”Business By Empathy – att göra affärer med ett högre syfte” -Intervju med Henrik Larsson Broman

”Business By Empathy – att göra affärer med ett högre syfte” -Intervju med Henrik Larsson Broman

Allt fler företag nyttjar empati som drivkraft och inspiration för innovation, tillväxt och sätt att differentiera sina produkter/ tjänster från andra. Det blir allt viktigare, produkter och tjänster blir allt mer lika då omvärlden ställer högre krav. Jag tror dom flesta inom försäljning i Sverige känner till Henrik Larsson Broman som på dagtid jobbar på ProSales. Henrik är Forskare, trendanalytiker, föreläsare och författare till boken ”Supertrenderna”.

 

 

[00:01:06] Noll och vi är välkomna alla i chatten välkomna till. [00:01:11][5.2]

[00:01:13] En fin måndag en timme tidigare än normalt sett. Vi brukar köra brukar köra klockan 13 kanaler men vi testar och kör 12 vi har fått lite fiber och många tycker att det är kul med sju till lunchen till klockan tre var med oss nu skjuter vi tillbaka lite så ser vi om vi kan få fler som vill ta en liten paus kanske lär sig något nytt kanske får vila ögonen och öronen på någonting annat än vanligt jobb. Tanken var därför att chatt vaken till klockan 12. [00:01:44][31.0]

[00:01:45] Jättekul att ni är med oss idag. Ni får jättegärna. Skriva om det första gången i med. Är det första gången ni checkar in här och tittar in. Så får ni gärna montera in det i chatten nedan är er som är med det här är ju två på HD så det här är ju. Kanalen för dig som intresserade av att bringa tillväxt i ditt bolag och här försöker jag intervjua föreläsare inspiratörer och praktiker som är ute på fältet och som varken praktiserar det som också teorin att personen pratar kring idag om en person som jag tror skulle passa checking to box på alla dessa delar inte super sub roligt. Henrik Larsson Broman kommer jag prata med i dag och vi kommer att prata om Business by MP ett ämne som jag tror att många som följer mig i alla fall vet att ligger mig varmt om hjärtat det här med en bra tid här med uppskattning att ta hand om varandra och framför allt i affärer blir allt viktigare för er som känner till vem Henrik är. Han är forskare och analytiker. Han är föreläsare och författare. Författare till boken Super trenderna är. Jag tycker det är superkul att ta med oss och jag tänkte att vi kör igång direkt. Välkommen upp på scenen. Henrik Larsson Broman. [00:03:16][91.1]

[00:03:20] Aleksandar Vucic eller Joakim. [00:03:22][2.1]

[00:03:24] Vi hade ingen vi bekanta oss med galen musik för att pumpa upp men vi tappade den. Den var inte trist men oavsett hur härlig energi och härlig energi. Välkommen. [00:03:33][8.9]

[00:03:34] Jätteroligt tack. Kul att vara här. [00:03:36][2.0]

[00:03:37] Riktigt riktigt troligt. Kom igen nu ifrån och har lite Zara inte inte luften ur det lät lätt dåligt men du kom ifrån det sägs konferens som är stor. [00:03:47][9.4]

[00:03:48] Ett stort event ni har haft. Kan du berätta lite kort om det. För dom som kanske med chatten som inte varit med oss förut eller så handlar det om. [00:03:56][7.9]

[00:03:58] Bra fråga men vi har ju kört i CS Conference i tretton års tid nu på process och det där var ju en konsekvens av en stor undersökning vi gjorde 2006 när vi startade process vi gjorde ett stort multiplayer projekt bjöd in tusentals säljare och chefer i olika typer av studier och bjöd även dem till ett event för att ta del av resultaten. Det slutade med att vi var 9 pers på China teatern i Stockholm vilket var ganska galet just för att det var det första tillfället vi gjorde. Sedan har det blivit en återkommande aktivitet som har vuxit med åren blev det väldigt stor och i år väl helt och hållet digital vilket vara något helt nytt men som blev väldigt lyckat. [00:04:42][44.7]

