Hur bör du bygga ditt konsultbolag?- Intervju med Ted Elvhage

Hur bör du bygga ditt konsultbolag?- Intervju med Ted Elvhage

Hur bör du bygga ditt konsultbolag för att det ska vara intressant att köpa och samtidigt behålla rätt kompetens i bolaget fram till försäljning? Du kommer få checklistan från denna ”Lunch and learn” i hur en investerare tittar på ditt bolag. Oavsett om du går i säljtankar eller ej så är det alltid bra att förstå hur personer utifrån ser på ditt bolag. Ted Elvhage har lång erfarenhet av försäljning, förhandlingar, försäljningsledning, teamutveckling samt coaching. Han har mer än 20 års erfarenhet inom konsult- och mjukvarubranschen och han blev en av grundarna till Stockholm Business Angel-koncernen 2008. Han är också initiativtagare och ordförande för det globala affärsnätverket Keiretsu Forum i Norden och medgrundare av den främsta podcasten för ängelinvesterare och startups i Norden; Investpodden.se. Förutom det är han en av de första investerarna i Kivra som han också var med och byggde upp.

 

 

 

 

[00:01:07] Hallå mina agamer.. Hallå hallå hallå. Riktigt kul att se ut checkar in och hoppas på en bra måndag. Jag har haft en riktigt riktigt härlig omgång och startat upp den här dagen. Hoppas du har samma samma sak. [00:01:27][20.8]

[00:01:30] Idag har vi en super intressant gäst med oss och jag ser att ni börjar checka in när vi börjar kommer lite folk i chatten. Roligt roligt. Välkomna välkomna. [00:01:42][12.2]

[00:01:44] Välkommen. Vi får jättegärna skriva checkar inifrån och ni får också gärna göra så här. Jag är jätte intresserad av att se vilka människor som anmält för dem som äger sina bolag att ni 9 10 som börjar checka in egna bolag får ni jättegärna ja. För att ha en super intressant person med sig vad som kommer att komma med det egna perspektivet. Och här tror jag många framförallt ni som ägde ett bolag kommer att vara super intresserade utav det här så ni som är ni som har ni som äger egna bolag skriv jättegärna jag i chatten är det så kan vi referera till er ni som är med för första gången. Det här är ju en kanal för en bransch. [00:02:34][50.6]

[00:02:36] Det här är en kanal för er som vill jobba med tillväxtbolag. Här intervjuar jag både inspiration föreläsare och inspirerar och jag intervjuar forskare. [00:02:48][12.0]

[00:02:49] Vi gör också praktik i det som är som inte bara säger har en hypotes om teori som också är där ute och verkligen praktiserar det de studerar kul samt välkommen. [00:03:02][13.0]

[00:03:03] Jag tänkte jag skulle säga att jag är välkommen. [00:03:04][1.5]

[00:03:05] Susanne Andersson du äger ditt bolag. Snyggt och snyggt. [00:03:12][7.5]

[00:03:13] Rika föreläsare är jättekul. Greta jätteroligt finns har gett charmen och inspirerar. Snyggt härligt. [00:03:21][7.9]

[00:03:22] Det är säkert fler i Köpenhamn och checkar in skriv jättegärna om er ägare. För som sagt idag kommer vi jag pratar med Ted Elmehagen. Jag har lång erfarenhet av försäljning och förhandlingar och församlings ledning och utveckling och coachning. Alla med 20 års erfarenhet och djup har konsultbranschen. Det kan vara lite riktat där så att ni som är som har störst chans till bolag får vara extra intresserade av att hänga kvar hela vägen. Innan dess blir man grundare till Stockholm Business ingår i koncernen 2008 och initiativtagare för sig det här året kretsar Forum i Norden ett japanskt investerings affärsbank. Sedan är han medgrundare till Invest podden och sedan är han en av de första investerarna i Taiwan och också var med och byggde upp det en super intressant person med oss idag. Bra jättekul. Fler som checkar in här. Roligt då tycker jag vi kör igång är väl lika bra tycker vi säger ordet tabu på sedan. [00:04:32][69.7]

[00:04:45] Det är riktigt riktigt roligt att jag är med på lunchen. Lönen Vad söker du inifrån ingenstans rent geografiskt. Alltid lika kul. [00:04:55][10.3]

[00:04:57] Ja det gör jag. Ett kontor i Vasastan i Stockholm. Nu är jag på mitt kontor. Det är ganska ensamt här. De flesta jobbar där hemma just nu men det är ganska skönt för här är man ganska isolerad. [00:05:08][11.3]

