Hur får vi in fler kvinnor till säljbranschen? – Intervju med SÄLJMORSORNA

Hur får vi in fler kvinnor till säljbranschen? – Intervju med SÄLJMORSORNA

På måndag pratar vi kvinnor i försäljning, Alexander tillsammans med Helena Albinsson och Johanna Hagard Gissberg från Säljmorsorna kommer lyfta tre saker som tyvärr ofta hindrar fler kvinnor in i yrket, som i sin tur faktiskt bromsar många kvinnor att nå hela vägen upp i ledning & styrelserummen. Helena Albinsson och Johanna Hagard Gissberg startade podden Säljmorsorna våren 2020 för att de vill göra skillnad för dig som jobbar direkt eller indirekt med försäljning. Deras mål är att lyfta statusen för rollen inom försäljning, locka fler kvinnor till yrket, bidra med kunskap och värde. Dom har också ett nätverk som heter Sellcess och har i dagsläget över 150 medlemmar. Johanna och Helena arbetar även på utbildningsföretaget Mindset AB där dom praktiserar yrket dagligen i kontakt och möten med kunder.

 

 

 

 

[00:00:57] Jag var vid liv när han som jag alltid brukar säga sedan känner att det gäller att lära sig att det alltid är en härlig måndag. Jag känner att jag är härlig och den blommar lika så jag hoppas det är lika bra för er som är med oss också. Idag har vi ju gett jättekul. Vi ska prata sälj. I dag är ett av absolut mina favorit ämnen och vi kommer göra två fantastiskt härliga människor men för er som inte har varit med tidigare har Blanche Här intervjuar jag olika härliga människor som kommer från lite olika perspektiv jag haft forskare där vi haft föreläsare men också praktiker och jag älskar ju praktiker som inte bara har en hypotes om teori men också praktiserar och testar ute på marknaden. De människorna älskar jag extra mycket och pratar med Kofman är två stycken fantastiskt bra praktiker med oss här i dag. Jag ska skjuta lite mer ingående men fler som är med i chatten. [00:02:04][67.2]

[00:02:04] Jättekul att ni är med. Jättekul att ni har checkat in. Jobbar ni med sälj. Jobbar du med sälj skriv jättegärna i chatten är kul att se vilka som kommer in så aktivt just nu praktiserar sälj yrket förekom ju valt ut ett huvudfokus i dag. [00:02:20][15.6]

[00:02:21] Så skriver jag i chatten. Jätte nyfiken på att veta vilka ni är med om ni praktiserar säljer eller inte är. Innan jag tänkte ansluta våra gäster så jag läser en del och jag vet att några av er som följer mig vet att jag läser ganska mycket. [00:02:35][14.6]

[00:02:36] Jag läser om en bok och delar av en bok i helgen. Jag skulle faktiskt. Ni vet ju mitt råd. Vi jobbar på hårt jobbar ju väldigt mycket med att skapa ambassadörer och jobba med ambassadör skap på vård och Bahnhof är ju en extremt viktig del i försäljningen. Vi kommer att komma in på sidan och jag kan bara vara att rekommendera. Det blir en bok rekommendation och ett intro men här är boken av dig bär och Per är en amerikansk författare. Han har skrivit boken The Doors och den heter tack. Det här är ett fantastiskt bra komplement till mycket annan litteratur därute som handlar om inställning och insikt i hur mycket teoretiska modeller om och vilket är fantastiska i sig. Men den här handlar om att fokusera väldigt mycket på ditt professionella rykte och renommé och hur det faktiskt utkristalliseras där ute. Jag kan varmt rekommendera den här boken Jag skulle vilja ha en rad och passa på nu när jag har gjort det. Nu när ni checkar in lite i chatten. Jesper trevligt inom cell kul Julia. Du jobbar också inom cell tredje veckan är 12 13 personer i chatten nu än så länge och kommer in flera så skriver jag om er just nu praktiskt. Men jag tycker jag tar bara lite kort liv från boken. [00:03:53][77.3]

[00:03:55] Jag tycker att den här summerar sina väl men han skriver så här Awford Bay consumer to much of Independent Takeo has no Financial interest Sail service Summers Independence ability. En svag Sunes tur rekommendation är att vänta i Kyoto i år och i så fall till dig. Elementen i business is en organisations lasten mer än Pippo mår. [00:04:33][38.4]

[00:04:35] Jag tycker att den är så bra för den här sätter faktiskt på sin spets. Varför försvann och vad som är viktigt med det här att få igång. Orden kommer alltid vara de mest lönsamma och det är det som vi ser att de bästa säljarna. De som faktiskt säljer mest oavsett om de tittar på mäklare eller säljare. Ändå är de har ett gott professionellt rykte. De har också säljare som säljer åt det vi kallar för ambassadörer som är intresserade av att förkovra ytligare en fantastisk bok. Någon det har ni. Nu har vi två fantastiska gäster Elena och Johanna. De praktiserar sälj i dag. De ska få berätta mer om vad de gör i dag. De började och varken satte han sig och tänkte hur kan vi få in fler kvinnor i sälj yrket framförallt inom business to business något som jag tycker är fantastiskt bra om man fått igång en podd kring det här och intressanta gäster. De har ett nätverk kring det här och de verkligen är får sådana. Så jag tänkte varför låt spelad. [00:05:37][62.0]

[00:05:43] Lite förvånande. [00:05:44][0.9]

[00:05:53] Aries. Det är super roligt att ni är med. Det är jätteroligt. Vi höll på med mycket annat man kan se vart. Och det är inte det som är ljuvligt. Vi fick inte riktigt till att synka så att de blev röda. [00:06:08][14.7]

