”Dina tre dolda drivkrafter” – Intervju med Angela Ahola

”Dina tre dolda drivkrafter” – Intervju med Angela Ahola

Alexander pratar med Angela om vilka drivkrafter som påverkar och vad som till mångt och mycket styr vad vi gör. Han djupdyker såklart i hur vi kan skapa starka relationer som leder till ambassadörskap.

Angela Ahola är doktor i psykologi, inspirationsföreläsare och författare. Hon skriver om beteenden, relationer, roligare på jobbet, drivkrafter och intryck. Och hur allt detta påverkar din och min framgång.

Angela har blivit rankad som Topp100 – Sveriges bästa föreläsare 2018, 2019 och 2020. Och släpper under 2020-21 böcker i bl a Sverige, Finland, Australien, Nya Zeeland, Kina, Korea, Taiwan, Ryssland, Ukraina, mm. Några av Angelas kunder är Spotify, H&M, Samsung, Manpower, Bonnier och Sveriges Riksdag. Hon har agerat sakkunnig i rätten och suttit som expert i TV’s morgonsoffor, intervjuats i DN, SvD, Veckans Affärer, mm.

 

 

 

 

[00:01:05] Yes box, yes box välkomna allihopa. Det är dags att ta på sig blåstället och en härlig Mombasa. [00:01:19][13.8]

[00:01:20] Vi hoppas ni har det bra och jag är fantastisk och att ni har startat upp många på allra allra bästa sätt. Ni gör. Det är skönt när jag tycker det är super. Jag är en person som älskar snö och slask och det är just nu med härlig chans. [00:01:42][21.9]

[00:01:43] Jag är riktigt peppad ser ljusare och ljusare årstider. För er som är nya kanalen här är det här kanaler för dig som jobbar med tillväxt som jobbar med tillväxt i ditt lilla bolag. Mitt mellanstora eller kanske lite stora bolag och inspiration är proppade med föreläsare och inspiratörer men också praktiker praktiker som verkligen arbetar med sina idéer testa sina hypoteser och kom tillbaka och reflektera Borg som funkar vad som inte funkar så att vi här som är mer kan lära oss ännu bättre och idag så har jag mer med en forskare vilket är super intressant något som inte bara i praktiken också som forskar dedikerat sitt liv till det här och. [00:02:35][51.6]

[00:02:37] Jag har. [00:02:38][0.3]

[00:02:38] Jag har satt mig in i boken Per av Angela hur det kommer vara mer i dag och vi kommer prata om dina dolda krafter. Det här tycker jag är jättebra inte ännu Per från flera perspektiv men det man har insett att bästa äldre man någonstans blir jag är snart 40 det bästa äldre jag blir desto mer inser jag att desto mindre veta jag vet om vissa saker ganska mycket men desto mer man vet inte vet. Och det perspektivet någonstans är ju någonstans ett visst perspektiv gör ju också att jag hela tiden är nyfiken på mer. Angela är dock i sitt blogginlägg informations föreläsare och författare och hon skriver om beteenden och beteenden som jag nu börjar inse någonstans i det här i bakgrunden och påverkat mycket av mina beslut. Vad jag gjort tidigare hur jag gör i mitt privata liv hur jag gör i mitt liv. Det är jätteintressant att få veta mer om vad är det som påverkar och hur kan jag därmed förstå mig själv bättre. Hon skriver om beteenden relationer och hur man kan använda det här i sitt liv för att få större insikter. Jag tycker jag superkul Angela. Hon har blivit rankad som topp hundra i Sverige både 2018 2019 2020. Det är superkul att Angela är med. Jag hoppas ni följer med oss med i chatten ställ dina frågor i chatten här nedan. Längst ner intervjun. Men jag tycker det är dumt att säga på engelska. Alla. [00:04:19][100.6]

[00:04:34] Riktigt riktigt roligt. Riktigt jävla med. Jag mår bra. [00:04:38][4.6]

[00:04:48] Ja men det är skillnad det är skillnad om man märker det på sig själv. Man märker att någonstans när man går mot ljusare tider vill säga att det går mot ljusare tider med 90 minuter varje dag. [00:04:56][8.3]

[00:04:57] Men just denna söndag är det en helt annan känsla blir annorlunda på. Eller hur. I dag ska vi prata om drivkrafter men vad är det ni fick starta det här för dig. Vad är din bakgrund till till bakgrund till forskning du dedikerat större delen av sin vakna tid till just de här ämnena. [00:05:26][28.8]

[00:06:30] Jag har i chatten. Jag vet inte Joakim har vid någon status på att vi inte hörsel hörs ingen av er. [00:06:36][5.8]

[00:06:36] Okej bra avgörs av er i chatten. [00:06:42][5.6]