[00:05:10] Det är bra men det är samtidigt skönt att komma till kontoret. Jag saknar lite den där just den strukturen. Det har varit mycket hemmavid ifrån studier från ibland behöver man komma iväg också rent logiskt. Men vi kommer ju prata om att det kan ni som flera som checkar in i chatten är ni ägare av ett bolag skriv jättegärna jag skriv jättegärna vilket bolag ni representerar här i dag för att återigen ta det här kommer kommer och vi kommer diskutera och prata kring just det här hur man ser på verkligen utifrån ser på ditt bolag och hur en investerare tittar Oavsett tycker jag får du skriva under på det här eller tycka annorlunda men jag tror att det är ganska viktigt att få ett utifrån in perspektiv att se på sitt bolag vad är faktiskt intressant valbar börja lägga fokus någonstans oavsett om jag är intresserad av att sälja det här är min framtid men också för hennes egen attraktionskraft. [00:06:08][58.3]

[00:06:10] Eller vad jag håller jag håller fullständigt med Alexander och jag tror att man måste komma ihåg att man håller på kämpar och kämpar och kämpar så har man med en omgivning en perception som både ger kunder. Det viktigaste förstås men även ägare och partners och intressenter till och med anställda som tänker för 10 15 år sedan så vill alla på Handels vara med. Nu vill alla vårt bolag kanske ditt bolag så jag skriver under fullständigt på det du säger det är kul. [00:06:42][31.6]

[00:06:42] Du har ju lite skön är du. Jag står ju i bakgrunden. Det började. Du börja från säljsidan. [00:06:48][6.2]

[00:06:50] Hur kom det in på det här med att bli hålla på med investeringar i huvud taget. [00:06:53][3.3]

[00:06:55] Ja det är lite spännande faktiskt. Jag har jobbat i Sälj hela mitt liv. När jag vid något tillfälle höll på att sälja och starta mitt eget bolag för att sälja mjukvara så tänkte jag att dessa affärsänglar och riskkapitalisterna. Då måste jag ha stålar då man ska kunna köpa det så jag säljer. Så jag gick in på svenska riskkapital. Föreningen tippade jag hitta någon stackars affärs ängel som hette Anna Olsson som jag inte kände då med svenska jag varit min och mentor med extremt mycket om hur man investerar i bolag också. Så jag tar full fart till lämnat och säger att du behöver köpa min mjukvara för att hantera dina investeringar. Det börjar ju med sälj och sedan får han berätta vad han gjorde och sa är det något dag jag vill lära mig det du kan. Jag kan sälja och marknadsföra jag kan handla på Ica eller åka över och jag fixar kaffe eller jobba gratis tills du lär mig. Är du cancer. Ja hela säsongen så var så jag började med investeringar core. [00:07:57][62.5]

[00:07:59] Det där tror jag är stora. Jag jobbade gratis i början där du bara körde. [00:08:04][4.9]

[00:08:06] Du körde på där med så är det och jag ska också säga att de investerare som är i den sitsen som jagar de materiella affärsänglar de är någonting mellan passiva investerare och aktiva investerare och lite grann entreprenörer. Så vi jobbar oftast gratis och vi hoppas ju att det går bra för er så går det bra för oss också. Det går inte bra för er. Försöker vi hjälpa till och om vi inte lyckas hjälpa till om det inte går bra alls så förlorar vi tid pengar. Allt vi lagt ner och det är ju förstås så att vi tjänar på andra saker också så man jobbar gratis som affärsänglar. [00:08:41][34.8]

[00:08:42] Så är det faktiskt. Jag är ju suppleant. [00:08:45][3.4]

[00:08:46] Nu ska du inte ta ett sidospår men jag tror där har väldigt många framför allt av nästa generation mycket att lära. Jag vet inte vad du har för perspektiv men där känns det väldigt mycket om att det i dag kommer antingen från skolan eller den kommer. Oavsett så tror att förväntningarna ganska stora på att man ska få ganska mycket saker menas precis det motsatta visar. Det tror jag är en av nycklarna till att snabbt komma in på arbetsmarknaden bli duktig på oavsett vad börjar gör jobba gratis. Jag kötta järnet. Ingenting men jag vill bara lära mig och verkar komma över den attityden. Det är det man lite grovt Mainz att varken känna att jag är beredd att offra min tid men får lära mig väldigt väldigt snabbt. [00:09:23][36.6]

[00:09:26] Jag håller fullständigt med om det jag håller och jag tänker att det är inte fel att ta en provision så någon typ av resultat som baseras på folk ger gärna ersättning om man bidrar med någonting så den är ju aldrig fel men väldigt många människor har svårt att ta in sådana som inte jobbat inom just det området. Även om du är 65 eller 75 års erfarenhet eller 35 eller skolans 20 läxa så att man har tid och råd att göra det med någon och säger så här kan jag ta bara provision eller vad hjälper det bygger det här så. Problemet är inte att det finns för lite jobb att göra finns jätte mycket jobb att göra men det finns för lite betalande fast lön nu för tiden och det är det som är kruxet. [00:10:09][43.3]