[00:06:09] Om ni tycker att ljudet är sådär men det ser jävligt proffset ut eller. [00:06:13][4.2]

[00:06:18] Nej. [00:06:18][0.0]

[00:06:27] Härligt härligt. Det är jättekul att ni är med hur ni är. Jag tänkte till och börja med var började det här med sälj och sälj yrket och liksom bara för er två och framför allt som leder fram till den nästan vad som har sett rörelse på svenska i översättning på engelska Movement. Ni har startat en ganska mycket moment kring det här med kvinnor och sälj. Men vad startade från början för båda. Blåsa lite det verkar som att ni inte hörs just nu. [00:07:19][52.3]

[00:07:20] Ska du säga brandgula nu nu hyllar. Det ska ju bara kolla så att vi har med oss ljudet en sekund. Det verkar som att det hör mig. Men ni hör inte. Nej absolut jag har alldeles utmärkt. Jag tänker för den kära publiken om de sitter i ett V inte höras. Jesse ser ut bakgrunderna bakgrunden. Nu har vi testat. Pausar [00:07:58][38.5]

[00:08:00] pratar slängs eller avgör i hållbar. [00:08:06][5.5]

[00:08:09] Alla som var bra över hundra år gamla hus. [00:08:14][5.0]

[00:08:16] Det var förmodligen därför att jag hetsade här med Röde minkarna Barajas. Ni hörde ljudet i det här fallet. I skydd med fina Mickan. Men men det funkar inte riktigt så du har tagit en annan väg och tänkte att det är sagt så jävla med men det är i alla fall jättekul att Per med namn. Det var min första fråga till er är ju hur började det här med er. [00:08:40][23.8]

[00:08:42] Helena vill ju börja med att ta det där som du berättade nyss. [00:08:45][3.5]

[00:08:46] Ord precis när vi som små så vill inte vi bli säljare är det inte en dröm att bli säljare. Vi utbildar bara stenarna saker men vi har ju verkligen aldrig ångrat det att vi har bytt bana. Själv är jag utbildad gymnasielärare i biologi och kemi och kom till sälj yrket för tolv år sedan indirekt i Supercell kultur i 9 pund. SC är så himla rolig resa och jag har alltid älskat att träffa människor så att det var någon som sålde in sig till mig och där fastnade jag. Sedan har jag varit i olika branscher jobbat både ute hos kunder hela tiden när man åker i väg som fält försäljning men också som numer jobbar med mer långsiktiga relationer och älskar det här yrket. Jag tycker är helt fantastiskt. En dag som ser likadan ut som den andra satt någonstans vill vi ju. Vi har ju som mål att locka fler till läraryrket. [00:09:42][56.0]

[00:09:43] Egentligen är samma känsla men vi har ju personal i grunden och jobbade med rekrytering både som rekrytering konsult och konsult chef. Sedan när jag skulle lämna Linköping och börja i Stockholm på is så blev jag erbjuden rollen som säljare och det där blev lite chockartat för mig. Jag tänkte ju så det blir jag jobbar med är balansen jag bygger långsiktiga kundrelationer och kan sälja men inte sitta och lyfta luren och kalla samtal. Jag kände inte jag riktigt var min grej. Men så hade jag ett samtal faktiskt med dåvarande vd:n på Wise professionals, Ingrid Höög. och då så hon så här, Helena [00:10:25][42.3]

Helena: [00:10:25] vad vill du bli när du blir stor eller större. Och då så sa jag det, nä men jag vill driva eget eller bli företagsledare. [00:10:32][6.8]

Helena: [00:10:34] Och då sa hon så här att, vet du vad vill du bli något av det där, då måste du behärska grunden i försäljning, liksom bortom det här med merförsäljning, så Helena ta chansen att hoppa på det här. Åh efter det här samtalet så kände jag att jag måste tacka ja och det gjorde jag åh det var ett så sjukt tufft första år, det här var 2011. Och jag minns jag hade datorn, jag hade mobilen i handen, satte mig i ett intervjurum och började ringa, åh jag hade lika många samtal som jag hade ”nej tack” på möte och det var över hundra samtal om dagen. Så jag kände ju därefter en vecka att jag var Sveriges sämsta säljare och sen hände det någonting, jag fick det där första mötet efter drygt en vecka och så började jag skriva ner vad var det jag sa, var det personen i andra änden sa och till slut så mynna ju det ut i talmanus ,där det blir väldigt tydligt att man bara kan få sju invändningar mer eller mindre. Åh det här blev ju en konstform för mig att börja laborera med retoriken och byta ut ord som men till och så vidare. Så att det blev startskottet för en, för en kärlekshistoria för mig och försäljning egentligen. Och så startade jag ett affärsområde inom Wise och vi gick från noll till 70 miljoner i omsättning på tre år och jag kände att jag kommer aldrig sluta jobba med försäljning. Sedan lockade ju faktiskt Johanna över mig då, så vi jobbar ju på samma, på samma arbetsgivare i dag Mindset. Och då när vi började, när jag började där egentligen i januari förra året så sa vi vi måste göra något, vi måste göra något för att lyfta säljyrket, locka fler kvinnor till att jobba med försäljning, men också då bidra med kunskap och värde. Åh då var vi först inne på att skriva en bok, för det finns väldigt lite litteratur inom försäljning som är skrivet av kvinnor, men vi är lite rastlösa, vi ville nå ut till en bred målgrupp ganska snabbt och då blev det en podd istället ”Säljmorsorna”. Åh vi märkte ju det att det var väldigt få poddar inom försäljning som faktiskt drivs av kvinnor tyvärr och också som operativt själva jobbar med försäljning, så vi är ju glada att vi genom Mindset, hela tiden träffar kunder dagligen och har konkreta ”case” som vi sen kan prata om i vår podd. [00:13:04][150.2]