[00:06:43] Det verkar som att ljudet inte är riktigt ordentligt hur live. Bra börja om från början. Nu ska vi höras i alla fall. Det är jättefint att ni säger till i chatten när ni har oss nu igen så får ni gärna skriva kort. Det blir som med tekniken ibland. Vi börjar om. [00:07:03][20.1]

Alexander: [00:07:04] Jag tänker så här Var någonstans började det här i form utav, när introducerade.. När blev du intresserad utav av det här och var började din historia kring den här forskningen som du dedikerat större delen utav ditt liv till. [00:07:17][12.6]

Angela: [00:07:18] Ja, det började under mina gymnasieår och under den här livsfasen så spelade jag i dödsmetallband och jag såg definitivt ut så som man tänker sig att den människan som spelar i ett dödsmetallband ser ut. [00:07:29][11.8]

Angela: [00:07:32] Jag var ju lite sådär naiv och tyckte att jag är ambitiös, jag gillar skolan, jag är aktiv och får bra resultat och att det ska räcka. Men mina klasskompisar tyckte att, nej men du blir ju inte helt objektiv bedömd utan du, dina betyg påverkas ändå av hur du ser ut, ansåg dem när vi jämförde sen och ändå provresultaten var de samma med vissa av mina klasskompisar. [00:07:54][22.5]

Angela: [00:07:56] Så att där någonstans börjar ju min pollet trillar ner som egentligen är rätt rimlig att, ja vi människor bedöms inte exakt för dem vi är, utan utifrån så som vi uppfattas vara, så som andra ser oss. Och där väcktes de här tankarna och insikterna kring att, nej vi människor är inte fullt så rationella och så logiska som vi hoppas att vi är, som vi tror och inbillar oss att vi är, så att det började med intryck och person perception och perception psykologi för att sedan liksom expandera till även dolda drivkrafter som vi alla lever med, som påverkar våra beslut, som påverkar om våra kunder kommer att köpa, om dem kommer att vara ens öppna för att titta på det vi har att erbjuda, [00:08:45][49.5]

Angela: [00:08:46] för att liksom lyssna på oss. Så att det finns en rad variabler som finns där bakom kulisserna som påverkar både oss, våra medmänniskor, våra barn, våra familjer, våra partners och såklart dem som vi hoppas på kunna attrahera till vår verksamhet, som kunder eller medarbetare. [00:09:08][21.3]

Alexander: [00:09:10] Jag menar någonstans att dem här ligger, någonstans tror jag att ganska många förstår att det är det här, men vad kommer det härifrån, [00:09:18][7.5]

Alexander: [00:09:18] om man ska säga grundmässigt. Och om man ska lära sig förstå måste man ju titta bakåt för att kunna någonstans lite titta framåt. Vad är det, vad kommer det härifrån och vilka är dem här drivkrafterna, tänker jag så vi kan börja gå in på dem. [00:09:30][12.4]

Angela: [00:09:32] Du har ju så rätt att vi behöver blicka bakåt för det är där som många svar finns. För att vi människor vi har ju precis som andra arter fram, alltså vi har ju evolverat till dem vi är i dag, det är klart det finns olika variabler som styr även det och det finns mutationer som kan uppstå som påverkar vår arts utveckling. [00:09:49][16.6]

Angela: [00:09:49] Men det är ändå så här att vissa egenskaper har hjälpt oss att överleva. Vissa egenskaper hjälpte oss inte att överleva. Vissa egenskaper hjälpte oss att reproducera etc, så att de är dom här två huvudmålen som egentligen alla arter har behövt ha för att överhuvudtaget existera. Och dem här tre drivkrafterna som vi pratar om i dag. Det är ju, dem här tre krafterna har alla hjälpt till med överlevnaden och den första som jag beskriver i boken det är människor och relationer. När jag säger att, ja dom här kan ställa, alltså jag brukar prata om att dem kan ställa till det och lägga krokben för vårt beteende idag i vår nutida levnadsmiljö, för vi är inte fram evolverade för den. Så är det ju så att det här med människor och relationer, [00:10:36][46.4]

Angela: [00:10:37] det känns som att, det är väl bara bra alltså att umgås och vara tillsammans i relationer, det kan ju bara vara en bra grej. Men även där finns det, den medaljen har också sina baksidor, så ibland skvallrar vi, ältar vi, fastnar vi i det här med människor och relationer som inte ens är bra för oss, i destruktiva relationer. Och så är det så att vi, vår prestation även hastigheten på hur vi gör något påverkas av om det finns andra närvarande, om andra ser oss, så att det är klart det finns både på gott och på ont [00:11:16][38.5]