Alexander: [00:10:12] Jag tänker innan vi går in på det här med hur en investerare tittar, för det är du, där du är och verkar mycket i dag. Men du kommer ju ifrån en säljbakgrund och din erfarenhet av att vara sälj och nu kommer du in på liksom, sitter på andra sidan bordet så att säga. Men i våra församtal inför det här så tycker jag också en intressant fenomen du tar upp att, hur viktig säljare är för ett bolag och att säljfunktionerna är viktigt. Men det kanske inte riktigt förstås hela vägen på alla positioner i ett bolag, vad… ja vad är dina tankar där och vad tycker du är viktigt att vi lyfter fram här? [00:10:44][32.3]

Ted: [00:10:46] Jag tror att det finns flera saker och det här vet vi som lyssnar redan och tittar på det hära. Men det första är, som säljare så är det, om jag ska börja från början så är det så här att väldigt många som är liksom lite mer ”ingenjörs försäljning” så att säga, dem har gått på universitet eller högskola och så, sen plötsligt ska dem börja sälja och det är lite ”uschit” kanske. Men som man inte förstår är att ingenting, åh då menar jag noll saker händer i ett företag innan någon har sålt någonting, så säljaren är det absolut viktigaste rollen i hela företaget. Problemet är att en del som får det jobbet tror att man bara ska ha det lite grann och snart ska dom bli försäljningschef, försäljningsdirektör, affärsutvecklare i stället för att bara äga hela idén om att jag är säljare och jag är stolt över det, jag löser problem och därför betalar du mig saker. Så jag tror nummer ett är att få en inställning till att sälj är det viktigaste. Om du är VD, äger ditt bolag, det är inte den finaste titeln du kan ha, den finaste titel du kan är ”krängare”, jag är här och kränger, hjälper dig att lösa problem. Sen kan man ju ha en diskussion om att göra det etiskt, oetiskt, manipulativt men riktig försäljning handlar om att hjälpa andra människor och det får betalt för. Så det är den ena aspekten på det dårå och den andra aspekten som du och jag pratade om Alexander den är ju den här med, som jag har sett mycket när jag, jag är ju utbildad liksom i USA, jag är biokemist och liksom jag har gått hela den karriären, jag har varit på, ansvarig på Harvard Medical School, det skryter jag med väldigt ofta för att liksom ta bort en del fördomar. Men helt ärligt så är det så att det jag lärt mig mest på är att ”kränga” så det egentligen är, det jag i själ och botten är, jag säljer saker. Och när jag kommer högre och högre upp i bolag har jag märkt att, folk är faktiskt rädda för säljare, för att dem förstår inte hur det här funkar, för företaget uppstår i mötet, det är först då företaget uppstår. Och ”funkar det” vill ingen röra det och göra det bättre, åh ”funkar det inte” så vill ingen röra det, för då kan man ju riskera att liksom bli klandrad för att det inte fungerar. Så att sälja är otroligt viktigt och det tycker alla men alla vet inte hur man ska förhålla sig till sälj [00:12:51][125.2]

Alexander: [00:12:52] i min erfarenhet. Ja det är superintressant det du, det du är inne på nu och jag tror också framför allt såhära, det här är ju min känsla nu, säg att jag hållt på nu med sälj i snart tjugo år, [00:13:02][10.6]

Alexander: [00:13:03] pratat tillväxt sådär, jobbat med tillväxtfrågor i tjugo år, men som sälj, på säljsidan. [00:13:06][2.6]

Alexander: [00:13:09] Jag tror mycket där förändras ju också, jag menar om man tittar tillbaka till den gamla, jag sa det på en workshop jag hade i förra veckan att, det var ganska skönt när man började, då hade man en telefon och telefonkatalog, så bara här varsågod sätt i gång åh bara ring. Men idag så ska du göra så mycket, du ska sälja, du kan e-maila, du kan gå upp på Linkedin, jag menar som vi är här i dag det är ett nätverk i sej, det finns Instagram, det finns ”direct message” där, det finns Facebook. Det finns så många olika grejer idag så man blir ju liksom, som säljfunktion och organisation eller som säljperson så blir det ju också liksom, vad ska man säga ”utspädd” för det finns så mycket saker man kan göra och det gör ju, skapar en ju frustration liksom och det tycker jag. Men sen också dem här olika perspektiven som man har jobbat i, jag vet inte, där är jag bara nyfiken som en separat fråga, men det här med sälj och marknad som vi också har pratat om liksom, att få ihop sälja marknads som en funktion. Vad? Om man bara tar det som en sidofråga här men som ändå är ganska viktig, hur tycker du att bolag jobbar där bra tillsammans, tycker du att man får ihop det på ett bra sätt? [00:14:12][63.3]

