Nanjing element om inte Nanjing. Men hur påverkar man riktigt bra kunder att börja prata om. Hur får man kunder att börja prata om så att man får fler nya affärer. Är det ambassadör Cho pallar är du intresserad av forskningen. Metoden för det här då har vi ett bra utbud av samtal och det är länken nedan på två par punkter. [00:32:27][42.6]

[00:32:28] Slash är temat till nästa gång. Fortfarande är vi i en pandemi. Ta hand om er av en munskydd mycket hygien och alkohol är som sagt i sig de är så syns vi nästa månad Jo och då måste jag säga. Då är nästa mål det är ingenting mot oss. Nu var jag för snabb i tanken. Nästa gång då och då tar vi en liten paus. Men veckan efter så kör vi med Sebastian Vettel Mark och då kommer du prata trips och här i super super intressant. Hur rör vi oss som ekosystem i mindre grupper och hur kan du jobba för dina kunder och för dina anställda. Det pratar vi om då. [00:33:08][40.5]

[00:33:09] Nu ska vi sluta ta hand om er. [00:33:09][0.0]

[1886.5]