Angela: [00:11:17] effekter av det. Åh när vi blir litade på, när vi rör vid varandra och när vi umgås, då utsöndras transmit.. alltså då utsöndras oxytocin, det är ett hormon och det är ju vissa transmittorsubstanser som vi har i våra kroppar som förstärker dom här beteendena dessutom och som gör att vi ägnar oss åt dom beteendena ytterligare ofta. Och den andra drivkraften som jag beskriver i boken, det är status, makt, kompetens, alltså att bli uppfattas som kunnig och kompetent, att vara någon. [00:11:51][34.3]

Angela: [00:11:53] Och det här känns också så oerhört logiskt och någonting som såklart att vi alla strävar eller, eller dem flesta av oss iallafall, att vi har det i oss. [00:12:01][8.8]

Angela: [00:12:03] För faktum är på savanntiden, så var det så att den artfrände som hade mest status, den hade första tjing på maten, den hade tillgång till den bästa sovplatsen, den var mer attraktiv för liksom potentiella partners, så att ja, status och makt är något som intresserar oss människor och det här ska vi inte, vi ska inte gå runt och må dåligt över att vi vill liksom, vi vill ha den här statusen. Dessvärre ja vi går och köper bilar, vi förköper oss, vi köper dyra prylar, kläder som signalerar status, liksom till vilken nytta? Ja, men det är den här reptil eller urtidsmänniskan i oss som är bakom spakarna och som styr. [00:12:52][49.7]

Angela: [00:12:53] Ibland jobbar vi alldeles för mycket så att vi försummar familj och nära relationer bara för mer status, förhoppningen om att liksom kunna få mer status. Och den tredje, det är kunskapsdrivet. [00:13:06][12.8]

Angela: [00:13:08] Det här låter också som att, ja men hur skulle det kunna va dåligt, det kan ju inte vara dåligt, men ändå ibland ställer det till det för oss, samtidigt på savanntiden när vi hade mer kunskap när vi visste var de bästa jaktmarkerna är, när vi visste var dem saftigaste bären växer. Då hade vi en ökad chans till överlevnad, vår avkomma hade ökad chans till överlevnad, så att det är klart att det är en bra sak. Men idag med tusen miljoner skärmar omkring oss, så fastnar vi lätt i dem här skärmarna, så att det jag fokuserat mest på i den här tredje delen av boken, det är just den här mer rastlösa aspekten av kunskaps och informations sökande, dopamin triggas i oss när vi får mer kunskap, när vi lär oss nya saker. Idag triggas dopaminet av när det har kommit ett nytt mail, ett nytt meddelande på Instagram eller Snapchat, så att det här gör ju och framkallar hos oss det här beteendet av att jag ska bara. Plockar upp mobilen, ja, vi säger att jag skulle behövt göra, boka en tågbiljett eller någonting. Men så fastnar jag i tjugo andra grejer och så går det en halvtimme och så inser vi att, nämen herregud så här mycket tid har gått och jag inte fått den där jäkla tågbiljetten bokad. Så att ja, dom skapar många gånger problem. Så att målet är, alltså syftet med boken är att se exakt hur leder dem här oss fel, när leder dem oss rätt och lära oss ta kontrollen över dem, istället för att dem styr oss och att vi liksom likt, ska vi säga marionetter, men lite grann så att vi styrs av dem utan att alltid ha insikt i vad är det som händer, varför gör vi så här, varför gör vi inte dem grejerna som är bäst för oss, varför fattar vi inte de mest rationella besluten. Men också se dem hur dem påverkar våra, våra kunder att kunna tilltala deras tre, [00:15:10][121.8]

[00:15:10] dem här tre dolda drivkrafterna på ett klokt sätt. Till de superrika samt att man ska betala tillbaka nu tar vi relationen status. [00:15:20][9.7]

[00:15:21] Man börjar alltså om man tar relationer och som sådant jag har ju tittat mycket utifrån ambassadör skapas perspektivet med att jag höll på med ganska många år och vi pratar alla pratar om det här skapar kommissionen inte skapat skapar tillhörighet vi vid att trender går mycket mot att i början av sociala medier skulle vi nå alla. Nu märker vi att grupperna blir mindre och mindre. Vi märker att vi liksom tappar till där vi märker att vi inte riktigt kan hantera på samma sätt som vi människor verkar inte drivas av att veta exakt vad som händer kanske inom grupp av bla bla i Indonesien eller i Kina eller det är för långt borta. [00:16:00][38.9]

[00:16:01] Vi märker att det trender talar ju Facebook också om vem som har den största datan på hur vi faktiskt rör sig. Och jag har ju gjort väldigt mycket på något vis i Globen bombar jag vill ha din definition på ombord Hamburg. Hamburg går väldigt mycket på hur vi lever på samtiden som tar upp från början. Det är inte sant det här med att vår press från tala Cortex och hur vi människor faktiskt har agerat i grupper har vi inte varit mycket större än ungefär 150 individer alltså vi har inte rört oss även om vi rörde oss mellan stammarna inklusive vår egen osv. [00:16:34][33.1]