[00:04:44] Jag kan skriva under på det jag var förra förra året när det var fysiskt jag var super event vid riktigt bra event och för alla er som jobbar med tillväxt på nått sätt via bolag så är det CS konferens. Ett av mötets punkterna skulle jag vilja säga i Skandinavien men det är superkul. Jag har en lång bakgrund och har inte bara jag tänker vara normalt så att du inte sitter här med och inte kör CS konferens vi jobbar i Per prosektor och tittar väldigt mycket på trender mycket mycket Harvard. Hur kommer den en genial nyfikenhet blandat eller vad är din bakgrund landade just kring trender och forskning. [00:05:21][37.1]

[00:05:23] Jag tror att mycket för många. Så handlar man in på ett område lite av ett bananskal man snubblar in på olika sätt. Det var så jag kom in på det här området det började gång på Intersport för länge länge sedan var jag fantastiskt duktig chef som var entusiasmera väl väldigt duktig på försäljning välvd och duktig på kundvård och då tänkte jag fan det här något jag ska satsa på kanske lite större skala än en på Intersport och då jag ska plugga bloggar några år och sen ska jag vara med. Men mitt examensarbete för en gås med Kairos Future är expert på just omvärldsanalys och framtidens forskning och koppla ihop det med strategi utveckling. Så jag skrev en uppsats där behöver lukta på nästan 300 sidor. Det jag skrev om det var just hur kommer framtidens försäljning att se ut 2015. År 2100 vilket var spännande. När jag väl kom till 2005 köpt och länge hållit på med det här nu och det är nästan läskigt att man passerat när det är som att vi skulle måla upp scenarier om 2035 eller 2040. Hur kommer försäljningen att se ut då. Det var ju spännande och ledde det till att jag fick stipendium från Handels skolan i Umeå och börja jobba på Kairos Future. Jag fick möjligheten att fortsätta bedriva studier kring försäljning så det här blev min lilla bibel där det finns lite olika typer av inriktningar. Av de konsulter som jobbade med mitt område blev framtid och försäljning och sedan 2007 så startade vi process institut. Innan dess kommer i kontakt med en kille som heter Marcus Garner som då drev konsultbolaget process. Här finns stora möjligheter att ge mer fakta till ledare och ge dem bättre beslutsunderlag kring hur de ska öka sin tillväxt och förbättra sin försäljning. Så på det spåret. Det är så vi jobbar fortfarande idag att ge fakta baserad kunskap och i trenderna lyser ligger också väldigt mycket fakta du måste bevisa att trenderna äger rum där två hänger ihop väldigt väl. Du måste förstå dina omvärld men också titta in och studera organisationer i dag och vad de kan göra bättre. Den korta historien har blivit som en konsekvens har författat väldigt mycket material. Nu släpper trenderna scout för två år sedan föreläst i 20 års tid och super intressant blir en sambo. [00:08:07][163.9]

[00:08:08] Jag tror vi är sugna viktigt i en värld som allt blir allt mer. Många fall polariserad ska vi hålla en god ton per härliga samtalet med någon så att det blir polariserat det vill vi ha mycket nyheter idag som sprids som är falska. Det är väldigt mycket som vi märker hur menar du. Du får rätta mig fel här vill man se en del trender på Nederman straffspark och meter med mer liksom förtroende två organisationer politiska spelare organisationer i övrigt och det smittar av sig. Det liksom en sjunkande trend av förtroende i samhället och då är just sådana en idiot eller motspelare eller. Eller så är det ju sådana som ni som faktiskt håller oss till att hålla sig inom de fakta baserade. Det tycker jag är fantastiskt. I en loge är det så viktigt att sådana institut finns så bara. [00:08:56][48.4]

Alexander: [00:08:58] Skjutsa med er och till prosales för där gör ni mycket riktigt bra. Vad kul, tack tack. [00:08:59][1.8]

