Jag möter säljare som fortfarande tror att dom driver affärer med hjälp av USPar och övertygande argument. Det ligger en viss sanning i att både kunna presentera skillnader och sedan få kunden att förstå skillnaden, dock ser jag gång på gång hur man missar på det mest fundamentala, dvs att sälja med/på känslor.

Jag ska förklara.

Tänk på en person som du träffat ansikte mot ansikte. Troligen kommer du tänka på en person som du har ett emotionellt band till, positivt eller negativt laddat. Min poäng är att känslor ger avtryck och när du säljer något som du vet att kunden redan känner till, då är ert unika emotionella band det ända som troligen kommer skilja dig från dina konkurrenter.

Ett exempel är där känsla spelar med vårt ”rationella jag”.

Varför säljer så många sin bostad före visning, trots att vi vet att efter en till två visningar kommer det med största sannolikhet finnas fler spekulanter och därmed större chans till högre försäljningspris. I mäklarbranschen är känslan av att ”missa” en möjligt drömboende/försäljning det som driver till handling och det gör att vi ibland tar helt irrationella beslut.

Gemensamt är att alla våra affärsmässiga beslut tas på känsla i slutändan. Så ett tips att fundera på vid nästa kundbesök, hur emotionellt sammankopplad är du med din kund?

/Team Top of Heart