[00:16:35] Så hade vi ungefär 150 individer som vi var med eller i omkring under ett helt liv som är i dag liksom kan dra upp 250 nya sånger i sjuk statistik på och som hade fått 160. Nya vänner på 24 timmar. Jag vet att det inte vänder på samma sätt och jag ska inte göra det. Men bakom perspektivet så dramatiskt olika. [00:17:00][24.7]

[00:17:02] Hur påverkar det där. Där ser man liksom hur vi utvecklar det. Vad ser du för negativa saker. Hur bör vi förhålla oss till det. Affärsliv där vi kanske har hundratals kontakter och känner oss stressade och känner oss hur. Hur anser du att vi bör liksom. Agera Barbie som liksom mer på antal kontakter han skulle ha som ung eller vad säger du. [00:17:27][25.0]

[00:17:27] Från ditt perspektiv. Mängden människor som vi exponeras för via sociala medier i Iran förstås. Bor man i en storstad så lätt hänt att vi tappar 105 passera 150 pers på en gata på jobbet. På mötet på en konferens satte ditt glas. Och det är ju inte en miljö som du säger något som vi är vana vid. Evolutionärt sett ur det perspektivet samtidigt. Just det här med makt och status. Att vi jämför oss med våra medmänniskor för att vi har det i oss den här raden där vi scannar av vår närmiljö läser av människorna. Vem har mest status Vem har mest makt i den här gruppen. [00:18:07][39.5]

[00:18:07] Jag behöver nämligen veta vem jag ska backa för den personen äter först jag väntar jag är tre säger då är ett av de två som tjänar. Jag behöver också veta när det är min tur att kliva fram för att inte stöta mig med. [00:18:22][14.7]

[00:18:22] Det kunde skapa människor kunde alltså förlora livet halkan om vi inte visste att tajma utifrån makt och rang hierarkier och hierarki i landskapet som finns i vår närmiljö. [00:18:37][15.2]

[00:18:39] Kruxet idag med sociala medier är att nu plötsligt istället för att ha i sig 150 Pasch och jämföra sig med eller ännu mindre i den absolut absolut närmsta sfären hade vi kanske 10 15 20 30 Bach. Och nu har vi tvärtom. [00:18:56][17.6]

[00:18:57] Vi har myriad Per med människor som istället för att vi är nummer tre och känner oss hyfsat framgångsrika hyfsat lyckade så har vi nu hela världens OS spel fällt och stressen ökar över att jag är faktiskt typ en miljon 370 tredje mest duktiga personer i min bransch. [00:19:18][20.6]

[00:19:18] Eller någonting och vi kommer ju aldrig kunna bli bra utan då vi springer och vi springer och det liksom det tar aldrig slut. Vi kommer aldrig komma fram till den där känslan av att jag är helt okej ändå. Om det nu flikar in eller kommer in på det som du tänker på. På något sätt så att det är klart jag är mer folk det blir mer folk att jämföra sig med relation med sitt också. Nej vi kan inte få så djupa när vi tänker på den första drivkraften också hoppar från den andra. [00:19:47][28.3]

[00:19:48] Så vi kan inte få samma djupa relation med ungefär tre tusen potentiella Facebook vänner eller följare på Instagram som vi kanske tänker att vi ska interagera med lite grann så att det blir lite mer på ytan anda än djuplodande och verkligen givande relationer. [00:20:06][18.4]

[00:20:09] Alltså jag är ju mer jag tittar väldigt mycket på vår sida också. Jag kan skriva under på det du säger och det här är ju super inte sant. Frågan är bara hur vi gör om vi liksom nu när vi går mot en modernare när den här mobilen liksom mer eller mindre styr mycket av det vi gör. [00:20:27][17.9]

[00:20:28] Hur det kommer påverka oss framåt och hur är redan nu på. Jag tycker det du beskriver är något som jag ser när folk mår sämre men det är just att i en stannfågel kunde du vara bäst på att göra ett verktyg eller laga mat eller hämta vatten eller vad det än må vara. Då kunde du ha liksom du kunde få den statusen. Den statusen som är precis som du säger med drivkraften är viktig men om du jämför i dag spelar ingen roll vad du jämför dig om du bara spelar fotboll eller ombud kan sociala medier eller om du är en duktig säljare eller bara en duktig forskare. Det finns alltid 2000 andra som är mycket mycket bättre än vad du är. Det skapar stress det skapar en norm måste man säga lite inombords kan tänka mig och det som gör säkert att väldigt många mår dåligt och börja med någonstans att han måste bli duktiga står att skärma av. Att stänga av. Så hur är du med sociala medier om man bara Passos handlar om hur mycket du mycket uppe där eller är duktig på att stänga bort den här som du vet mer på. Pockar på hans uppmärksamhet och som inte kanske syns i så bra form tack frågar jag. [00:21:42][73.8]