[00:08:59] Men du om man tittar på en trend då, vad är liksom, vad är en trend, till att börja med, om man ska definiera vad en trend är. [00:09:09][9.7]

Henrik: [00:09:09] Först och främst så brukar jag säga att trender är ofta något som, som missförstås. För när man pratar om trender så handlar det inte om egentligen vad det ska ge faster i julklapp eller vilket som är hetaste resmålet just nu eller om man tänker så här årets julklapp trangiaköket. Det beskrivs ofta som en trend att det här är en rörelse, det är någonting som pågår, men det är ofta ganska modenycker, alltså det är ganska kortsiktiga förändringar. Trender är långsiktiga förändringar över tid och det är ingenting som har skett, det är ingenting som kommer att ske, dem sker här och nu. Så när man studerar, vad jag brukar kalla då för framtidsforskning så handlar det väldigt mycket om att studera nuet och försöka förstå vad betyder nuet för framtiden, det som sker här och nu. Hur kommer det påverka, i det här fallet då sättet vi gör affärer i framtiden. Så trender är som ledstänger in i framtiden. Dem kan guida oss kring vad vi ska göra och vad vi inte ska göra, vad vi ska investera och vad vi inte ska investera i, så trender är väldigt väldigt viktigt att förstå. Speciellt den här kaotiska omvärlden vi lever i, där det sker så enormt mycket, väldigt väldigt svårt att navigera vart världen är på väg nånstans, så enda sättet att göra det, det är att försöka kondenserad information, hitta dem här ledstängerna som kan ge oss vägledning in i framtiden. [00:10:38][88.9]

Alexander: [00:10:41] Och verkligen ge oss kanske ett rationellt sätt att se på omvärlden, för när vi emotionellt… Det är precis som du säger det här, ja men just nu är det trangiaköket, det är lite så här det är just nu nu tänket, men att just se det över tid att, att låta den rationella hjärnan jobba också och kompensera ut när vi är så snabbrörliga och det är så mycket som händer. Det tycker jag är fantastiskt. [00:10:59][18.4]

Alexander: [00:11:00] Jag tänker så här i boken ”Supertrenderna” tar du ju upp ett utav dem sakerna som vi också ska prata om i dag. Det här med ”business by empati”. Vad skulle du lägga i det, vad vad ser du och vad har du sett här är som är viktigt för bolag att förstå kring just empati. [00:11:18][17.9]

Henrik: [00:11:21] Ah, men först ska jag säga det att trender uppstår ju när, brukar säga att trender uppstår när innovationer och idéer möter ett mänskligt behov på ett nytt sätt och det här med empati är ju en trend som har pågått under ett antal år men accelererat ganska mycket på senare tid. För det vi ser nu när man lägger pusselbit för pusselbit att börja studera fenomen i vår omvärld och börja studera innovationer och börjar studera olika typer av händelser eller nya idéer. Då ser man att det här börjar bli en väldigt stark trend och empati är någonting som vi först och främst har lärt våra barn i uppfostran. Och sen har man fört in empati i ledarskapet och det vi ser nu det är att man inför empati mer som en affärsstrategi på organisatorisk nivå, det vill säga man har ett högre syfte och vill bidra till, till någon någonting större. I praktiken innebär ”business by empati” att vi använder oss av empati för att involvera nya typer av produkter och tjänster. Vi börjar använda det mer i marknadsföring, i försäljning och ett sätt att särskilja sig från andra aktörer. Åh, det är egentligen inte så himla märkligt eftersom idag, produkters tjänster blir alltmer snarlika, svårt att differentierade, svårt att göra skillnad och då behöver vi lägga på någonting på det där som gör att det upplevs som mer unikt. Skapa en upplevd unikitek, för det är egentligen det enda sättet vi kan tjäna pengar på idag, att kunderna upplever oss som unika. Och det där drivs ju på av nya, framför allt värderingar hos yngre som, dem kräver kräver det här. Men empati handlar ju som sagt om att, om att särskilja sig och att vi klär vår innovation i ett nytt sätt att tänka kring, vad är egentligen syftet med vår verksamhet och syftet med vad vi erbjuder våra kunder och tjänster. [00:13:19][117.3]