Alexander: [00:13:05] Åh det är fantastiskt, jag har lyssnat till den podden och det finns mycket intressanta gäster med där. Men jag tänker, åh jag bara backar bandet, för någonstans, du hade ju där, jag tycker att det är så talande för jag tror att många inom försäljning som kanske inte tänkt att man är säljare, men man har några sådana hära ”pivital moments”, där det där var med Ingrid Höög, som ett exempel att vill du blir det här du måste ta dig an, det är väl någonstans som fick pendeln att slå över lite för dig. Jag tycker det är fantastiskt att, jag tror att det är oavsett om man är man eller kvinna, men att hjälpa sig till att förstå det fantastiska med det här yrket och ha bra mentorer, har ni det i dag? och vad tror ni är vikten utav det, tror du att, tror du att det är här som anledning till varför kanske då inte vi har samma antal kvinnor som är företagssäljare i dag på samma sätt, är det en brist på det eller vad finns det för annat? Det här tycker jag är intressant. [00:13:55][49.1]

Johanna: [00:13:56] Ja alltså vi tror ju att det finns en brist på, vi har själva märkt att det inte finns så många kvinnliga förebilder som faktiskt skriver om försäljning och som liksom på de saker som vi är duktiga på för vi, vi säger ju det att det är olika saker som män gör kontra kvinnor gör, men vi tror ju absolut att vi på något sätt kan lära av varandra. Och det är ju det där att ha en mentor, jag har ju själv en duktig, jag tittade ju på en duktig säljare när jag började i mitt säljyrke och så gick jag efter henne i hennes fotspår och hittade mitt eget sätt att sälja på. Men det var just för att jag hade henne, men jag kan ju inte komma på så många andra som jag faktiskt har, jag tittar jättemycket på föreläsningar och sådär, men just att det här kvinnliga perspektivet av det, vad är vi blir duktiga på och vi kan ju utgå från oss själv givetvis, men vi tycker ju att vi är väldigt duktiga på att grotta in i lösningar, åh va väldigt serviceminded och va väldigt inlyssnande som, åh utnyttja lite det. Det kan ju vara så här, [00:14:56][59.6]

Johanna: [00:14:56] det kan ju vi lära oss av men också, när det kommer, när det gäller liksom försäljning och kanske är mer liksom tävlingsinriktade, målfokuserade ”kanske kan vara så”. Att vi har saker, att vi är olika menar du och att vi har saker att lära och därför behöver vi blir fler kvinnor inom sälj så att det blir bättre dynamik egentligen i säljorganisationer. Men vi kan ju ta ett exempel det här med starka kvinnliga förebilder för det är ganska kul, i och med vår podd så har vi också då kopplat på ett Instagramkonto. Och det är faktiskt flera studenter som följer oss där och som har hört av sig som studerar sälj- och marknadshögskolan och som vänder sig till oss och säger, så himla roligt att ni pratar om försäljning och gör det konkret som ni gör, för att helt plötsligt så, jag kände att jag lutade mer mot att gå mot marknadshållet, med nu känner jag att försäljning har blivit väldigt intressant och det är där som vi ser att många kvinnor går säljutbildning, utbildar sig inom det här ”skrået” men sedan av någon anledning så tappar vi dem. Det är någonting som gör att vi är endast tjugosju procent ungefär, företagsledare som är kvinnor i dag. [00:16:07][71.0]

Johanna: [00:16:09] Man undrar vart är dom någonstan liksom, vart hamnar dom, är dem på helt andra yrken [00:16:09][0.0]

[00:16:15] eller varför vill dem inte jobba med sälj. Jag ha en egen tanke med det är kopplat till föräldraledighet. Kanske kan man jobba med provision passerade lönen när man när man har familj och kan man koppla ihop det med karriären. Tänk hur många de här frågorna och det är också de frågorna som vi får väldigt mycket på Instagram av kvinnor. Väldigt mycket kvinnor ställer frågor om vi har den ekonomiska tryggheten kanske med en annan kvinna så är ju julen sin idé. Hur tänker ni kring de här sakerna när man kommer tillbaka från en föräldraledighet och får tillbaka. Ska man få tillbaka sina kunder är det självklart till exempel är många frågor få tycker att det är så roligt och så är målet med den här podden är ju också att locka fler men också få någon som jag lyssnar på er och efter det vill jag jobba med försäljning och jag vill komma tillbaka på min föräldraledighet och kommer vilja göra det. [00:17:03][48.7]

[00:17:05] Det är det bästa jag har rasta bostad av allt det gula. [00:17:10][5.4]

[00:17:11] Men ni har ju fått en del kritik men ändå fått stanna när ni tar in två starka kvinnor i en ganska mansdominerad yrke. Med tanke på procentsatsen så har ni ändå fått motståndet. Det var inte kritik men kanske inte riktigt bara positiv feedback heller och lite sådant. Vi hade ju lite fler samtal. Jag tycker att det är lite kul när man tänker sig som ett yrke man tänker sig att allt ifrån vi pratar om tidigare lika lön för lika arbete pratar kvinnligt manligt. Vi pratar alltså om vad man ger sig in. Det är komplext här någonstans. Men men jag tycker att det var ganska klurigt att försöka bena ut varför är det så få på riktigt. Det var en sak som de nämnde det här med med. Med kvinnliga förebilder i. Vad finns det mer som motstånd men finns något annat bakom bloggarna. Om ni har några bra konkreta tips att det finns någonting annat att arbeta med. Finns det någonting underliggande som ligger på gruyère eller gror här som gör det. Det är inte okej om jag menar det är inte okej att en kvinna ska [00:18:20][68.9]