[00:21:43] Jag har nog om jag får säga det själv jag är nog ganska bra ändå eftersom vissa dagar så sitter jag skriver till exempel och behöver fokusera på det jag gör så att då blir jag jag. Jag blir nästan irriterad på mig eftersom jag har mobilen nära utan jag lägger bort den och jag ligger på ljudlös många gånger så det får liksom ligga i ett helt annat rum. Där tillämpar jag närhelst principen enligt dig så ska man flytta grejer beteenden saker föremål som man inte vill påverkas av alltför långt bort så att den får ligga någonstans samtidigt. Jag använder de delar jag kunde titta på vad folket delar i sina flöden också men jag avsätter mer. Nu ska jag ägna mig åt detta i 20 minuter sen ska jag titta på en film alltså ägna mig åt en annan typ av underhållning eller sedan ska jag fortsätta jobba och ibland ser jag också så här att jag är ju en tid. Det är ju underhållning och det är ju lockande. I sociala medier finns både drivkraft än relationer och över finns ju faktiskt. Tvåan och trean också så vi får lära oss hur vår närmiljö. Vi vet vad som händer i vår sida. Nyfikenheten och status aspekterna så att folk delar när det går bra för de delar olika positiva händelser i sina liv samtidigt som man kanske inte delar saker som. Ligger i skilsmässa. Ligger på havets botten känslomässigt. Inte lika ofta om man delar sådana grejer så att alla tre aspekter alla tre drivkrafter finns. Men nu tar jag en stund. Nu kör jag det här och sedan får jag ingen mer. Eller som en belöning nästan när jag skrivit eller svarat på alla dessa mejl. Det är jättejobbigt jag långa mailet är färdigt för att bli min belöning att faktiskt få ägna mig åt det här lite mer lite mindre viktiga. [00:23:46][122.6]

[00:23:48] Men om man tänker sig på ett specimen är superbra försöker jag också applicera på mig själv. [00:23:53][4.8]

Alexander: [00:23:53] Det vet jag är fantastiskt bra att jobba med att ta bort det du inte vill ha. Det är det vi inte vill göra det du inte vill påverkas av tar också bort sådant som är bra påminnelse. Men jag tänker det här med status då, för att där är också någonting som intellektualiserar ganska mycket om att det där är inte, det påverkar inte så mycket, men det har jag också förstått inte bara utav, utav din bok och din forskning, utan det finns ju kringforskning kring det här och det är mer, påverkar mer än vad vi tror. Alltså just hur liksom packordningen ser ut eller den hierarkiska ordningen och hur du förhåller dig till den. Det är så nedärvt, vi kan tänka att idag, att det inte är så, men det är tydligen väldigt mycket så och hur påverkar det i affärslivet då och så där, hur? Det där är så intressant, i affärslivet.. [00:24:40][47.3]

Angela: [00:24:41] Vi säger så här till exempel på ett möte, om alfapersonen föreslår någonting, då finns det större, på ett måndagsmöte. Då är det större chans eller risk att vi hänger med på den personens linje, än om det är personen som är trea eller fyra till exempel. Likaså om de vill påverka före ett möte. [00:25:01][19.6]

Angela: [00:25:02] Så om personen, vi säger så här pratar individuellt vid kaffemaskinen och pratar med medarbetarna om att, ja men du det här skulle jag vilja genomföra, det här tycker jag är viktigt eller det tycker jag är dålig. [00:25:15][12.9]

Angela: [00:25:16] Man kan alltså opinionsbilda på ett mer kraftfullt sätt om man har något av en position i sin arbetsplats och om man nu ändå tänker att, nej jag är inte en sån där maktgalning eller status jägare. Nej jag säger inte att vi är det, men det är fortfarande så att det är väldigt få människor som skulle känna sig tillfreds med känslan att, nej jag är helt jag hjälplös eller ingen lyssnar på, ingen bryr sig om det jag säger. Jamen det är väl klart vi alla vill bli hörda, vi alla vill bli sedda, alla, typ dom flesta i alla fall och vi vill bli bekräftade. Vi vill ju inte vara en ”ingen”. Och dessutom att inte uppfylla våra dom här drivkrafterna, dem djupt rotade drivkrafterna. Dem riskerade, alltså genom att inte uppfylla eller sträva i riktningen av dem, så riskerade vi indirekt våra liv. Om vi kommer absolut längst ner i status liksom i de här stegen var det lägsta vi står på den alldeles längst ner liggande Stig pinnen. Då käkar vi sist det kanske inte finns någon mat kvar om jag inte har relationer. Om jag inte har människor som bryr sig om mig som jag kan få bry mig om då riskerar jag också min överlevnad. Ensam är inte stark ensam och död på savann tiden. Om jag bröt mot de moraliska koderna gjorde något riktigt jäkla dumt när jag kunde bli utskickade ur gruppen det de säkert förmodligen överlevde jag inte den utvecklingen utan jag det gick inte att sparkas. [00:27:04][108.2]