Alexander: [00:14:12] Vad är dina erfarenheter? [00:14:13][0.4]

Ted: [00:14:15] Jag tror att det är väldigt svårt för man har ju lite olika roller och ju större bolaget blir så, när jag har jobbat på nationella bolag då blir dem ganska separata, så här har du marknadsföring funktioner som pumpar ut, extremt viktigt, jätteduktiga människor. Här har du säljorganisationen och sen ibland har man du vad man kallar för ”field marketing”, alltså lokala marknadsförare försöker att få ihop dem hära. Och deras problem är att säljarna vill inte stoppa in allting i CRM-systemet, för att det är massa jobb och administration, åh säljarna vill liksom, dem bara tycker att det här hjälper liksom inte för att jag måste göra min egen marknadsföring och den är anpassad, den är liksom inte fyra P eller trettio P, den är liksom ett till tretusen P, så jag måste göra ett till dig Alexander, ett till någon annan, ett till någon tredje. Så man är sin egen marknadsförare och min syn är väl att en del lyckas väldigt bra på det där och jag tror att de som pratar om ”kategori management”, då liksom jobbar med kategorimarknadsföring där man måste få ihop produkten, människan, företaget, kulturen, dem lyckas bra med det dära. Men det är jättesvårt och jag har en jättestor respekt för att det inte funkar hundra procent i mellan och det gör att säljarna ibland får vara sin egen marknadsförare också och marknadsförare blir frustrerade, för säljarna hänger inte med det som händer på ”corporate”. Så här vill vi samma sak men vi har mycket kvar att göra för att liksom brygga över tror jag, ja men det skriver jag hundra procent in på. [00:15:35][80.4]

Alexander: [00:15:39] Jag tror precis som du, om man ska titta nu på säljdelen, sen ska vi gå över till investerardelen tänker jag, [00:15:44][5.6]

Alexander: [00:15:45] men om man ska avsluta lite där. Jag tror också att, det krävs en mer mångfacetterad sälj dag precis som du säger, man ska inte bara vara säljare man ska vara marknadsförare, jag menar ta ”social selling” att vara här, stå så här som ett exempel. Jag menar nu gör ju jag det och några stycken till på LinkedIn men jag menar det har ju precis bara börjat, det här är ju i sin ”linda” att göra det här. Jag kan tänka mig att där är det många som också känner frustration om vad ska man välja i det där, men jag tror det är viktigt, jag tror att många säljare kommer att gå över att spendera större delar eller i alla fall mer del åt marknadsföringsbitar, alltså både det personliga varumärket kopplat till bolagets varumärken mer framåt. Vad tror du om det? Vad tror du att, på individnivån också. [00:16:23][38.3]

Ted: [00:16:25] Ja men jag tror att du har rätt i det, men jag ser också en farhåga i det dära, att jag ser många ungdomar som kommer ut nu, jag menar jag är ju lite äldre som ni ser, jag är lite lönnfet och liksom inget hår kvar, så att uppenbarligen så är ni yngre än mig dem flesta som lyssnar här. Men faktum är att många av dem yngre som kommer ut ser jag nu, egentligen hellre textar eller skriver ett mail istället för att ringa och det är även för sina privata ärenden om det gäller någonting. [00:16:47][22.5]

Ted: [00:16:48] Åh jag kan bara gå till mig själv och se dem jag känner, mina barn och andras barn i samma ålder, man säger så här men ring upp då och så säger dem så här att, nej men jag textar istället. Och jag tror att framtiden är den som inte håller på att textar och gör det för mycket, utan den som faktiskt ringer och följer upp, är den som kommer att få den riktiga tiden och vinna förutsatt att den andra liksom svarar. Men problemet för säljare har alltid varit och kommer alltid vara, vilket marknadsföring inte har samma problem och det är liksom rädslan för att bli avvisad. Och det är det som sker i det här mötet man har och det är det som sker på telefonen när dem ber en dra åt helvete två gånger, för dem är trött på det, för att du råkade snubbla på dem en dag som var fel, med helt ärligt det var inte ditt fel och det var inte deras fel, det var bara omständigheterna. Så vi behöver lära oss att träffa folk igen tror jag när det gäller sälj, annars kan vi ju bara marknadsföra och helt ärligt så tror inte jag det kommer att räcka för att få säljsiffrorna att växa. [00:17:40][51.8]