Alexander: [00:13:20] Ett exempel nu, nu rycker jag bara ett exempel ur någon typ av så här, men jag tänker, jag får ju, när du säger så där så är det ju några varumärken som poppar upp för mig. Ett sådant varumärke är ju patagonia som ett exempel. Det är ju sådant hära, ett ämne, och för er som inte vet, men det är mycket fritidskläder och dem har ju en väldigt väldigt tydlig strategi för hur dem liksom jobbar med miljön. Men det kanske lite mer åt hållbarhet stuket, men det är samtidigt också empati för, jag menar, är det empati bara för människan eller empati också för planeten, är det de du lägger in eller, eller är det här det blir lite, nej men där får man skilja på hållbarhet, och här får man skilja på det. Eller skulle du säga att det liksom ”intertwine” alltså det hänger ihop med varandra, eller. [00:13:54][34.2]

Henrik: [00:13:57] Ah men det det hänger ihop, alltså vi har ju en en rörelse som handlar om att, hur kan företag bidra till att göra bättre och skapa ett bättre samhälle och bidra till någonting gott i världen. Miljön ligger definitivt in där och vänder man på det kan man ju säga att det handlar om att visa empati för alla de unga nu som kämpar för att planeten ska bli hållbar. Det är också ett sätt att, att vi tar vårt ansvar som samhälle, konsumenter och företag. Så visar vi empati för en ung generation som skriker på det här. Så det är definitivt en en del i det, men det finns ju väldigt väldigt många olika områden och olika människor man kan visa empati för. Åh, det finns ju massa olika typer av samhällsproblem i dag, alltifrån människor som lever ensamma, till människor med funktionsnedsättningar eller människor som lever av, inte vet jag övervikt eller olika typer av samhällsproblem, som vi brottas med. Och som företag kan man ju ta ansvar för det där och visa att vi bidrar till någonting större. Vi vill göra skillnad, vi kan utveckla nya typer av produkter och tjänster, vi kan ta ett aktivt ansvar, vi kan visa att vi engagerar och bryr oss och på så sätt bidra till ett bättre, bättre samhälle. [00:15:21][84.3]

Alexander: [00:15:23] Har du något exempel där, förlåt. det var kanske det du skulle komma till, men jag tänker har du något exempel på några bra bolag som du ser här, har tagit sig an det här och gör det på ett bra sätt. [00:15:32][9.0]

Henrik: [00:15:33] Det finns massvis med med exempel och i mina föreläsningar så brukar jag lyfta fram några som jag tycker är exceptionellt, exceptionellt bra. Om man tar, jag brukar lyfta fram matkedjan Tesco, det är en jättestor matkedja, som för några år sedan införde någonting som de kallar för ”relax checkout line” i vissa av sina butiker. Vad innebär då det här, jo det innebär att man visar empati för människor med demens som har svårigheter i att handla, dem behöver ta tid på sig, dem kanske behöver räkna sina pengar. [00:16:07][33.7]

Henrik: [00:16:08] Då inför man vissa matköer för dementa och då gör man alltså, motsats till vad alla andra matkedjor gör idag, det vill säga, man snabbar på, man automatiserar, man inför maskiner och så vidare. Och här gör man då det motsatta och visar på att, här kan du ta det lugnt, det är helt okej att ta tid på dig och vi visa empati för den här gruppen av människor som har svårigheter med att handla. Det är ett fantastiskt exempel på att visa empati för en ganska utsatt grupp med att, ja med svårigheter. [00:16:37][28.9]

Alexander: [00:16:38] Verkligen, verkligen. [00:16:38][0.0]