[00:27:06] Det är därför den är så stark just ja just den här drivkraften av den här stegen. [00:27:12][5.9]

[00:27:13] Frågan är hur många. När du ändå föreläser runt ganska mycket och pratar med både privatpersoner och företag är många medvetna om den här steken aktivt och förstår att så här ser det ut på alla bolag. [00:27:28][15.5]

[00:27:29] Alla människor klättrar på den här stegen vare sig de vill eller inte. Hur skulle du säga att medvetenheten kring det som är så djupt rotat i oss människor. [00:27:39][10.7]

[00:27:42] Jag skulle säga att det är få personer därför att den är lite tabu. Vi vill inte kännas vid att det här är någonting som driver våra handlingar och våra prioriteringar så att jag skulle säga att det är få personer. Den första drivkraften människor och relationer där den är lite med vår män får se en makt och status den kantiga. Det är klart jag vill inte identifiera sig med person som strävar mot mer status. Det låter ju inge skönt. [00:28:16][34.1]

[00:28:19] Framförallt inte kanske 2021 då och i den tiden vi lever i och ska säga kanske också i den världen vi lever i. I Sverige då ska jag säga i Sverige där vi har det väldigt väldigt bra så känns det liksom kontraproduktivt någonstans där vi snarare ska hjälpa varandra mer. Det där är snarare stjälpa varandra och att liksom armbåga oss fram för att få en högre status. [00:28:42][23.0]

[00:28:44] Men oavsett om vi tycker och inte aktualiserar kring det här så är fortfarande det du säger är det inte sker idag. [00:28:52][8.4]

[00:28:53] Vi är i vårt eget namn och vet att den finns dessutom i Per relation. Så det här är ju jobbig. En jobbig sanning som jag nu kommer att säga men även i Per relationen visar studier så påverkar den oss människor det skapar konflikter. Det kan till och med bli som en sorts maktkamp i relationerna och det påverkar dessutom riskerna för otrohet och då på något sätt igen. Nu pratar vi på relationer. [00:29:24][31.4]

[00:29:27] Så strävar vi mot den sorts jämvikt där båda bidrar med lika mycket vi kan vara båda har lika hög utbildning att båda är lika duktiga på någonting att båda är lika smarta lika Jag vet inte vad lika schyssta bilar det kan vara löjliga detaljer i livet liksom i oss egenskaper. [00:29:48][21.2]

[00:29:49] Men om det blir så. Det kan till och med vara som förr i tiden var det ofta så att när det var när vi levde i en större ojämställdhet mellan könen så kunde det vara mäns status. Mot matchades mot kvinnors skönhet till exempel. Man kan tänka sig en riktig status Gude som har en fru som är jätte vacker och det var liksom ingen höjde på ögonbrynen. Han vet att när makt samt tid kan det vara så att en person OS medaljör blir tillsammans med någon som också har en stjärna på vädret. [00:30:26][37.0]

[00:30:28] 5. [00:30:28][0.0]

[00:30:28] Olof Sköld bara för att nämna lite lite otippade exempel. Men när den ena har väldigt bidra med väldigt mycket och den andra bidrar till synes med mindre resurser av status eller av någonting in i den här relationen så har studier visat att de ökade riskerna för otrohet både för den som får för lite eller bidrar med för lite. Och den som bidrar med så att säga för mycket om man nu kan säga för mycket men du förstår vad jag menar att om obalans i relationen så kan det bli så. Det måste inte bli så men det ökar riskerna för att det ska bli så när vi får våra kunder eller kommentera det jag tyckte var så flott säger han. [00:31:14][46.3]

[00:31:15] Kunder också. [00:31:15][0.3]

[00:31:16] Ja vi ska också vara medvetna om det klart om vi har det här driv den här drivkraften i oss att våra kunder har den också. Så när vi träffar våra kunder ibland sitter vi och snackar på försöker sälja in oss hur himla bra vi duktiga vårt CV vår produkt. Och så glömmer vi bort att jag först och främst när människor får prata om sig själv så mår de bra det utsöndras de rätta kemiska substanser i deras kroppar. Men för det andra är det så här att vi behöver låta få bidra till att vår kund känner sig framgångsrik. Att vår kund känner att henne har status och position och är duktig och bra så ja det är klart vi ska sälja in oss men någonstans så behöver vi pausa och inse att nu nu behöver vi prata om det kära kund. Jag såg att du har gjort det här. Du är ju fantastiskt imponerande. Jag blev överraskad. Så vi ska inte bränna bort vår begränsade tid tillsammans med vår kund på på oss. [00:32:23][67.0]

[00:32:25] Jag rusade djupare relationer vad som ett exempel. [00:32:29][3.3]

