På dom flesta arbetsplatser idag snackas det digitalisering. För somliga innebär det nya investeringar i system, för andra små justeringar i arbetsflöden. Digitaliseringen är inget nytt, även om att det ”händer” lite fortare idag för många fler bolag. Hastigheten beror delvis på att många bolag och tjänster uppfattas så lika, att den ända egentliga konkurrenskraften är att vara snabbare är kollegorna i branschen.

Men samtidigt som du ska springa fortare än konkurrenterna ska du attrahera rätt medarbetare, dom sk. ”Talangerna”. Det satsas otroliga summor på att finna dom bästa. Men vad händer egentligen när talangerna är på plats och hur ser man till att behålla personens glöd och engagemang över tid?

Den nya valutan heter ”Uppskattning”.

Och nej, valutan är troligen inte ny för dig då du använder den redan idag i olika utsträckning. Tyvärr ser jag många personer på framförallt ledande befattningar i organisationer där den lyser helt med sin frånvaro och används alldeles för sällan. Vi lever i en tid där det går att ta genvägar med det mesta och många tar hellre och implementerar feedbacksystem, incentiveprogram och andra digitala produkter i absurdum istället för att avsätta 10 minuter och bara ge varandra tid ansikte mot ansikte, utan någon specifik agenda.

Missförstå mig inte, många system idag kompletterar oss människor på ett suveränt sätt och jag älskar vad digitaliseringen bringar med sig för möjligheter. Däremot tror jag också att vi måste inse att vi människor inte förändrats lika snabbt. Mänsklig kontakt och uppskattning är något som vi direkt behöver för vår överlevnad. Att känna sig utanför och ensam har en direkt giftig effekt på oss.

Så för att behålla riktigt bra personal och härliga kunder kommer här två tips att ta med sig varje dag.

1. Ge uppskattning för varandra varje dag. Kommer du inte på nåt spontant, leta efter något du kan uppskatta hos den andra personen, det är det mest osjälviska du kan göra och du kommer samtidigt höja den andras självförtroende och självbild.
2. Se till och minnas något personligt med vem du träffar, börja med namnet. Lyckas du behålla det i minnet se om du kan minnas deras hobby.
Hur förvaltar du din valuta? Kommentera gärna!

Tack för att du tog dig tid att läsa mina tankar!

/Alexander Slotte

Top of Heart är ett teknik & konsultföretag med en egenutvecklad SaaS plattform. Vi hjälper företag och organisationer attrahera, behålla och utveckla sina affärsrelationer utifrån ett strategiskt och operativt perspektiv. Oavsett om det gäller anställda, kunder eller samarbetspartners.