[00:17:42] Intressant om man tittar om vi tittar nu från skiftar från CL då har du mer. Väldigt mycket sälj in en investering. [00:17:48][6.3]

Alexander: [00:17:50] Vad har du sett nu då som ändå kommer från den här sidan som är superintressant, du vet vad det är som krävs för att faktiskt få ett bolag att börja lyfta om man förstår försäljning, man vet hur mycket blod svett och tårar man faktiskt måste lägga ner. Men så kommer man på investerings sidan här nu då, vad ser du därifrån, där är jag ju, det är intressant, jag tänker många som checkar in här nu i chatten är ju intresserade av att se på sina bolag. Hur tittar man här, alltså vad är det dem första sakerna man börjar titta på om man blir intresserad av ett bolag, om man ska börja där? [00:18:22][32.1]

Ted: [00:18:23] Ja, man tittar ju, när man investerar i ett bolag tittar man oftast på liksom fem parametrar, man tittar på tekniken, finns det en unik teknik, finns det teknikhöjd, är det ett marknads venture, e-handel eller vad det är för någonting och sen så tittar man på marknaden förstås, är det en jättestor marknad vill man investera mycket pengar, en liten marknad kanske det blir liksom en, ett jättefint eget bolag men kanske inte blir så mycket större men jättebra att jobba dära. Man tittar på konkurrensen, man tittar på gänget som är en del utav grundarna här då, har dem det som krävs för att bygga tekniken och bygga kundbasen och sen tittar man på finansiella risken liksom, [00:18:56][33.3]

Ted: [00:18:57] kommer någon att vilja fortsätta investera eller har dem tillräckligt med kunder för att göra det här själva. Och det är ju egentligen den enkla objektiva, men sen kommer den svåra och det är liksom, har dem ”traktion”. Så i USA till exempel när man ska ha en, vad man kallar för en ”A-runda”, motsvarande i Europa ungefär är att man ska ta in ungefär 20 miljoner kronor. Det betyder att bolaget är värderat till ungefär 80 miljoner kronor, ingenting är säkert eller om det här kommer att lyckas, men vi hoppas det. Sätter ett mjukvara bolag till exempel, skulle kunna vara ett konsultbolag också, det är en ”soft reseservice”, att allting ligger i molnet. Då är det så att man tänker men nu kan jag marknadsföra och få det här att funka och då visar det sig att, nej du behöver faktiskt först hitta din lilla grupp av människor och få ett momentum och i USA pratar man om att man ska växa med ungefär en procentenhet om dagen det vill säga trettio procent i månaden innan du ens får värde nog att liksom någon ska investera i det. Vad betyder det, du behöver en säljare och det förstår investerare att om inte VD:n kan va den säljaren, då är det svårt att få den investeringen. Om VD:n inte själv kan vara säljaren då måste man anställa någon som kan vara den säljaren och det här är en nyckelkompetens, annars får du aldrig något momentum i bolaget. Ett stort problem vi gör som enteprinörer när man kör småbolag, mig inklusive, det är att man spenderar mindre än två dagar i veckan på ”outreasch” och utgående samtal för att försöka liksom få till mer försäljning. Sedan i tillägg till det behöver man, säkert som du gör Alexander också skapa sig en marknadsplattform och se till att man hjälper folk på olika sätt. Men vet du folk har inte tid med här för dom är för ”bussy” att skriva in greger till Bolagsverket, Skatteverket, anställa någon, bygga lite mer på sin produkt. Så från ett investerarperspektiv så är det här extremt viktigt, men när du har sagt det så är det inte alla investerare som vet hur man säljer person till person. Utan man, många nu faktiskt, jätteduktiga människor i Sverige till exempel, dem vet hur man marknadsför det hära, men hur säljer man, [00:20:49][111.8]

[00:20:49] det är frågan? Om det finns hur mycket frågor som helst egentligen och många tar utifrån konsult och tjänste bolags perspektivet Per och det sades så pratas väldigt mycket om man så Software Services Service att du har någon typ av app eller någon typ av mål produkt oavsett vad det är som som du säljer är intressant. Det Market. Kom ihåg vad de heter och exakt men det är intressant att jag ser den reklam som både du och jag pratat om alldeles nyss det här med sälj marknad plattformar hittar du nu och tittar tillbaka till 7 8 år 30 40 på marknaden nu är sex sju tusen och dessa kommer till personer kända grundare i Stockholm crm system till 4 5 stycken alltså bara i Stockholm Sverige alltså explosionsartat. Du måste ju också vara en väldigt väldigt svårt. Just att det är många som fascinerar. Men om man tar sig utifrån perspektivet i det ena men det finns ju många andra intressanta bolag man tittar på ett konsultbolag hur ser man där när produkten är människan. Hur ser man på. Om jag vill få investeringar där investerar man i konsultbolag på det sättet. [00:22:05][75.9]