[00:32:29] Det finns en ojämnhet där att det kan påverka det som såg det som ett exempel. Men otrohet till exempel i Affärsvärlden när man när man väljer att gå till en annan kund eller man väljer gå till en konkurrent MAN liksom man byter jobb och så vidare. Jag drar parallellen till pris på det sålda priset var en engelsk fysiker som pratar om just ojämnheten fördelningen vi vet att det finns ojämn fördelning i dag i världen. Till exempel en procent av de rikaste amerikanerna har mer än botten 50 procent och så vidare. Detta repeteras även i naturen. [00:33:03][34.0]

[00:33:04] Det jag tycker är intressant var just detta som du sa att jag tittade på ett bolag med 600 anställda då har man sett att priset låg i att roten ur har du har du 100 anställda på ditt bolag så är det 10 alltså roten ur 110 det vill säga 10 stycken personer per av bolaget som ger 100 personer. De 10 står för mer än 50 procent av all output den tar det på tusen 1.6 och tar det på 10 000 cirka 100 personer. [00:33:32][27.7]

[00:33:32] Vad jag ville komma med det egentligen är att där ser man verkligen en ojämn fördelning och när man ser att man får för mycket status att ha så mycket effekt då höjs ju min status det gör ju att man snabbt byter till exempel att man man blir attraktiv på marknaden så det kanske har ett förhållande men jag vet inte att det hänger samman med att status och effekt och puttar hänger mycket samman. [00:33:56][24.1]

[00:33:57] Har du sett något sådant i din forskning också. [00:34:00][2.6]

[00:34:02] Det skulle man säkert kunna säga att det gör. Plus att jag nämnde lite att de hade i denna hänger ju delvis ihop också i detta fall så får vi ju samtidigt. Vi får ju också mer status när vi är populära rent socialt har jag mycket följare du nämnde tidigare att personen person på Ticnet. Det finns ju folk där som har miljoner följare på Instagram också bland människorna på grund av att deras relation är mindre med så kallade relationer även om de digitala så är deras status är en annan grej men ändå lyckas innan de går in i varandra de olika bitarna. [00:34:46][43.8]

[00:34:49] Är sant. Sedan är ju frågan om det är en bra status eller inte det återstår att se i en värld som är mer polariserad. [00:34:58][8.8]

[00:34:59] Vi märkt att en polare ses på många sätt att jag inte fick nog. Jag ska inte gå in i den debatten men man märker att mycket är kantigt som ett exempel. Det är skitkul att kunna dansa och får liksom 30 miljoner följare på att kunna dansa och det är inget fel med det. Men det finns också många andra konton som kanske inte riktigt sprider sanningsenliga fakta via saker utan det är mest känslor emotioner som gör att det där får en hög status. [00:35:25][25.8]

[00:35:25] Så någonstans finns ju också i denna status jakten på däremot vad som komma skulle. Någonstans kan man glömma bort liksom en verklighet som en knytnäve bara ska leda till någonstans så att den är så stark att denna status jakten att det spelar egentligen ingen roll att den är sanningsenlig. Ja vilket par på amerikanska valet. Allt möjligt men det spelar ingen roll han ska ju bara vinna till vilket pris som helst han vill behålla sin status. Eller har jag fel. Absolut. [00:35:52][26.3]

[00:35:53] Går ibland eftersom han ville ha vissa personligheter har större drivkraft och är beredda att gå över fler lik. Jag kan se flera spelare att komma fram till status. Vissa är beredda att offra mer av sin tid med sin familj för mer status. Andra har bättre att få bättre på att få till balansen där prioriteringar på ett sundare sundare sätt på ett sätt så att vi när vi väl förhoppningsvis är jätte gamla kan titta tillbaks på vårt liv och känna så. Ja jag har liksom inte sumpat mina relationer jag har inte jag kan inte säga att jag var borta från barnen när de var små när de var tonåringar och verkligen behövde mig alldeles för mycket. Jag kan känna att jag har ro i själen kring hur jag lagt upp allting. Alla personer är inte lika bra och vissa personer kommer inte ens bry sig. De har inte samma nivå av empati. Det är liksom en egenskap som saknas eller är ganska mycket försvagad hos vissa personligheter. Det handlar ju om vi så olika människor. Man brukar prata om detta med Big Five men du vill säga något. [00:37:02][68.7]

[00:37:02] Jag tänker bara som en liten superhit samt vi ska kunna prata i timmar om där. Som sagt det här är ju det som jag tycker är mest intressant att lära känna sig själv. Det är det livet går ut på och någonstans lär känna sig själv och lär känna sin omvärld. Det här är ju en viktig pusselbit men tiden går fort. [00:37:20][17.3]