[00:18:21] vara. Jag går till mig själv det är anledningen till att jag inte tänkte att jag skulle jobba med försäljning tidigare innan jag började med sälj. Det var ju för att jag hade ganska negativ uppfattning om vad en säljer uppskattning handlar om associerar det helt enkelt med negativa attribut. Jag vet hur det var på konferensen så listade man visar man på en skärm. Vilka ord är vanligast förknippat med försäljning var varit opålitlig som kom upp som det största. Usch och fy. Så det är ju någonting som har gjort att man har lågt förtroende generellt för en säljare vilket du tycker att det är jättetråkigt men jag delade ju den bilden tidigare och då har man gjort studier på det här och ser att det är vanligast att kvinnor har den här uppfattningen att känslan av att jobba med försäljning är med det här. Det är ju Typiska bilder kränga det som kan sälja sand i öknen. Jag tror att den här negativa föreställningen om vad som ingår i en säljer roller vad försäljning egentligen handlar om. Jag tror att det är en anledning historiskt varför det också är kvinnor som jobbar med försäljning tyvärr. [00:19:39][78.2]

[00:19:42] Det skulle ju ha göra att man förknippade med prestationsångest yrke och det är många som frågar när man träffas på middagar hur kan man inte jobbet med provision lön prestation liksom att du känner press liksom. Jag tänker att nej det är väldigt väldigt kul för att det finns inget yrke som man kan påverka sin lön i samma utsträckning kanske men jag tror att kanske kvinnor kan vara mer rädda för en nations yrke som säljare är kopplad till det här med. Ja men kanske har man är mer föräldraledighet och att man inte riktigt vet efter det man kommer tillbaka hur det ska se ut under sina saker. [00:20:21][39.2]

[00:20:22] En rädsla som vi försöker skapa i någon typ av otrygghet. Och även om du var inne på. Jag kan ju gå igång på individuell provision men ser man studier som gjorts så är efterfrågar kvinnor egentligen en högre fast lön och därmed också mindre individuell provision. Det kan jag också ganska tydligt se att det är ganska stora löneskillnader mellan könen inom försäljning 12 procent visar barometern börja sälja sex. Så det är också någon motsättning. Vi är med på kvinnor inom försäljning i dag. Efterfrågan är stor men det är. Så där lägre lön än kvinnor. Det handlar inte om att kvinnor säljer mindre bra utan det handlar just om att man vill prestera innan man går innan man försöker förhandla upp sin produktions lön till exempel. Och framför allt man kanske vill ha en lägre Visions del och en större del fastland. Det kan säkert också påverka och som du var inne på det här med föräldraledighet att historiskt kvinnor och är fortfarande idag kvinnor tar större ansvar i hemmet. Jag tror att många kvinnor har upplevt att det är svårt att kombinera och gå tillbaka till en roll efter föräldraledigheten också på grund av Baby man kanske tvingas resa i sin cell. Där har ju faktiskt någonting gått om den situation som pandemin idag har ju faktiskt med digitala möten möjliggjort tror jag att fler kvinnor kan komma in i sälj yrket och kombinera att vara mamma och affärskvinna. Men vi är jätte måna bit för Ni säger ju inte att något av könen är bättre eller sämre på försäljning utanför oss är ju jätteviktigt att det blir mer dynamik i statliga organisationer och att 27 procent är alldeles för lågt antal kvinnliga säljare. [00:22:34][132.3]

[00:22:36] Det hade jag ju sluppit. Det var ju lite som att titta på vårt vårt prat idag var ju lite att vikta av för vi pratar mycket om att det behövs kvotera sen varför. För att många kvinnor faktiskt inte tar plats långt upp i styrelserna och ledningarna på väldigt många bolag och här ser vi repeteras igen och igen och igen trots att vi vet att kvinnor är mer utbildade än män. Förr eller senare kommer vi stiga ner från den dära längst upp i hierarkin oavsett kön. Utbildning kommer. Tro fan det ser vi det som rent historiskt men det är fortfarande så försvinner. Det pratade vi väldigt mycket om och det har ni också pratat med ganska många framgångsrika kvinnor om att det var precis som Ingrid sa jag tycker var bra. Vill du verkligen ta det hela vägen upp. Då måste du lära försörjning för det kommer vara en av de absolut viktigaste parametrarna och det tror jag väl också ni. Ni får jättegärna ja. Kan vi inte ta lite dialog där för det tror jag är väldigt viktigt. Det är en av de viktigaste budskapen också. Att de faktiskt vill nå styrelserummen och ledningarna måste förstå försäljning verkligen sitta i det där rummet som du beskrev ringt hundra samtal och ingen svarar så fick man det här första och då börjar man jobba därifrån. Den känns både inre striden men också yttre strider man måste ha för att verkligen förstå det på djupet. Är det viktigt att man ska skratta hela vägen upp. Vad tycker du om det här. [00:24:01][85.4]

[00:24:03] Man tycker ju att det är viktigt att få operativ ledning. Båda två tycker att det är väldigt viktigt att ha en ledare som till exempel gör mötena själv och ser affären och förstår affären för att kunna leda andra. Det tycker vi är väldigt viktigt. [00:24:17][14.2]