Henrik: [00:16:40] Men alltså det finns ju hur många som helst. Jag tycker Starbucks gör ju fantastiska insatser också, innan jag börjar liksom researcha väldigt mycket kring det här området, så visste jag inte att dem gjorde så fantastiskt mycket och liksom satt det här som ett högre, högre syfte. Dem införde ju någonting som dom kallar för ”signingstore” i Washington var deras första kafé, där då alla som jobbar på det här cafet dem är döva, vilket gör att man inkluderar människor som har svårigheter i att komma in på arbetsmarknaden, samtidigt som man visar empati för en grupp av människor som har svårigheter med att göra något så enkelt som att beställa en kaffe. Åh, det här gör ju att Starbucks tjänar pengar på det här, men det är kanske inte den primära målsättningen. Men varför tjänar vi pengar på det, jo därför att vi människor älskar empati. Jag sitter här prata om det, vi tycker, vi pratar om det, vi sprider det här budskapet och vi premierar gärna företag som gör sådana här insatser. Så det tycker jag är ett väldigt väldigt bra exempel. [00:17:50][70.3]

[00:17:52] Jag är verkligen super exempel. Varje två från från konsumentmarknaden som jobbar där och har tydliga det finns något annat jag tänker liksom. Mycket kanal riktar sig till viss stilistisk bolag och bolag inom företagsvärlden. [00:18:08][16.6]

[00:18:10] Där blir det väldigt tydligt nu när det kommer till folk som står bakom ett fantastiskt initiativ Tesco samma sak jag tänker bara bli hatten av där man nu går till sin vanliga butik idag när det alltid checka ut och det är oftast väldigt mycket. [00:18:25][14.7]

[00:18:25] Tycker det finns något exempel på billigaste bistro opartiskt där så också börjar komma in. Nu pratar vi mycket om utsatta grupper eller grupper av människor som har funktion varje mobilitet av olika slag. Men finns det andra jag tänker liksom inom business to business man ser det svårare när produkter tjänster blir allt mer lika. Där man där man är inne i liksom där hur gör vi affärer på ett annat sätt. Varför satte in någon typ av kontext. Jag tänkte men det är det jag kanske är helt ute och flyger stannar mig men den här gamla BC i Sickla osynligt Gargano Rosas när den typ av sälj som kanske inte är typiskt för Sverige men som är amerikansk liksom så här den blir ljust tycker jag mycket svårare det märker för många andra. Där tycker jag det går mer mot det här empatiska förståelsen för helighet och. Ser man däremot trenden inom samma ämne. [00:19:19][53.4]

[00:19:21] Alltså vi har gått från att försöka skapa någon form av överlägsenhet när det kommer till produkter och tjänster som bäst funktionalitet vinner. Det har blivit ett ideal om att vi måste vara duktiga på det vi erbjuder. Sedan vi gått till att försöka skapa någon form av överlägsenhet när det kommer till att vara de mest kunniga människorna. Alltför stort lider chip och nu rör vi oss mer åt att skapa och forma överlägsenhet. Allt som kan bidra till någonting större och bättre. Det är klart att det finns. Allting handlar om förtroende. Det vet du som håller på med business och den verksamheten du håller på med. Litar inte jag på dig så kommer jag göra affärer med dig och att visa empati inte bara för dig som kund utan för någonting större. Det skapar ett ökat förtroende och vi vet att förtroendet är rekordlågt idag speciellt unga människor det vill säga att förtroendet för institutioner minskar förtroendet för medier minskar förtroendet för politiker minskar och förtroendet för ett företag minskar och i ett samhälle där misstron ökar. Då blir ju också förtroendet den nya valutan. Som svar på din fråga finns det en stor brist i dess verksamhet. Det finns givetvis väldigt många och det kan ju handla om att med SP1 till exempel som infört autism och har som målsättning att av en procent av de anställda 6 5 personer skall vara människor med autism och det gör man inte bara för att visa empati eller bidra till något utan också för att dessa kan tillföra värde. De här människorna. Det är klart att det påverkar affärerna men inte själv att det bara kan komma ut till en kund och säga att våran idé eller vårat mål eller våran ledstjärna är med empati. Alltså vi vill göra världen bättre vi vill bidra på olika sätt. Det är klart att det är en differentialekvation som gör skillnad i affärer även om det kanske är kopplas specifikt till själva affärens ingredienser utan det handlar ju om vårt förtroende varumärke vissa associationer man skapar till individer och organisationer. [00:21:34][132.8]