[00:37:20] Jag tycker att det är superkul men jag tänker som en liten summering liksom på det här så har vi pratat i några detaljer men för de som är med i chatten och i skrivit din bok dina dolda drivkrafter. Den finns ju att beställa. [00:37:35][14.4]

[00:37:35] Vad går man då man vill veta mer om på Adlibris bibliotek där bla bla bla bla. [00:37:43][7.7]

[00:37:44] Men jag tänker som en liten avslutning till de som har varit med och lyssnat. Har du någonting du skulle kunna skicka mina tips där när det kommer just hur man ska förhålla sig. Jag förstår att det väldigt generellt pratar vi människor väldigt olika men det är någonting som du brukar ge lite tips på dig om du har föreläst. [00:38:01][17.3]

[00:38:01] Jag skulle säga något någonting kring varje drivkraft skulle jag säga när det kommer till den första kvarten så låt alla vara med för att reagerar kraftfullt kraftfullt och inte att känna oss exkluderade. Det skapar det eller när vi är på väg att bli övergivna från en partner så vi har svårt att fungera. Vi tappar fotfästet. Så låt alla vara med i leken på jobbet var det nu är så vad mer bjuder folket ökar känslor av. [00:38:32][30.9]

[00:38:33] Vi vet att om vi sitter med kunden. Om vi tar det exakt ett sådant exempel så hitta det som förenar oss. För att det gynnar chansen till affär. Det gynnar chansen till samarbete om vi hittar det som vi är lika kring vi båda gillar. Och jag gillar båda. Då har vi en grej som förenar oss vi gillar båda psykologi för att nämna någonting konkret. När vi plockar fram några sådana här saker så börjar vi gillar vi ökar gillande att vi ökar respekten och vi också hjälper beteendet. Om det nu skulle hända så att jag behöver hjälp då ökar det chansen att du faktiskt kommer Angela. Vad kan jag göra för dig kan hjälpa dig på något sätt så vi blir tajtare bandet även om vi inte säger vi till exempel jätte nära vänner med en ny kund eller så. En annan sak jag nämnde tidigare. Låt oss få låt oss hjälpa kunden att känna sig framgångsrik och lyckad och bra och en person som har status någon som är någon. Det kan vi hjälpa genom att ställa de rätta frågorna prata vidare spinna vidare på de sakerna som är något som är bra saker som kunden kan känna sig stolt över när det kommer till oss själva. Fira de små segrarna. Eftersom vi kan. Det kommer inte att bli lyckliga. För all framtid med att nå de jättestora målen där målet i slutet på 20 21 i december före jul. Då ska jag ha det här vi skriver upp våra grejer och planerar. Men vi behöver också dela upp de här målen i lagom portioner så att jag kan typ Bamba eller hifi vara mig själv och känna att jag är chatten. Bra gjort Daniela helst varje dag om inte annat så kanske två gånger i veckan eller så förra året flödar över av kemiska substanser och det ger oss lite fart mer entusiasm och energi mot att fortsätta mot målet så vi inte tappar sugen. [00:40:38][125.1]

[00:40:39] Speciellt nu när vi är hemma så mycket att jag inte kan träffas och alla har det lite i solen. Det är inga fester och inga kul grejer som kan bokas och vi behöver. Då får vi njuta av våra framgångar bra passionerat målet på ett bra sätt. Jag var inne på närhelst principen för att nämna något kring den sista Britney. Bort med mobilerna. Om vi vill fokusera och få något gjort i ett annat rum och ljudlöst i en låda under sängen något som säkert gjort det bra tips. [00:41:11][32.6]

[00:41:12] Stort tack till Daniela för de här tipsen för en härlig pratstund tillsammans. Jag tycker som sagt att det här är ju jätte intressanta ämnen och områden och det finns säkert tillfälle att återkomma till dessa här framåt men jag vill tacka dig för att vara med. Som sagt sök på dina båda drivkrafter är mycket intressanta och lära känna ännu mer. Så stort tack för att du har stort tack för att ni var med i chatten också. Det är här vi går så fort man in slukade de här sakerna de bara springer på låt säga tack för att du bjöd mig. [00:41:49][36.6]

[00:41:49] Det här är så kul. Jag trivs verkligen med att prata med dig och komma in på de olika psykologiska aspekterna som finns där bara som saker och som sagt vi kommer säkert till för att återkomma till dem. [00:42:05][15.6]

[00:42:05] Det behövs ju repeteras många många gånger har jag träffat Angela och för er som är med här en vecka med lunchen. Då med pigge Växjö. För er som inte känner till PG är föreläsare i Motala och pratar mycket försäljning kundservice och hur du ska fånga din publik. [00:42:24][19.0]

[00:42:26] En person som har lång lång erfarenhet av det här så är du intresserad hockey med nästa måndag då är det nästan land källaren till dess start i sig har du bäst. [00:42:26][0.0]

[2303.0]