[00:22:07] Jo men det gör man och det finns de som specialiserade sig på konsultbolag och som har förstått att det här kan vara väldigt lönsamt. Då är frågan hur bygger man om ett lönsamt konsultbolag och kan byggas upp på en gång. Det blir liksom ett livstids bolag. Ska man börsnotera eller vad ska man göra. Det största problemet konsultbolag har ju ni som jobbar inom det här laget. På fredag eftermiddag eller fredag kväll går liksom all talang liksom ip och struktur Ekdal hem. Och så hoppas man ju liksom kommit bort på många nya vilket de gör för att de älskar sitt jobb de älskar det de liksom alltid där och då är frågan hur ska man konkurrera därför få dem att vara med. Och till att börja med. Jag har fått jättemånga konsulter och vi nu får koppla konsulter till sälj som säger att de inte säljer konsulter och frågar om hur mina egna kunder vill göra. Och ni som vill att de ska göra så tvingar dom till nya. För vi vet bättre men det är lite grann som säljare ibland så att vi nästan samma sak som ni är säljare så alla konsulter har ju sälj förmågan med frågan om de använder för att skapa mer business nu nybildade bolaget jag tror att det finns en fantastisk potential för att alla kan sälja av det du säljer. Vi kommer som en del och en del av familjen beställer gäller liksom. Hur bygger man värdet i konsultbolaget. Jag tillhör de som tror att man ska dela med sig trots folk nu för tiden vill vara del av någonting som kan bli någonting jag får en exit. Man vill få ut så mycket man behöver kämpa och känna att man får pengar för det eller att man får en del av bolaget. Det gamla sättet att bygga konsultbolag åt Jag är grön jag anställer dig efter tre månader. Kassaflödet positiv och sedan ljuga och sen hoppas att du får ett tioårigt kontrakt med Telia och sedan hoppas att ingen annan tar över dig i framtiden. Men de skolor behöver bygga ut de här fantastiska stjärnorna i laget så jag vill stanna. Finns det någonting som sitter kvar och säger att det här kapitalet går hem på fredag och kanske kommer tillbaks på måndag utan dom kommer vara kvar även när vi köpt bolaget investerat i bolaget. Eller du som ägare stannar kvar i bolaget. Nu är så mycket större få åt rätt håll tror jag det kan vara ett antal olika sätt men jag tror att det är första man måste komma fram till att jag är redo att dela med min del av bolaget till andra. Eller ska jag ha all tid på mig själv. Det här är en nyckelfråga som är jättesvårt för alla som jag vill prova och där ser man några exempel utan att nämna några. [00:24:38][151.1]

[00:24:38] Landa ser mig vissa exempel som har lyckats ganska bra. Vi riktar oss också till konsultbolag just av den anledning att vi jobbar just med att få få konsulter att skala och skapa tillväxt på sikt på sikt repetition på sina på sina viktiga relationer de har. Och där ser man bra exempel som har lyckats med det som du verkligen säger vad finns det för fler detaljer man bör tänka på. Om jag nu har ett konsultbolag som känner att nu nu vill jag satsa för att jag vill få deras ögon på mig om. [00:25:08][30.3]

[00:25:10] En två tre fyra fem år. Du nämnde någonting väldigt korta du har en procent om dagen blir 30 procent på en månad. Det låter helt groteskt. Eller är det så här som en gala liksom t ex. Är det det jag ska fokusera på eller det är det jag menar. [00:25:32][21.9]

[00:25:35] Jag tror som investerar i konsultbolag. För det första så investerar man i system man investerar inte i dig som person även om du är fantastisk som konsult eller så eller de närmaste du har utan man investerat i någon typ av struktur som banker gör samma sak de lånar inte ut till dig som individ de lånar ut till systemets struktur och kassaflöde. Kommunikation juridik eller process juridik om produkter tjänster och att han ska hänga ihop. Om ni inte gör det så finns det inget system att investera i så vi kan inte gå. Jag investerar i Alexander och det måste vara Alexanders system som han låter vara vd för eller äger. Så jag tror väldigt mycket på oss som investerare. Ett typexempel ett exempel sätta upp ett konsultbolag som expanderat till Norge Danmark Finland och finns i Sverige och sätter du upp en belöning strukturer som gör att när någon sedan köper ditt konsultbolag så kan man köpa alla samtidigt men respektive lands chef får en schysst del av vinsten och sen kan ni liksom tillsammans säga att om tio år ska vi göra en notering på en aktiemarknad där vi ska sälja oss eller tre år tillbaks pengarna och då kan vi räkna lite grann på detta och även om han inte säljer så skulle man själv kunna köpa upp de andra enheterna. Men det man gör att man delar med sig av vinsten och därför att det första man måste komma överens. Själv vill jag bli av med vinsten eller inte. Om vi inte gör det du måste hitta ett annat sätt att skapa struktur. Säg inte att det finns ett eller två sätt utan det måste finnas en struktur när jag investerar så försvinner pengarna imorgon för att starta eget och konkurrerar där jag tycker att det är jätteintressant också att förstå. [00:27:17][102.6]