[00:21:37] Vad är det som du ser som driver på denna trenden ännu mer. Har liksom nämnt några saker man tänker bara är de unga som kommer ut eller att man ser just differentiering som är svår eller finns det fler faktorer som driver på fortare. [00:21:51][14.1]

[00:21:52] Ja alltså. Dels handlar det om att som jag sa tidigare att trender är indikatorer på människors förändrade beteende vanor och förväntningar så när allt fler människor förväntas en sak eller alltfler människor börjar bete sig på ett nytt sätt att till exempel börja använda oss mer av sociala medier eller börja använda oss mer av er signering lösningar allting annat. Då är det ett tecken på att en trend håller på att ske. Och samma sak är det med förväntningarna på att företag ska göra gott och detta drivs framåt av ungas förväntningar. När man tittar på studier av unga framför allt med alls njuter de jätte unga längre. Men de har ju väldigt väldigt en väldigt stor andel av dem har förväntningar på att företag ska göra skillnad och bidra till den här saken. Till exempel så säger endast 16 procent av alla mellan att för företag är bra på att bidra till en ökad jämställdhet en ökad mångfald på organisationen. Även om vi tycker att vi gör väldigt många bra saker så är det ett jättestort gap mellan vad vi förväntar oss och vad företag. Tycks göra idag där gapet kan vi täppa till och därmed också öka förtroendet precis som P eller. Eller Starbucks så det är en drivkraft bakom det förändrade förväntningar och nya värderingar. Men sedan är klart att när företagen anammar att det här är någonting värdefullt som vi kan också kapitalisera på det vill säga kan vi driva oss själva i en riktning och sätta nya typer av mål. Kanske kan det vara en affärs strategi eller hela vår affärsmodell. Då kommer vi bli väldigt attraktiva som en arbetsplats att jobba på kommer få lättare att rekrytera kompetens och vi kommer att få lättare att rekrytera och vinna affärer. Det är två drivkrafter som harmoniserade ägarna liksom företagens strävan efter att bli mer framgångsrika och kundernas sida. Att man verkligen förväntar sig av företag som saknar kanske. [00:24:08][136.3]

[00:24:09] Nej det är bra och jag tänker vara en man om man ska vara praktisk i det här. Jag gillar ju att praktisera de här sakerna klart och nå backstage. Kanske naturligt därför att de har det tänket Tesco tänker du har flera jättebra exempel sdp som ett exempel. När man nu i den här lilla mindre lovande giganten vi pratar om nu i sin lite mindre låda ska börja agera på det här. Har du något tips som du kan tänka sig att börja börja göra. Finns någonting här man kan börja titta på någonting man självklart aldrig ska drivas av klart. Man ska inte bara sitta här. Är det någonting jag faktiskt tänker själv. Jag har ju varit engagerad i liksom hemma på kasse och en kille som klarar sig. Jag tänker också att där finns det jag har haft från början som glidit iväg lite och sedan har kommit lite väl gått i vågor så kan man säga snabbt. Där känner jag också en av människor som jag ut ur ska kunna koppla det till mina färska koppar. Där tycker jag att det blir lite svårt klurigt. [00:25:12][62.4]