[00:24:18] Du är ju inne på det här med att sälja är ju en språngbräda ut i resten av organisationen till ledande befattningar och vi är övertygade om att genom att rekrytera och anställa fler kvinnliga väljare så kommer Deportivo länge generera fler kvinnliga chefer och förhoppningsvis vd:ar. [00:24:44][25.7]

[00:24:47] Jag tycker att det där finns tror jag något extremt viktigt. Jag tror att det finns väldigt mycket att göra och en viktig del i det ni gör det är precis det här med. Med podden att komma ut men ni har också startat ett nätverk kopplat till det här för att få folk att prata med kvinnor och om det här ämnet och lära sig det där man upptäckt någonting så tycker jag ändå intressant att ni har varit väldigt bra de senaste matcherna. [00:25:19][31.9]

[00:25:20] I podcasten som var startskottet till allting och sedan såg vi det här och att vi får mycket frågor på vårat Instagram. Hur tänker ni där och hur tänker andra tjejer då började startskottet gå för att kanske ska starta ett nätverk för just kvinnliga säljare. Och det blev ju då Chelseas som det heter och vi har 150 medlemmar i dag. Vi finns på Lidingö som man gärna söka medlemskap. Där är vi egentligen delar Tips tricks med varandra. Det är en väldigt väldigt hög psykologisk trygghet. Vi tycker att man ska kunna ventilera saker med varandra och vi ska ha ett öppet klimat och det ska vara business så att vi har haft två träffar en med föreläsare och en kaffe som vi hade i förra veckan där vi pratade med den här tjejen vilade inom gruppen. Hur. I din roll innan han lär känna varandra så att man också kan ventilera med varandra. Och vad ser du som den största utmaningen under den här perioden med att jobba med försäljning och hur ska du lyckas med det. Alingsås 21 som egentligen hade lite frågor och fick jättemycket härlig mittback från eventet tycker att det är så himla roligt att just kunna vara snabb just med varandra. [00:26:32][72.5]

[00:26:33] Jag är lite frågande kring om vi faktiskt är det men faktiskt kanske jag är lite provokativ men bra provokativ Jag tycker det är superbra det är bra kvinnliga eller har avsikt jag har sagt att vi upplevt en avsaknad av det här sättet att ventilera och dela framgångssagor rymmer också utmaningar att vara så konkret som möjligt. Att det existerar inte riktigt det klimat som de har på jobbet. Det tycker vi är tråkigt. Det är där vi har skapat det här nätverket så det är liksom inte vad det är frågan på det. Varför har ni uteslutit mannen. Det är ju verkligen inte för att vi vill utesluta någon men vi måste ju börja någonstans med varandra när det finns sådana kommer och jag lovar att du ska få en inbjudan. Jag tror vi har mycket att jobba på just när det gäller kulturen att kunna locka fler kvinnor till laget som allt ifrån den retoriken. När vi pratar mycket tävlingen tärning tills det inte går på avslut prestation. Det är ord som ofta associerar med manliga attribut manliga ord så. Det kan man ju se även rutin i kulturen i annonser i rekrytering. Han anser att det är ett mer manligt språk bruk istället skriva kunde orienterad eller lösning och interaktion lyhörd aktivt lyssnande så att man kan med små enkla medel skuren skruv. Det är viktigt att börja jobba på kulturen eller samma sak som det. [00:28:26][113.4]

[00:28:27] Gott renommé som jag tog upp den här boken som handlar om fördomar och hur det funkar. Din existens att sälja handlar ju om vad andra folk pratar om dig när du lämnar rummet och går därifrån. Vad har du faktiskt för folk kommer chocka dig. Kommer kolla på lite info kolla ditt bolag kolla vem du samarbetar med. Det kommer vara avgörande precis som du säger och här kan jag säga att här finns det en del riktigt duktiga kvinnor som sticker ut som bygger duktiga och som förvaltar sitter alla med men det är på lång sikt både kortsiktiga perspektivet ifrån att sälja för få mat på bordet. Men de som vinner långsiktigt måste träna mer och där tror jag. Om jag ska våga sticka ut hakan och våga göra det här igen trots att det än så länge är min kopp är det är det jag tror att kvinnor kommer att vinna i CL framåt därför att man tänker mer på vansinnet togs över. Alltså samhörighet delad snarare än vassa armbågar. Var inne på att man tänker mer långsiktigt att man bryr sig om personen sedan. Så där tror jag utifrån det perspektivet att man vinner. Det är väl bara i början just de här 100 samtalen. Klimatet är ganska vassa idag fortfarande. Det är därför att vi tillåter det. Därför att jag tror att marknaden har sett ut så. Om vi pratar 70 80 90 tal oss lite Ibis i år i Sickla och Valhalla att allting är bara i Lerum och dessa men vi ser gärna produkter tjänster blir alltmer lika där när alla jämförelser går att googla sig fram. Liksom Siri och vad heter Alex allt här. Du kan ta reda på människor där så här fort nu. Då kommer ryktet och de här mjuka värdena spelar mer och mer roll. Jag säger inte att man köper av människor bara för att mjuka bada. Nej man köper för att man vill lösa ett problem. Men du kan välja bland så många som kan lösa problemet. Har man då möjlighet att vara med människor man gillar och som gått drygt hundra gånger av hundra. Gör vi det gör vi bara förstärker det ni säger tror jag. Ni har så jäkla viktigt arbete framför er att jag verkligen hoppas på att det här kan boosta igång och för er som är mer chatten. Vad har vi för liksom vad har vi för länkar i slow motion eller vad har vi för Instagram frågar du mig. Jag var på Instagram men jag har varit där sedan fort nu. Men är det Instagram [00:30:51][144.3]