[00:27:18] Jag kan försöka förstå jag är ingen investerare själv mer än att investera i aktier eller liknande så det lite mer Per. Men jag kan förstå att det är så man tittar. Sen tycker jag Intressant även att bolla med det är en sak. [00:27:28][10.6]

[00:27:29] Utifrån perspektivet så har vi märkt en del utifrån våra perspektiv när vi går in från sidan när vi tittar på vilka människor det viktigaste är och ingen organisation och så märker man ganska snabbt av en ojämn fördelning som i de flesta är det vill säga att det finns ett ex antal konsulter som står för en extrem output eller Per formen och därmed också en väldigt stor intäkt i bolaget. Det liksom är utifrån det perspektivet man också då bör titta årlig hittar och identifierar de här för att det finns stor risk att de här om man inte har kvar de här personerna och säkrar upp dem så finns det stor risk att de lämnar och går vidare. [00:28:12][42.5]

[00:28:14] Det var inte bara med tanke jag ingen hade väckt frågor utan mer om hur tittar man utifrån det du säger den här strukturen som du är ute och letar efter det ska självklart inte vara person beroende men när man går in och tittar i många konsultbolag som ett exempel det finns ju så klart långt när det finns avtal och så vidare. Men vi människor gör ju affärer med människor vilket gör att skulle en person lämna som haft en lång relation med. Så frågan är. Min fråga är hur viktig är de här strukturerna egentligen. Eller briserar de strukturerna för jag har några exempel på utan att nämna vid namn. Det blir absolut inte göra det här fallet med 20 per 2019 innan Corona är ett konsultbolag som jag pratat ganska mycket med det var tre personer i princip som när de gick och startade ett nytt då försvann 87 procent av deras omsättning såhär det gick inte så fort men ändå. [00:29:04][49.4]

[00:29:04] Hur är det med Per menar den här. [00:29:07][2.3]

[00:29:08] Jag tror att jag är med på det senare. Jag menar inte att man inte ser strukturen när att se till att de som är toppspelare också får del av belöningen eller får ett bra incitament att stanna. Incitamentet kan ju också vara som en del konsultbolag gör att man lyft individen som stjärna i stället för mitt konsultbolag som Team Baby ägare av Kjell Eriksson. [00:29:27][19.7]

[00:29:28] Alexander Slotte är less på att det är Alexander som är en stjärna en plattform att stå på tillhandahåller jag en struktur där Alexander I det här fallet kan vara lycklig igen eller Facebook eller vad man nu har för kanaler. Så det menar jag med struktur men det betyder inte att alla ska ha lika absolut inte återstår. Det gäller ju fortfarande min syn på sälj eller konsulter generellt sett att du får ut mer om du tar in absolut bästa säljare eller din bästa konsult så att du får ut mer att den personen gör 5 procent mer får ju mer intäkter än att du får den som är lite sämre eller alla ska göra till hundra procent mer. Så det är ganska tydligt vad skulle lägga din tid på. Vill behålla strukturen tror jag att man måste bedöma efter vad man bidrar med för att inte bidra. Här kommer en annan som Niklas Sundblad som är svårt tror jag att man tar för mycket hänsyn till individen och jag förstår om alla inte håller med mig. Men ibland som det blir känslomässigt och man lär känna varandra och man känner familjen så där och det är jätteviktigt att vara respektfull att ta hand om individerna. Men man får inte på bekostnad av företaget. Företaget ger också en individ och om det har individer företag så sabba för företaget som individ. Då måste du som chef och ägare gå in och säga att ni måste ut sorg vi passar inte här. Man måste Ansa eller rensa ogräs. Menar jag Per är dåliga människor jobbar med att de passat det just i det här sammanhanget. Vid den här tidpunkten och det menar jag med struktur att det kan vara en struktur för att de som presterar kan få flera optioner eller kan få liksom vara med på något kollektiv belåna och bli del. Eller om du vill hålla det lägre stående. Sällan har syntetiska optioner så att om fem år kommer ni få en utbetalning som motsvarar de värden de skapat i bolaget. Men jag håller fullständigt med det här att alla inte är lika och tyvärr är business och handlar om vem som presterar bäst och är intressant. [00:31:25][116.9]