[00:25:13] Jag vill också att det måste vara på riktigt och det är det här som är det svåra att det måste vara äkta och det måste vara på riktigt som du säger. Du måste ju vilja. Det ska inte göra det bara för att du vill tjäna pengar. Det är inte det som är målsättningen att det ska ge mer pengar till företag. Företagen är inte det primära så det är väldigt viktigt att kommer från hjärtat att man vill göra det här och det bästa sättet. Nu jobbar du med ambassadör skap. Det är ju faktiskt att få andra människor prata om dig inte att du berättar om att du är involverad i hemlösa race och driver utan det är väldigt få andra människor att prata om din empati för olika typer av samhällsproblem och då kan man fråga hur gör man det. [00:26:03][50.2]

[00:26:03] Ja frågorna man kanske behöver ha någon specifik strategi för det mer än är något man kan aktivt bidra om du på allvar vill bidra till minskad hemlöshet inte annat så kan du vara engagerad i olika typer av projekt och förmodligen kommer också få uppmärksamhet för det utan att du själv behöver stoltsera över. Men det finns en massa saker jag såg senaste. [00:26:28][24.8]

[00:26:29] Det var inte så längesedan som Magnus Hedman fotbollsspelare har sett med framgång den. Han har ett alkohol missbruk bakom sig och själv dragit igång den här podden kring för att få andra att komma på bättre tankar om hur man ska minska alkohol beroendet på samhället och visa på att han lägger ut det snyggare. Han har aldrig fått så mycket uppmärksamhet som nu när han satsar på snabb grej. Han har fått enormt mycket uppmärksamhet och det klart att jag sitter här på min andra sida jag kanske har min uppfattning om Magnus Hedman men när han visar upp det där så får jag direkt ett ökat förtroende för honom. [00:27:12][43.3]

[00:27:13] Han gör någonting bra och det där är ju inne på någonting som jag tycker är super intressant också som jag tror är viktigt i det där som det vi har pratat om nu snart en halvtimma. Just därmed empati med sårbarhet. Det är ju sårbarheten nånstans möter den per tid och blir någonstans på riktigt verkligt och det är det han visar. [00:27:33][21.0]

[00:27:35] Jag vet inte exakt vad han har pratat om och vad hans bakgrund armen änkan men det är just det här med empati att våga visa sårbarhet när vi kommer från en trend där vi ska vara liksom nästan Bulls till att bli precis tvärtom. Liksom i affärer huvud taget. [00:27:50][14.6]

[00:27:53] Jag tror att vi kommer att fundera över liksom Varför finns vi till vad av er målsättning med det här bolaget mer än att vi ska vara världsbäst på det vi levererar till kunderna. Men utöver det var finns ett annat syfte med den här recensionen det spelar mindre roll om man är egenföretagare eller om man heter Stabæk. Ett väldigt stort stort företag. Så länge vi kan verka för någonting som vi tror på och så vi kanske har personliga erfarenheter av det ännu bättre men med det kan jag som sagt återigen om om jämställdhet. Det kan jag vara liksom bolag som inte satte in en strategi för några år sedan att de skulle ha full representation på alla led i hela organisationen jämställt mellan män och kvinnor och det är där målsättningen för år 2020 nådde det här redan 20. På den amerikanska marknaden. Det går att skapa förändring och det skapar också väldigt mycket uppmärksamhet utan att man för den delen behöver stoltsera med det av det där kommer att synas utåt det kommer att smitta av sig och många som förväntar sig det här kommer också ändra synen på Intel som bolag i en kombinerad värd. [00:29:12][79.2]

[00:29:13] Fantastiskt. [00:29:13][0.0]

[00:29:16] Jag tänker ju så mycket bra kunde runda av egentligen säga någonting mer tänker jag. Jag har fått ett par frågor att lyfta en fråga som gick in i ett par andra som liknade till min är och andra. Jag tänker dels tänker jag avsluta gärna fler händelser som har skyndat på mitt Korona. Det är klart att digitala möten med något annat som jag spanar nu och ändå får ta på pulsen och ha det i rummet måste ställa frågan ännu mer. Du ser han nu som har skyndat på avbön. [00:29:47][31.0]