Johanna: [00:30:53] man rör sig bäst för er, jajamen vi har både på Instagram, där vi har ett rätt stort flöde om man säger och vi har också Linkedin givetvis, en grupp för säljmorsorna och även på Facebook såklart. Och Sellcess är ju ett nätverk på LinkedIn, där man liksom ansöker om, om man jobbar med direkt eller indirekt försäljning och är kvinna så måste man helt enkelt gå med, för vi har så mycket spännande framöver som vi kommer att boosta alla er med. Så det tycker vi, det slår vi ett slag, hemsida är på gång ville jag bara säga. Jag tycker ju, [00:31:20][26.7]

Helena: [00:31:27] jag vill ju bara flika in lite så här, det du var inne på också såhär Alexander att förstärka liksom budskapet. När kvinnor hör av sig till oss som faktiskt jobbar renodlat som säljare och så pratar vi liksom kring säljrollen, åh så säger dem, dem ursäktar sig många gånger och säger så här, ja men jag är ju inte en riktig säljare. Nähä säger vi såhär, på vilket sätt dårå, vad menar du och då är det så vanligt att dem säger, nä men jobbar långsiktigt och har ett långsiktigt fokus när jag bygger mina kundrelationer. Jag är otroligt mån om kvalitén och jag finns här för dom ”twenty four seven”. Ja okej och då vill man liksom veta så här varför skulle inte det vara försäljning, det är ju allt försäljning handlar om, att vara lyhörd för kunden och tillföra värde och hitta den bästa lösningen fram och att just precis som du är inne på, hålla i kunskapen och den här relationen som är långsiktig, som bygger på förtroende. Jag tycker det är lite, det är intressant att nästan varje kvinna vi har pratat med just säger dem här orden, att nämen jag ju inte en typisk säljare. [00:32:37][69.2]

Alexander: [00:32:38] Och jag tror väl det är den självbilden någonstans, man har en bild om vad sälj och säljyrket är vilket är då som vi ser/ förstår väldigt mångfacetterat, några har stött på en halvrisig bilsäljare och köpt en halvskruttig bil och det gick åt helvete, åh då med den så är det så här att alla säljare i det ”skrået” är bara så här. Åh det är ju ska väll jag säga, kanske tycker jag oavsett vilket yrke du än tittar på, det är som att säga att poliser, alla poliser är dumma eller alla säljare är dumma eller alla dem är dumma det är ju så här, så är det ju inte vi är alla människor liksom. Men A. Jag tycker jag hade en trådar tappade sex fångar med en sån som jag som förut. [00:33:18][39.6]

[00:33:19] Nu kanske tänker om en tid för oss under den här tiden och det gäller ju att sticka ut precis som du är inne på så finns det ju väldigt många kolleger i branschen i dag och det som vi tycker är så Superviktigt är den här extra service till våra kunder. Vi har alltid lösningar vid försök hitta lösningar på allting. Ingenting är ett problem kunde alltid rätt ja men också att vi alltid 24 timmars egentligen roligt med få frågor som man känner att man säger men vi har alltid ett svar till våra kunder inom 24 timmar det gäller service allting så måste det vara top och Machine och då måste du göra det på ett jätte proffsigt sätt. Du kan inte glömma någon längs vägen eller inte lyssna in ingen invändning eller som en missnöjd kund utan vänder istället till något som ger tillgång till det rätta hållet. Det är det som ni förespråkar hela tiden med det som gjort att ni lyckats i våra roller som säljare också att vi fått väldigt nöjda kunder på att just hela tiden ge det lilla extra och alltid svara våra kunder. Det är ni som Bengtzing och när kunderna inte vill köpa då ringer man upp igen och frågar hur man skulle kunna hjälpa till ett nästa steg. Och glöm inte orden service känns bara lite snabbare än Bakgrund Jobbat i service vi säljer i 20 gemensamt tillsammans men vi har också jobbat i service kyrkan länge i klädbutik men har liksom alltid serverat kunder. Viktigt att tänka på för att sticka ut i de här lägena. När det digitala nätet. [00:34:56][96.9]

[00:34:58] Amen precis. Jobba sig tillbaka till det. Min tanke. Fick du nyss själva bilden. Den är så jävla viktig. Jag får svara här men den är så jävla viktigt pengar kvinna eller man minst självbilden av att jag är en säljare säljare jag tror där personen tjänar någonstans att beroende på vad du har fått för tankar har förseningar med framför allt vad du vill framåt så tror jag det precis som att jag ska bli ishockeyspelare så kan inte jag förknippa med allt jag är ingen ishockeyspelare egentligen en basketspelare men ändå ska ut på isen. Åtta gånger i veckan. Det kommer aldrig funka och det tror jag också att när man väl tar på sig sin kostym eller vad. Jag är en säljare inklämd mellan rollerna där tror jag att det väldigt mycket att jobba med sitt inre någonstans det är en inre resa som för alla men där tror jag självbilden är viktig och där tror jag det är precis som du säger det här vad folk har pratat om vad försäljning handlar om så har vi fått den bild där man projicerar dem på oss själva och dem vill vi inte vara för den är negativ men det kanske faktiskt bara så att den projicerade bilden vi har fått genom alla tider har bara varit fel. Vi måste producera en ny bild som faktiskt är rätt säger ni. [00:36:11][72.7]