[00:31:27] Det ju på fortare. Vad vill vi få ju hur mycket som möjligt är det kul att ni som hänger med här i dörren så mycket kunskap som jag vill suga ur. [00:31:36][9.2]

[00:31:36] Här är det så kul att ni är mer chatten och stället era frågor chattar om du har en fråga kopplat till ert bolag idag. [00:31:44][7.2]

[00:31:44] Så passa på nu när tiden är förbi ni ni som är med i chatten kvar. Jag tänker till dig träd. Finns det några såna här grejer. Du nämnde några kort hur ni tittar på ett bolag ni kliver in men fick några svar. Om jag nu ska ta med mig någonting härifrån och säga så här de här tre fyra fem sakerna att ta med de tänk på de här sakerna. Vad skulle det kunna vara i. [00:32:09][25.2]

[00:32:13] Samt från vilket inte säger lite om på vilket läge man är förstås. För det första är ser till att ni har struktur så att folk vill komma tillbaka inom konsultbolaget med väldigt mycket kultur som har gjort det. Men man måste fråga sig vilken kulturell Folkvald kultur. Har du redan. Vilket är ditt eget lag. Vad fick de här människorna att börja jobba med dig till att börja med. Det är antagligen där hon ingen annan har. [00:32:39][26.4]

[00:32:41] Min idé är att bygga mina styrkor där du redan är stark. Du kan inte vara allt för alla men du kan vara liksom allt för några stycken och det är där du ska vara offside attrahera flera sådana. Så det är väl kanske ett som är vettigt att läsa. Sedan tror jag man går ut och söker kapital om du vill ha kapital och ska man fundera så vill man låna pengar man investerare att ta in en investerare lite grann som är gifta sig få in någon som har åsikter om bolaget så det kan ske någon som har varit entreprenör själva tidigare och sen så kommer de liksom och sätter sig i passagerarsätet bara pilla på radion och dra i handbromsen. Villa detta och de går inte ha med helt enkelt. Bättre att låna pengar och sedan i sista hand skapa en struktur som är värd att investera i och se till att alla älskar CL. Vad står det att vara säljare för. I slutänden kan vi prata om investeringar världsalltet och alla stora bolag alla små bolag. Allt kommer ner till mötet mellan kund och säljare och gör man det bra för oss så kommer det inte finnas i alla fall. [00:33:47][66.4]

[00:33:49] Det blir en perfekt avslutning känner jag. Där var ju super bra tips. [00:33:53][4.2]

[00:33:55] Det är lätt att tycka att jag är mycket att ta med mig om jag fattig jag fortfarande sitter kvar än en procent varje dag i 30 dagar är det bara jag ta tillbaka den en gång till ska vara och sluta lite. [00:34:07][12.5]

[00:34:08] Men vad heter den liksom hela tiden en procent hela tiden. [00:34:15][6.6]

[00:34:15] Man ska även 30 dagars period är så man får när man kan se att det är där man vill se tillväxten för tid ett företag som har en produkt är någonting inte alltid konsulttjänster men under en period så kan man göra det. Så det är bra. [00:34:30][15.0]

[00:34:32] Snyggt. [00:34:32][0.0]

[00:34:36] Bra jag tänkte Jag ska se här lite chattar här. Det är Susanne som skriver här gör det förbryllande för mig som är att man slarvar med referenser bakgrund kontroll Kloka företag att gräv fram relevant info antingen själva eller via något som undertecknad bedömer är bra super bra. Stort tack för att ni var med i chatten. Stort tack till dig Ted som var med. Jätteroligt att du var med och gav en annan input. Det var riktigt riktigt bra riktigt givande. Tack alla ni som var med i Lund som barn. Träd har det dags. Alexander har taggat är ni som är kvar ni får stanna. [00:35:23][46.6]

[00:35:23] Om någon någon eller några minuter kvar vi kommer ju att till nästa måndag att intervjua Elena och Johanna från Celje. Musslorna är ett härligt gäng. De har en podcast och de slåss verkligen för att få in fler kvinnor inom företag och företag säljer att jobba med tillväxt och framför allt säljer perspektivet. Det där jag ser fram emot det samtalet. Häng med på nästa lunchen lön och se hur vi kan få fler kvinnor in. Ett ämne som jag tycker är superviktigt. Verka som sagt tack för att ni var med. Jag hänger av med jackan och så syns vi nästa måndag. Säg Hej. Har bäst. [00:35:23][0.0]

[1960.7]