[00:29:48] Ja det finns. Det finns flera trender och de träffades skyddas på det här året handlar det mycket om om digitaliseringen som har snabbas på enormt mycket och pratade om det sägs Kofman senast liksom att vi kommunicerar på distans som vi gör nu. Den trenden kommer jag att fortsätta säga att fyra av fem interaktioner inom SL business to business kommer att vara digitala även efter Corona och det finns mycket statistik som talar för det här. Do it yourself trenden har accelererat inom business to business väldig väldigt mycket automatisering av olika sälj interaktion eller delar av arbetet spridas på väldigt mycket landbaserade affärsmodeller ökar. [00:30:35][47.8]

[00:30:36] Det finns väldigt många föräldrar var basist. Do it yourself trenden. Det har jag alltid hört om vad man ska göra om man ska göra någonting hemma eller man ska. Men tänker gällande. [00:30:46][10.3]

[00:30:47] Vad är det där man ser som ett ganska gigantiskt skifte. För 2016 svarar 35 procent sa att man föredrar. Passningar eller man uppskattade passningar. I dag är den siffran uppe på 65. Accelererat under Bråvalla. Vi förväntar oss att företag ska göra enkelt för. Mer information om detta vet du hur länge vi som kunder gör allt mer med på egen hand genom hela köp resan. Men det där har återigen accelererat ännu mer för att vi blir tvungna att göra mycket research på egen hand. Då måste vi bygga en strategi som vi kan möta den rörelsen. Så hur guidar vi kunder genom hela köp processen med olika typer av content. Jag tror att det finns väldigt mycket att lära av konsument världen där byter vi företag Super fantastiskt. [00:31:46][58.6]

[00:31:46] Jättekul att ha varit med. [00:31:47][0.9]

[00:31:48] Henrik är riktigt bra. Jättekul att höra om de här trenderna som nu sker i samhället. Bra bolag som verkligen tar upp och gör det och det har gett mig många många idéer. Jag hoppas ni som också varit med att ge er idéer om hur ni kan jobba med empati fram mot er affär och gör det som en del av strategin. Det var riktigt riktigt kul att ännu mer. [00:32:10][22.7]

[00:32:11] Stort tack för. [00:32:11][0.7]

[00:32:14] Då får jag säga tack till dig Henrik har det bäst. [00:32:17][2.7]

[00:32:18] Vi hörs och handlar mig i salongen till er som är kvar i chatten. Superkul att ni har varit med. Hoppas ni har kämpat ni har fått mer någonting någonting som ni kan börja använda applicera i er vardag. Framåt är som ni vet. Vi jobbar ju med andra program och vill att nästa vecka den nionde december så kör vi. Allt fler som är intresserade av att skapa ett embryo till ambassadör ett program som attraherar fler kunder fler anställda oavsett var du är vad du än vill attrahera i omkring din affär handlar om att gå via människor och då behöver man lite taktik och lite forskning i bakgrunden. Är du intresserad av att starta ett program för er för att öka på tillväxten inför 2007 att haka med ett platser kvar är det på länken. Bra perfekt. Ta bort punkt slashing så du bara gå in på länken och hoppas vi ses till nästa gång. Vi har ju nu. Vi kör ju nu. Ändrat tiden till 12 så det blir lite lunch en lördag. Jag hoppas att ni tycker att det är en bra tid. Ni får jättegärna annars kommentera det eftersom vi försöker hålla på en tid som är möjlig för er som är med oss. Att vara med är och att den är optimal ur tid synpunkt. Nästa gång kommer jag prata med båda och David i från Mega tills gänget och vi kommer att gå väldigt mycket in på just det här hur går. [00:33:46][88.7]

[00:33:47] Hur ser vi till att kommunicera på ett optimalt sätt för att ta bättre och större affärer så skickar jag nästa måndag klockan 12. Det bästa sig att ta hand om varandra. [00:33:47][0.0]

[1892.8]