[00:36:11] Som skapade Kulturen hos bolagen så att det känns att det är en kultur där man har chefer som sporrar hela tiden och ger en positiv feedback på det man faktiskt gör bra. Det behöver ju vi också höra hela tiden så att vi också ser hur kulturen överskottet av människor eller organisation. Där tror vi starkt på både män och kvinnor. Vi måste leva. [00:36:34][23.0]

[00:36:35] Nu kommer vi ifrån det som jag tänkte säga men det är ju ännu färre kvinnliga chefer än bara kvinnliga säljare. Jag tog del av någons stod det 15 procent lägre. Det känns väl också så det måste man också jobba mer med själva självbilden går ju bara till mig själv jag kan ju inte direkt som rekryterare hela mitt första år det sämsta sedan ihop. Där har man ju också tagit del av ganska många studier det forskningsprojekt som har gjorts inom ämnet och där har man ju sett att män generellt har en bättre självbild men en starkare känsla är att jag kan det här klarar jag av och det kan ju vara en anledning också att män historiskt har lämpat sig väldigt väl i yrket och så kanske fortsätter att göra det också men att kvinnor då snarare har backat [00:37:48][72.5]

[00:37:50] exakt exakt och framför allt om en organisation som ändå kan är riktad vilket många organisationer ändå är vissa bättre och vissa sämre. Men då har man också lyft de här korta exemplen stora lönsamma avtal med ganska korta perspektiv egentligen när man börjar synas. Jag har varit en sådan också tidigare så jag ser inget fel om det. Man måste prova. Sitt yrke. Men när man gör affärer långsiktigt så tror jag precis som du säger det är väl mer att göra korrekta och rätta typer av affärer därför att det kommer generera ett godare och långsiktigt. Vad det. Vi hade du några delar så jag tänker summera lite behövs ett bra samtal. Tiden går så fort det går så här är det bara i väg och det var ett superettan mer jag tänker. Vi hade ju några punkter som kan summerar lite som de tyckte var viktigt. Vi började med en bra bra mentor men vad har ni för andra parametrar som ni tror är viktiga att få med och vad man bör tänka på om man till exempel vill ha en kultur internt på bolaget som faktiskt är mer präglad av kvinnor också vad bör man tänka på. [00:38:54][63.8]

[00:38:54] Kan tipsa ni vet att ni har men jag tror att det du erbjuder Langella och det tror jag skulle passa perfekt is eller organisation är att det är ett forum i ett format där alla som kommer delar framgångssagor så konkret som möjligt men också sätta ord på sina utmaningar och man kan inte komma dit och bara åka snålskjuts och lyssna in utan alla delta. Det är ju det som vi ser framför allt många kvinnor vittnade om att de efterfrågar och vill ha och det är ju också positivt att sätta ord på saker man gör bra då det är mycket lättare att klona den typen av beteende och skapa någon typ av best practice så att det slår ett slag för lunchen säljer organisationer. Grymt bra jag jobbar med när berättar retoriken. Man kanske kan mäta på andra sätt. Man behöver inte prata om snabba avslut prestationer utan man kan istället prata mer om att hitta värden per att jobba då man kunde orientera mer kunde orienterat lösningar fokuserat så att man ändrar vokabulär. Enkelt är det. Det är ganska manligt och det är det jag har ju inget emot tävlingar. Jag är själv lite av en tävlingsmänniska. Men jag menar att jag tävlar mer mot mig själv än mot andra. Det är någonting som jag tror inte riktigt vi har pratat om idag. Jag tror att man som kvinnlig säljare generaliserar i större behov av syndromet gemenskap och man vill att hela timmen ska lyckas med att man behöver mer tid att mäta sig lite med och faktiskt man vill kraft mäta i bara som är bäst. Man klättrar på till match snarare än att krama krama om tid och göra saker tillsammans [00:41:00][126.0]

[00:41:01] utanför Afrika. Man har ju varit i olika organisationer och jag tror verkligen att det du säger är. Där ligger nog en del av sanningen faktiskt att vara dominans hierarkin att vi hela tiden är kvinnor som män men mer utpräglat och kanske bland män och försäljning så finns ju männens dominans hierarki och där vill alla klättra i. Man får lite tystare företags bilar och man får lite tystare kontoret. Man får lite schyssta mobilappar så är det hela tiden de jagande. Så det finns en naturlig förklaring jag också har överlevt som Homo sapiens. Det behöver inte gå in i den grejen men jag tror att det kan skada till viss del också vårt framtida att ta reda på mer långsiktiga affärer här för att det blir för kortsiktigt och där tror jag vi måste passa oss för att vi är människor. Vi har en allsidig arkiv vare sig vi vill eller inte. Det är ingenting vi kan ha en hypotes om teorier om vi kan kasta därhän. Så ser det ut precis som att män och kvinnor är olika. Sen kan vi många gånger dra verkligen fördel av varandra och en diskussion om vad man måste ha internt. Vad finns det för fördelar. Ser vi till att 1+1 blir trea får vi återigen det såsom vi har överlevt som har gått. Vi har tagit våra fördelar och slagit våra kloka huvuden ihop. Men ni är ju trots allt vad heter det. Avkommor precis som jag har av överlevare. Jag tycker att det är framtiden i det här är samma sak. Vi måste titta på hur vi göra det samlat och kanske dra ner oss till det dominans hierarkin som har varit förut var det inte det. Pratar vi 70 80 och 90 talet. Men vi ska tala om det där tiden. Vad finns det på längre sikt att lära av varandra. [00:42:46][104.6]

[00:42:48] Jussi Hietanen som Shinji var snäll mot sina stolpar. Det handlar ju om det precis så att kunna lära av varandra vi vill lära oss av er män som jobbar med försäljning och ni kan lära av oss som vi tillsammans kan bli bättre än så. Jag tror starkt på mentorskap eller organisationer där man liksom får ventilera med andra säljare. Du kanske inte behöver vara i den eller i Skåne kan vara en branschkollegan och liknande med just mentorskap har vi sett när vi startade. Det har funnits ett starkt behov av det. Sedan dess är det tråkiga kandidater eller i det här nätverket som sedan så småningom kommer vilja ut i nya jobb så att jag också fram emot att tipsa om de här härliga kandidaterna. [00:43:30][42.6]

[00:43:31] Härligt. Det är mycket flott men jag tänkte bara svara på det. [00:43:36][4.6]

[00:43:36] Vi pratade om. Jag tror också att sälja organisationen måste jobba lite. Lönen modellerna blir liksom triggas av individuell provision så att man öppnar upp för en större variation så att man kan attrahera kvinnliga säljare som drivs av andra saker än att ha en hög provision trappa och hitta andra vägar istället derbyseger Ny Tid med bonus. Det är väldigt fördelaktigt. [00:44:06][29.2]

[00:44:09] Jag tycker det är skitbra och jag har ett läge som jag platt med några kunder som jag tycker som respektive borde veta har det på det här med renommé och reportage men reportage bonus och vad innebär det då. Jo att du kan få bonus även om du till och med mammaledig rent rent juridiskt. Gå inte in och man kan få lön eller bonusar men om jag menar så kan du ändå har du har du gjort någonting gott. Folk pratar om det där ute som sedan leder till Connection som leder till affärer. Är man bara duktig fråga vad affären kommer ifrån kan du få bonus den vägen och det tror jag är en super bra parameter att lägga till ytterligare för att det vi gör idag är det vi såg idag. Det är det vi får skörda i många fall kanske sex åtta femton månader framåt men där du kanske inte är med av olika anledningar. Oavsett om du är på alla positioner eller. Eller kanske du är mammaledig som ett exempel. Men att du får ta del av den bonusen och det tror jag precis som du är inne på jag tror där måste man titta i stället för kortsiktiga så måste man titta mer långsiktigt helt helt överens. Var ligger den. Mattias Jag tycker det är bra för Mattias i chatten att frågorna är många som verkar hämmande se sin kultur och ställt frågor om den är inkluderande för alla och det tycker jag är jättebra. Ja ja ja mental feedback in här är riktigt bra kommentar. [00:45:32][83.6]

[00:45:33] Hon är som sagt tiden går fort var någonting mer här nu jag skulle vilja prata om möta föräldraledighet. [00:45:42][8.7]

[00:45:43] Där tror jag att vi måste skapa någon typ av större säkerhet oavsett om du är man eller kvinna går på föräldraledighet. Jag är gravid med tredje barnet jag bara går till mina två tidigare föräldraledighet. Det är ganska jobbigt att komma tillbaka och man blir så ovisst. Du vet inte ens om du kommer få tillbaka en enda av dina tidigare kundrelationer som du kanske jobbat tillsammans med i nästan åtta års tid. När det är den ovissheten vi skapar en bra känsla i magen så sätter han sig bäst praktik generell praxis. Vad ska vi erbjuda föräldralediga så att de känner sig motiverade spåret att komma tillbaka till säljer dom. [00:46:29][45.5]

[00:46:30] Absolut det är superviktigt tror jag återigen gå tillbaka. Hur ser lönen modellen ut från lönen modellen baseras på mycket längre Horizon. Då kommer inte det vara ett problem då finns det incitament men ofta ser man modeller lite mer kortsiktiga och det finns ju förklaringar till det. Inte tror jag det fixar sig vi orkar inte vänta är ingen INGEN säljare klarar i Marshall testet. För er som inte vet har man inte sett på resan men det är lite som att förlänga njutningen. Det är väldigt svårt eller generellt sett och det är det tror jag det spelar väldigt mycket på varför de ser ut som vi har sett det tror jag att man måste skjuta på. Sådant är superkul. Jag tänkte redan nu jag älskar samt att vi kanske får möjligheten att ta samtal gemensamt och bygga på det här och se vad ni tar vidare med alltså nätverket då och med podden framåt eller hur det ser ut. Kul med två hjärnor superkul och jag vill säga ett stort tack till er som var med i chatten. Stort tack till er alla för att ni var med jätte jätte roligt och hoppas att få träffa er snart igen. Även fysiskt i 3D. [00:47:41][70.1]

[00:47:42] Bara i två dagar. [00:47:43][0.6]

[00:47:47] Jättekul. Han är fantastiskt bra barn i och för er som är kvar i chatten. [00:47:52][5.2]

[00:47:53] Jag vill bara säga stort tack för att ni var med. Stort tack för att ni var engagerade i chatten. Som sagt har ni kvinnliga säljare omkring er så tipsa om att tipsa om sälj morsan och tipsa om boken är en fantastisk bok om ni vill läsa på. [00:48:13][20.1]

[00:48:13] Få ditt reportage som är långsiktigt så med det så vill jag bara säga. Stort tack för att vara med från Halland från början nästa vecka enligt ett osäkert kort liksom en cliffhanger men det kommer att vara någonting fantastiskt bra. Vi är tillbaka från klockan 12:00 nästa måndag. Pisa out of. [00:48:13][0.0]

[2723.9]